آلن آیورسن رسما بازنشسته شد

آلن آیورسن رسما بازنشسته شد

چهارشنبه شب، هایلایت حرکات آلن آیورسن بار دیگر در صفحه نمایش بزرگ سالن Wells Fargo به نمایش درآمد تا طرفداران پر و پا قرص سیکسرز و جولیوس اروینگ، یک بار دیگر حرکات برتر شماره ۳ این تیم را تماشا کنند.کراس اور کشنده او در مقابل مایکل جردن در اولین فصل حضورش در لیگ نیز بخشی از این ویدئو بود.

Allen Iverson دیشب رسما اعلام بازنشستگی کرد.هر چند، در حقیقت ۴ سال پیش و زمانی که آخرین بازی خود را انجام داد بازنشسته شده بود.
او در مراسم بازنشستگی خود گفت:”همیشه احساس می کردم یه کسی مثل آیورسن بودن خیلی چیز باحالیه.”
این بازیکن دیشب در ولز فارگو سنتر فیلادلفیا بازنشسته شد؛سالنی که او بسیاری از لحظات خود در طول دوران حرفه ای موفقش را در آنجا گذراند.آیورسن سیکسرز را برای راهیابی به فینال سال ۲۰۰۱ ان بی ای رهبری کرد،۴ عنوان امتیاز آورترین بازیکن لیگ را کسب کرد، با مربی سابق تیم، لری براون درگیر شد و همواره پایه ثابت آل استار بود.قهرمانی در NBA تنها افتخاری است که در کارنامه ورزشی او که آیورسن را در میان بزرگترین بازیکنان لیگ قرار می دهد، دیده نمی شود.
ایورسن در ادامه گفت:”قصد دارم تا زمان مرگم یه سیکسرزی باقی بمونم.”
پیراهن شماره ۳ آیورسن روز ۱ مارس در بازی مقابل واشنگتن ویزاردز بازنشسته خواهد شد.
آیورسن ۳۸ ساله، از ۲۰ فوریه ۲۰۱۰ که دومین دوره حضورش در سیکسرز را تجربه می کرد،در NBA بازی نکرده بود.او با ۱۸۳ سانتیمتر قد و ۷۵ کیلوگرم وزن در طول ۱۴ سال حضورش در لیگ برای تیم های دنور، دیترویت و ممفیس نیز بازی کرد و با کسب ۲۴۳۶۸ امتیاز، در حال حاضر در رده ۱۹ ام امتیاز آورترین بازیکنان تاریخ NBA قرار دارد.
ایورسن پیش از اینکه متوجه شود درهای ان بی ای برای بازگشت او دیگر باز نخواهند شد، در ترکیه نیز بازی کرد.
او ادامه داد:”فکر می کردم زمانی که روز بازنشستگیم فرا برسه،اساسا اون روز یه روز غم انگیزه.هرگز فرا رسیدن این روز رو پیش خودم تصور نمی کردم، اما می دونستم که یه روزی بالاخره وقتشه.من از اینکه میگم از تصمیم راضیم و احساس خوبی دارم،شاد و مغرورم.”
آیورسن همیشه علاقه خود به شهر فیلادلفیا، طرفداران و تیم سیکسرز را ابراز می کرد و با خود عهد بسته بود بازی خود را در تیمی به اتمام برساند که در درفت سال ۱۹۹۶ او را به عنوان پیک شماره ۱ درفت برگزید.
او بدون ترس از سقوط در مقابل بازیکنانی که نزدیک به ۳۰ سانتیمتر از او بلند تر بودند، پرواز می کرد و با وجود مصدومیت های فراوان، شور و اشتیاقی را که در سیکسرز گم شده بود دوباره به این تیم بازگرداند.او سیکسرز را از یک تیم بازنده به یک تیم مدعی قهرمانی تبدیل کرد؛گرچه نتوانست قهرمانی را به این شهر بیاورد.آیورسن در سال ۲۰۰۱ که فیلی در فینال NBA به لیکرز باخت به این موهم بسیار نزدیک شده بود.

آلن آیورسن-Allen Iverson

او بدون شک یکی از ۴ بازیکن برتر تاریخ سیکسرز بود؛با کارنامه درخشانی که نام او را در کنار نام هایی مثل جولیوس اروینگ، ویلت چمبرلین و چارلز بارکلی قرار می دهد.
سال های حضور آیورسن در فیلادلفیا تحت تاثیر بازداشتش به علت حمل کردن اسلحه و در اختیار داشتن ماری جوانا در سال ۱۹۹۷ و درگیری با همسرش در سال ۲۰۰۲ قرار گرفت.او در سال ۹۷ به انجام خدمات اجتماعی محکوم شد و پنج سال بعد دوران این محکومیت به اتمام رسید.
آلبوم رپ آیورسن که به خاطر آن از طرف گروه های مدافع حقوق مدنی مورد انتقاد قرار گرفت، هرگز منتشر نشد.دیوید استرن نیز به خاطر اشعار این البوم ایورسن را مورد سرزنش قرار داد.
او در این مورد گفت:”من اشتباهات زیادی کردم و کارهایی انجام دادم که بهش افتخار نمی کنم.اما دیگران می تونن ازش عبرت بگیرن.”
لری براون و ایورسن در طول ۶ فصلی که با هم در سیکسرز بودند، مدام با هم بحث می کردند.براون به دلیل زیاد شوت زدن ایورسن را مورد انتقاد قرار می داد و او را به خودخواه بودن متهم می کرد.
ایورسن اغلب دیر به تمرین می رسید یا کلا آن را از دست می داد.در اواخر سال ۲۰۰۲ او به دلیل مشکلاتی که با بروان بر سر تمرین هایش داشت در یک مصاحبه عجیب و غریب نزدیک به ۲۰ بار کلمه “تمرین” را تکرار کرد.او گفت تا به حال در مورد آنچه در آن مصاحبه گفته، یا کل کل هایش با براون متاسف نبوده است.
بروان و ایورسن سرانجام با هم صلح کردند و این مربی گارد سابق خود را به عنوان کاپیتان تیم بسکتبال المپیک مردان در سال ۲۰۰۴ انتخاب کرد.
براون در مورد ایورسن گفت:”من ناراحتم که او می خواد بازنشسته بشه.فکر نمی کنم او برای این کار اماده باشه.فکر می کنم اون هنوز می تونه بازی کنه.”
براون در ادامه افزود:”او دوران حرفه ای باورنکردنی داشت.فکر نمی کنم هیچ بازیکن کوتاه قدی در تاریخ بسکتبال به اندازه او روی این ورزش تاثیر گذاشته باشه.من نمی تونم جایی رو پیدا کنم که تو اون مردم ازم در مورد الن نپرسند.”
ایورسن از براون و جان تامپسون،که در کالج جرج تاون مربی او بود تشکر کرد.او همچنین از رابطه عمیق خود با Aaron McKie گفت و مایکل جردن را الهام بخش خود نامید.
در حالی که زندگی ایورسن پس از دوران حضورش در NBA با مسائلی مثل طلاق از همسرش، ورشکستگی و سوء مصرف الکل گره خورده است، او گفت که نمی تواند اجازه دهد هر شایعه ای راجع به زندگی شخصی اش او را ناراحت کند.
تیم سیکسرز در مورد دادن یک نقش به این بازیکن در این باشگاه صحبت کرده است اما هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده است.
لبرون جیمز از میامی هیت که در المپیک ۲۰۰۴ هم تیمی ایورسن بود گفت زمان آن رسیده است که حق The Answer (لقب ایورسن) را به او بدهند.
جیمز گفت:”آلن دورانی عالی داشت.یکی از بهترین بازیکنانی که تا به حال وارد این بازی شده.کاری که او برای این لیگ انجام داد کار بزرگی بود و ما همیشه اونو به خاطر خواهیم داشت.”
در پایان شما را به دیدن ۱۰ حرکت برتر آیورسن در طول دوران بازی اش از نگاه NBA.com دعوت می کنم.(دانلود ویدئولینک کمکی)

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

یک پاسخ

  1. حسن گفت:

    خداوکیلی عالی کراس زد من خودم ازش یاد گرفتم ، اصل فیک دادن تو این حرکت رو اینه که اول با دست نشون بدی بعد پابندازی ( اکثرا برعکس کار میکنن )

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *