تبلیغات روی پیراهن های NBA از آغاز فصل ۲۰۱۷-۱۸

تبلیغات روی پیراهن های NBA از آغاز فصل 2017-18

لیگ NBA روز جمعه اعلام کرد شورای حکام این لیگ با یک طرح آزمایشی سه ساله که به تیم های ان بی ای اجازه می دهد روی پیراهن های خود لوگوی تبلیغاتی درج کنند، موافقت کرده است.
تیم های NBA حالا می توانند کمپانی ها را برای خرید تبلیغات با ابعاد ۲٫۵ در ۲٫۵ اینچ روی پیراهن های خود ترغیب کنند و ان بی ای به اولین لیگ ورزشی بزرگ در ایالات متحده تبدیل می شود که تیم هایش روی پیراهن های مخصوص بازی خود تبلیغات درج می کند. پیش از این تیم های NBA تنها مجاز بودند روی پیراهن های تمرین خود لوگوهای تبلیغاتی درج کنند.
این برنامه اولین بار در فصل ۲۰۱۷-۱۸ اجرایی می شود که اولین فصلی خواهد بود که نایکی به جای آدیداس پیراهن های تیم های NBA را تولید می کند. تیک معروف لوگوی نایکی نیز روی همه‌ی پیراهن های بازیکنان خواهد بود. پیراهن های تبلیغ دار احتمالا مشابه پیراهن هایی هستند که در آل استار ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفتند.
منابع اوایل این هفته به ESPN گفته بودند تیم های لیگ امیدوارند از این قرارداد جدید، سالانه به طور متوسط ۴ تا ۶ میلیون دلار درآمد داشته باشند که مجموع درآمد سالانه‌ی ۳۰ تیم لیگ، ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار خواهد بود. این پول جزو درآمدهای مرتبط با بسکتبال لیگ به حساب می آید و به همین دلیل بازیکنان نیز در آن سهیم خواهند بود.
لیگ روز جمعه اعلام کرد پیراهن هایی که در زمان شروع این طرح در فروشگاه های خرده فروشی به طرفداران فروخته می شود، دارای این لوگوی تبلیغاتی نخواهد بود، هرچند تیم ها در صورت تمایل می توانند نسخه های تبلیغات دار پیراهن ها را نیز بفروشند.
آدام سیلور، کامیشنر NBA، رهبری پروژه‌ی کسب اجازه برای تبلیغات روی پیراهن ها را بر عهده داشته است.
سیلور ماه گذشته به ESPN گفت: “این اتفاق حتمی است. بنابراین اجازه بدید با گفتن این نکته که این اتفاق تاثیری بر رقابت نخواهد گذاشت، حرفمو شروع کنم. چیزی که راجع بهش صحبت می کنیم یک تکه‌ی کوچک روی لباسه. یکی از دلایلی انجام این کار، اینه که اون باعث ایجاد سرمایه گذاری اضافه توسط کمپانی ها روی لیگ می شه. این سرمایه گذاری باعث توسعه‌ی ما از طریق اسپانسرها و شرکای تجاری لیگ که می خواهند به تیم ها و بازیکنان ما پیوند بخورند، می شه.”
سیلور در ادامه گفته بود: “اما زمانی که نام شرک ها روی پیراهن ها درج بشه، شرکت ها از رسانه هایشان برای ترویج بیشتر NBA استفاده می کنند. این احتمالا بزرگترین دلیل ما برای انجام این کاره.”
ان بی ای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و هنگامی که NBA زنان با قرار گرفتن تبلیغات روی پیراهن های تمرین بازیکنان موافقت کرد، بحث درج تبلیغات روی پیراهن ها را آغاز کرد. در بسیاری از موارد، لوگوی های تبلیغاتی شرکت ها، از نام تیم های WNBA روی پیراهن ها بزرگتر است.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.