آیا کلیولند کولیرز امیدی برای پیروزی در فینال NBA دارد؟

آیا کلیولند کولیرز امیدی برای پیروزی در فینال NBA دارد؟

کلیولند کولیرز که در فینال NBA با نتیجه‌ی ۲ بر ۰ عقب هستند، به دنبال استدلالی هستند تا خود را قانع کنند که می توانند سری را برگردانند و گلدن استیت واریرز را شکست دهند.
آیا امیدی برای پیروزی کلیولند در سری بازی های فینال ان بی ای وجود دارد و اگر این امید وجود دارد، چگونه؟
جبران نتیجه‌ی ۲-۰ سخت است
باید انتظار داشته باشیم در فاصله‌ی بازی دوم و سوم، این جمله معروف را که بیشتر حالت تسکین دهنده دارد، از کولیرز (یا حتی واریرز) بشنویم: تا زمانی که تیم میزبان برنده نشده، سری شروع نشده است.
البته تاریخ چیز دیگری نشان می دهد.
از سال ۱۹۸۴ که سری بازی های پلی آف به صورت ۴ از ۷ برگزار می شود، تیم هایی که دو بازی اول را در خانه برده اند، در بیش از ۹۴ درصد موارد، پیروز سری بوده اند.
ماجرا برای کلیولند که دو بازی اول فینال را با مجموع اختلاف امتیاز ۴۸ واگذار کرده است، بدتر است. تا کنون هیچ تیمی که دو بازی اول را با چنین اختلاف امتیازی واگذار کرده است، نتوانسته است پیروز سری باشد. نزدیک ترین تیم به کلیولند، که پس از شکست در دو بازی اول با مجموع اختلاف امتیاز بالا، توانسته برنده سری باشد، هیوستن راکتس ۱۹۹۵ است که پس از شکست مقابل فینیکس سانز در دو بازی اول با مجموع اختلاف امتیاز ۴۶، در نیمه نهایی کنفرانس در یک سری ۷ مسابقه ای، حریف خود را مغلوب کرد.
اگر هوز هم فکر می کنید جبران نتیجه ۲-۰ آسان است، باید این نکته را هم در نظر بگیرید که کلیولند ممکن است کوین لاو را حداقل در بازی سوم فینال در اختیار نداشته باشد. لاو که در کوارتر سوم بازی دوم دچار سرگیجه شد، باید پروتکل ضربه مغزی NBA را با موفقیت پشت سر بگذارد.
کلیولند حالا باید چه کند؟ در زیر چند ایده و راهکار را بررسی می کنیم.
شوت های سه امتیازی
در میان بسیاری از ارقام وحشتناک کلیولند در دو بازی اول، بدترین آنها احتمالا عددهای ۲۱ و ۲۳ هستند. این دو عدد، به ترتیب تعداد اقدام های سه امتیازی کلیولند در بازی اول و دوم هستند. کولیرز تا پیش از فینال، میانگین ۳۳٫۲ اقدام سه امتیازی را ثبت کرده بود و به طور متوسط، در هر مسابقه ۱۴٫۴ شوت سه امتیازی به ثمر رسانده بود. (این تیم در دو بازی اول فینال تنها ۱۲ شوت سه امتیازی به ثمر رسانده است).
کلیولند در پلی آف امسال تنها در یک بازه اقدام های سه امتیازی کمتری داشته است. آنها در دو بازی اول فینال کنفرانس شرق، مجموعا ۴۱ اقدام سه امتیازی داشتند. البته کلیولند در آن دو مسابقه و همچنین بازی پنجم فینال شرق که ۲۱ اقدام سه امتیازی داشت، اقدام های سه امتیازی بالقوه خود را به شوت های دو امتیازی بدون دفاع تبدیل کرد. کولیرز در یکی از این سه مسابقه، حتی ۶۰ درصد از شوت های دو امتیازی خود را وارد سبد کرد. حال اینکه این تیم تا کنون در فینال تنها ۴۰٫۳ درصد از شوت های دو امتیازی خود را به ثمر رسانده است.
با این حال، تایرون لو، سرمربی کلیولند، با کم بازی دادن به چنینگ فرای که از نظر شوت های سه امتیازی برای گلدن استیت تهدید است، به نفع گلدن استیت کار می کند. فرای که با وارد سبد کردن ۵۷٫۸ درصد از سه امتیازی های خود، در پلی آف امسال ۲۶ سه امتیازی در برابر تیم های شرق به ثمر رسانده است، در دو بازی فینال تنها ۹ دقیقه بازی کرده است. کمترین فایده‌ی قدرت سه زنی فرای این است که مدافعان گلدن استیت را از منطقه‌ی رنگی دور می کند.
به طور کلی کلیولند مجبور است اجازه دهد بازیکنانش شوت های سه امتیازی با دفاع اقدام کنند. کایری ایروینگ و جی.آر. اسمیت در مجموع دو بازی اول، هر کدام ۷ اقدام سه امتیازی داشتند که کافی نبوده است. اقدام کردن شوت های سه امتیازی بهترین راه برای کم کردن برتری قابل توجه واریرز است، حتی اگر این اقدام های سه امتیازی خطر و ریسک شکست با اختلاف بالا را افزایش دهند.

آیا کلیولند کولیرز امیدی برای پیروزی در فینال NBA دارد؟

گلدن استیت سعی می کند لبران جیمز را هر چه بیشتر از سبد دور کند.
تا کنون استراتژی اولیه کلیولند برای سوئیچ های حمله، این بوده است که لبران در برابر مدافعان کوتاه تر بازی پشت به حلقه انجام دهد. این استراتژی جواب نداده است. علت عدم کارایی این استراتژی، توانایی بازیکنان گلدن استیت به کمک به هم در دفاع و دست های سریع مدافعان این تیم است که یکی از دلایل ۱۱ ترن اور جیمز در دو بازی اول است.
کلیولند در کوارتر دوم و سوم بازی دوم که به جیمز اجازه داد به صورت ۱ به ۱ به سمت سبد حرکت کند، موفقیت بیشتری به دست آورد. چون کلیولند ۴ بازیکن شوتزن در کنار جیمز قرار داد، دیگر بازیکنان واریرز (غیر از مدافع مستقیم جیمز) کار سختی برای کمک به مدافع مستقیم جیمز پس از گذشتن او از دفاع مستقیمش داشتند. طبق آمار سایت NBA، جیمز ۶ شوت از ۸ اقدام خود در منطقه شارژ ممنوع در بازی دوم را وارد سبد کرده است. این در حالی است که او در بازی نخست تنها ۶ شوت از ۱۴ اقدام سه فوتی خود را وارد سبد کرد.
دادن فضای کافی به جیمز، مهمترین دلیلی است که کلیولند در صورت نرسیدن کوین لاو به بازی، نباید بازیکن بزرگتری (از نظر فیزیکی) را جایگزین او کند. تیموفی مازگوو و تریستن تامپسن که در پلی آف گذشته بازیکنان شروع کننده‌ی جلوی زمین کلیولند بودند، در آغاز کوارتر چهارم بازی دوم امسال برای نخستین بار در این سری بازی کردند. حضور این دو به big man های گلدن استیت اجازه داد برای دفاع نزدیک حلقه بایستند. و گلدن استیت یک سال پیش ثابت کرد با قرار دادن دریماند گرین در بین زوج جلوی زمین کلیولند می تواند آنها را نابود کند.
متوقف کردن سوئیچ های بدون توپ با سرعت زیاد کنونی
همان طور که سوئیچ شدن های بازیکنان گلدن استیت در دفاع به خوبی کار می کند، سوئیچ کردن های بازیکنان کلیولند به همان اندازه برای این تیم مشکل ساز بوده است. تعارف کردن های مداوم مدافعان کلیولند در زمان سوئیچ، موجب شده است بازیکنان گلدن استیت لی آپ ها و دانک های بدون دفاع خود را بدون نیاز به اسکرین وارد سبد کنند.
هدف کلیولند از این سوئیچ ها مشخص است. آنها نمی خواهند بازیکنان واریرز، به ویژه استفن کری و کلی تامپسن، بعد از استفاده از اسکرین اقدام به پرتاب سه امتیازی کنند. احتمالا برای کلیولند منطقی است که در زمان اجرای اسکرین برای شوت زنی کری و تامپسن، بازیکن دیگری به جز مدافع مستقیمشان آنها را دفاع کند.
با این حال، کلیولند می خواهد با این کار دیگر بازیکنان گلدن استیت (به جز کری و تامپسن) را تشویق به سه زنی کند تا آنجا که می توانند شوت سه امتیازی بزنند. اما شوت زنی خوب دیگر بازیکنان گلدن استیت، درست مانند چیزی که گرین در بازی دوم انجام داد (۵ از ۸) ممکن است کلیولند را با خاک یکسان کند. در طرف مقابل، از دست رفتن چند شوت راه دور بازیکنان گلدن استیت نیز می تواند شانس کلیولند را افزایش دهد. قطعا دادن فرصت شوت های سه امتیازی به بازیکنانی جز کری و تامپسن، از دادن لی آپ های بدون دفاع به بازیکنان این تیم بهتر است.
پذیرفتن ضعف
ببینید، کلیولند ممکن است در ادامه‌ی سری همه‌ی کارها و تاکتیک ها را به درستی انجام دهد، اما باز هم شکست بخورد. این موضوع در برابر تیمی که رکورد ۷۳ برد و ۹ باخت را در فصل عادی ثبت کرده، طبیعی است. وضعیت ایده آل آن است که کلیولند به جای دلسرد شدن در مورد بازی سوم و چهارم، بدون انتظار خاصی بازی کند.
هنگامی که کلیولند در کنفرانس شرق بازی های خوبی انجام داد و رکورد ۱۲ برد و ۲ باخت را برای رسیدن به فینال ثبت کرد، محبوب بود و مورد تشویق قرار گرفت. اما حالا کلیولند به وضوح ضعیف تر است و باید با این شرایط کنار بیاید. تایرون لو باید همه‌ی استراتژی های موجود را در نظر بگیرد که خطای عمدی روی بازیکنانی که درصد پرتاب پنالتی پایینی دارند (اندرو بوگت و فستوس ازیلی) از جمله آنهاست.

منابع: ۱ و ۲

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.