اولین سرمربی اروپایی تاریخ بسکتبال NBA

اتوری مسینا (Ettore Messina)

طبق گزارش منابع به یاهو اسپرت،تمایل دنی فری،مدیر کل باشگاه آتلانتا هاوکس،برای استخدام اولین سرمربی اروپایی (متولد اروپا) تاریخ بسکتبال NBA بسیار مورد توجه واقع شده است.
Ettore Messina سرمربی ایتالیایی تیم بسکتبال زسکا مسکو روسیه،برای جایگزینی لری درو (سرمربی سابقه هاوکس) بالاتر از دیگر کاندیدها قرار گرفته است.طبق تماسی که فری و مسینا با هم داشته اند،این مربی اعلام کرده است مشتاق است شانس خود را در لباس یک مربی NBA امتحان کند.
مدیر کل هاوکس در جریان مرحله نیمه نهایی بسکتبال یورو لیگ در لندن تیم زسکا موسکو با مربیگری مسینا را ارزیابی کرده است.
این در حالی است که طبق گفته منابع لیگ NBA،گزینه اول آتلانتا برای سرمربیگری،استن ون گاندی (سرمربی سابق اورلاندو) بوده است که با این تیم به توافق نرسیده است.
مسینای ۵۳ ساله به عنوان سرمربی،۴ بار قهرمان بسکتبال یورولیگ شده است و ۲ بار نیز عنوان مربی سال یورو لیگ را به دست آورده است.این مربی در بیش از دو دهه سر مربیگری خود در لیگ های بسکتبال ایتالیا و روسیه،۵ بار قهرمان لیگ بسکتبال روسیه و ۴ بار قهرمان لیگ ایتالیا شده است.
مسینا در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ جزو کادر مربیگری مایک برون در لس آنجلس لیکرز بود و با توجه به عدم قطعیت در مورد آینده کاری برون در لیکرز،در پایان آن فصل NBA را ترک کرد تا پیشنهاد بیش از ۱ میلیون دلاری زسکا مسکو را بپذیرد.او یکی از کمک مربی های لیکرز با نام Quin Snyder را نیز به عنوان دستیار خود به زسکا مسکو آورد.
اسنایدر و فری (مدیر کل هاوکس) نیز با هم یک رابطه نزدیک و طولانی دارند.این رابطه به زمانی که این دو در دانشگاه دوک هم تیمی بودند،بر می گردد.اسنایدر در حال حاضر از نامزدهای مربیگری فینیکس سانز و شارلوت بابکتز است.
فری برای انجام این حرکت تاریخی،به عنوان یکی از معدود مدیران با شهامت NBA در نظر گرفته شده است.برای معرفی کردن یک مربی اروپایی به عنوان رهبر یک تیم NBA،شما باید یک مدیر مطمئن و قوی باشید و در عین حال استقلال ذهنی داشته باشید.فری که یک سال پیش با یک قرارداد ۶ ساله به مبلغ بیش از ۱۲ میلیون دلار،به عنوان مدیر کل هاوکس استخدام شد،برای دوباره ساختن هاوکس آزادی کامل دارد.
فری که برای رقابت های بسکتبال اروپایی احترام زیادی قائل است،در زمانی که مدیر کل کلیولند کاوالیرز بود،مایک برون را برای مطالعه روش های حمله مسینا به اروپا فرستاد.او یک سال پیش نیز لری درو را به اسرائیل فرستاد تا با دیوید بلیت،سرمربی تیم ماکابی تلاویو اسرائیل دیدار کند.
مسینا دارای یک تفکر مربیگری برتر،با رزومه کاری طولانی از موفقیت ها،در بالاترین سطح بسکتبال اروپاست.او به خوبی انگلیسی صحبت می کند و مدت هاست به همراه دیوید بلیت،از مربیان یورولیگ شناخته می شود که شانس زیادی برای سرمربیگری در NBA دارد.
فری روز چهارشنبه با نیت مک میلان (مربی سابق بلیزرس) برای پیوستن به کادرش و مربیگری در آتلانتا مصاحبه کرده است.این در حالی است که لری درو تا ۳۰ ژوئن با هاوکس قرارداد دارد و هنوز به طور رسمی از سمت سرمربیگری هاوکس کنار نرفته است.با این حال او تقریبا مطمئن است که برای آخرین بار آتلانتا را به عنوان سرمربی همراهی کرده است.
پیش از آغاز فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ نیز مدیر کل باشگاه اکلاهما سیتی تاندر،مربی صربستانی،Darko Rajakovic را به عنوان سرمربی تیم تاندر در لیگ توسعه ان بی ای (Tulsa 66ers) استخدام کرد تا این مربی صرب اولین مربی غیر آمریکایی تاریخ لیگ توسعه لقب گیرد.
سرمربی لیکرز،مایک دی آنتونی که در ویرجینیای غربی متولد و بزرگ شده است،پس از گذراندن ۸ سال موفق در لیگ بسکتبال ایتالیا وارد NBA شد.
گرچه بازیکنان اروپایی سال هاست در لیگ NBA بازی می کنند و موفقیت های زیادی نیز کسب کرده اند،اما به نظر شما یک سرمربی اروپایی می تواند در لیگ NBA موفق باشد؟

پی نوشت: تصمیم مسئولان آتلانتا برای استخدام این سرمربی قطعی نشد و Mike Budenholzer به عنوان سرمربی جدید آتلانتا معرفی شد تا لقب اولین سرمربی اروپایی تاریخ NBA همچنان دست نیافتنی باشد.

منبع

 

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۲ پاسخ

  1. ali گفت:

    مسینا مربی خوبیه امیدوارم آتلانتا به اوج بازی خودش برسه و حریف سرسختی برای میامی بشه .
    جاش اسمیت بازیکن عالی که هم تیمی های خوبی کنار خودش می خواد با یک مربی خوب.

  2. sina گفت:

    امیدوارم بشه تا راه رو برای مربی های غیر امریکایی دیگه هم باز کنه

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *