قراردادهای حق پخش مسابقات NBA و اظهار نظرهای لبران جیمز

قراردادهای حق پخش مسابقات NBA و اظهار نظرهای لبران جیمز

لیگ NBA روز دوشنبه اعلام کرد طبق قرارداد جدیدی که با شبکه های ESPN و TNT امضا کرده است، این شبکه ها حق پخش مسابقات ان بی ای را برای ۹ سال دیگر حفظ کرده اند.
قرارداد جدید از فصل ۲۰۱۶-۱۷ اجرایی خواهد شد و طبق آن سهم شبکه ESPN در پخش تلولیزیونی و دیجیتال، هایلایت ها، اطلاعات مسابقات، پخش صوتی و حق پخش جهانی مسابقات افزایش خواهد یافت. طبق قرارداد جدید مسابقات تا فصل ۲۰۲۴-۲۵ از طریق این دو شبکه پوشش داده می شود. مسابقات فینال NBA نیز همچون گذشته از طریق شبکه ABC پخش خواهد شد. همچنین دو شبکه ABC و ESPN در مجموع، ۴۴ بازی پلی آف در هر سال را پوشش خواهند داد که شامل فینال کنفرانس ها نیز می شود.
به گزارش نیویورک تایمز، مبلغ این معامله ۲٫۶۶ میلیارد دلار برای هر سال است. شبکه ESPN از سال ۲۰۰۲ و با کنار زدن شبکه NBC حق پخش مسابقات لیگ را به دست آورد. شبکه TNT نیز از سال ۱۹۸۸ مسابقات لیگ را پوشش می دهد.
اما با پایان قراردادهای فعلی پخش مسابقات که در سال ۲۰۱۶ اتفاق می افتد، احتمالا شاهد تحولات جدی در مقوله‌ی درآمدها و حقوق و دستمزد در لیگ خواهیم بود. بعضی از فوق ستاره های ان‌بی‌ای از جمله لبران جیمز، در ثبت قراردادهای فعلی خود این موضوع را در نظر داشته اند.
لبرون جیمز گرچه سِمَتی در اتحادیه بازیکنان لیگ ندارد، اما به عنوان بهترین بازیکن لیگ اخیرا اظهار نظرهایی در مورد قرارداد پخش جدید کرده است. لبران در این مورد گفته است: “فکر می کنم من بازیکنیم که قدرتمند هستم و نظرم مهمه. من اطلاعات زیادی [در این مورد] دارم و سعی خواهم کرد از اونچه که دارم استفاده کنم تا مطمئن بشم که بازیکنان ما در این مورد ضرر نخواهند کرد.”
لبران جیمز گفته است همان گونه که NBA و شرکای رسانه ای اش، چند سال قبل از پایان قراردادهای پخش فعلی، قراردادهای جدید امضا کرده اند، اتحادیه بازیکنان (NBPA) و مالکان باشگاه ها نیز باید چانه زنی های خود برای نهایی کردن قراردادهای جمعی جدید را زودتر آغاز کنند تا آغاز فصل ۲۰۱۷-۱۸ با مشکلی مواجه نشود. جیمز همچنین ابراز امیدواری کرده است که گفتگوها برای قراردادهای جمعی جدید، منجر به آنچه در سال ۲۰۱۱ شد، یعنی تعلیق مسابقات نشود.
قراردادهای جمعی فعلی بین اتحادیه بازیکنان و مالکان باشگاه ها، در دسامبر ۲۰۱۱ و پس از تعلیق ۱۶۱ روزه مسابقات حاصل شد. لیگ NBA در آن زمان ادعا کرد که این تعلیق باعث ضرر ۳۰۰ میلیون دلاری شده است و ۲۲ مالک از ۳۰ مالک باشگاه های NBA اعلام کردند که به خاطر این تعلق متضرر شده اند. طبق قراردادی که در آن سال منعقد شد بازیکنان پذیرفتند که درآمد سالیانه آنها از امور مربوط به بسکتبال (فروش بلیط، قراردادهای پخش تلویزیونی و …) از ۵۷ درصد به حدود ۵۰ درصد کاهش یابد؛ کاهشی که تعدادی از کارشناسان آن را شکستی برای اتحادیه بازیکنان می دانستند.
لبران جیمز اعلام کرده است، قراردادهای پخش جدید و موج فروخته شدن تیم های لیگ با مبالغ بالا، باعث می شود تا بازیکنان سعی کنند حق قانونی خود را از سود این معاملات به دست آورند.
به نظر می رسد یکی از تغییراتی که اتحادیه بازیکنان به دنبال آن خواهد بود، لغو قانون حداکثر دستمزدهای بازیکنان باشد. گرچه جیمز در این مورد اظهار نظری نکرده است اما به گزارش خبرنگاران مختلف، افزایش یا حذف کامل سقف قراردادی که بازیکنان می توانند با تیم ها منعقد کنند، در چانه زنی بعدی در دستور کار جیمز خواهد بود.
اما سوال اساسی این است که آیا بازیکنان و مالکان باشگاه ها می توانند پیش از آغاز فصل ۲۰۱۷-۱۸ بر سر تقسیم درآمدها به توافق برسند یا طرفداران NBA در تابستان ۲۰۱۷ شاهد تعلیق دیگری خواهند بود؟

منابع: ۱ و ۲

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۴ پاسخ

  1. ما که چیزی حالیمون نشد فقط هایلایت و تاپ تن بازیکنا و عیره با کیفیت بالا بیاد تو سایتا واسه دانلود دیگه هر چی میخاد بشه.

  2. آذرخش گفت:

    جالب بود
    سیستماتیک و حرفه ای

  3. mlbj گفت:

    پس این وسط سهم nba tv چیمیشه؟؟!!

    • admin گفت:

      تعداد بازی های فصل عادی که از NBA TV پخش خواهد شد از ۹۶ بازی به ۱۰۰ بازی افزایش پیدا کرده. ۹ تا از بازی های پلی آف هم از NBA TV پخش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *