تغییر قوانین NBA در مورد خطاهای عمدی دور از توپ

تغییر قوانین NBA در مورد خطاهای عمدی دور از توپ

NBA امروز اعلام کرد شورای حکام این لیگ قوانین خطاهای عمدی دور از توپ را برای فصل ۲۰۱۶-۱۷ تغییر داده است.
کیکی ون دیوگه، معاون اجرایی لیگ در امور بسکتبال، در این مورد گفت: “با نگاهی به داده ها و راه حل های بالقوه متعدد برای جلوگیری از خطاهای عمدی دور از توپ، به این نتیجه رسیدیم این اقدامات، بهترین رویکرد هستند. ابداع این قوانین جدید به منظور جلوگیری از افزایش خطاهای عمدی دور از توپ انجام شده است اما این استراتژی را به طور کامل از بین نمی برد. ”
قوانین خطاهای عمدی دور از توپ به شرح زیر تغییر کرده است:
– قانون فعلی خطاهای دور از توپ در دو دقیقه پایانی کوارتر چهارم و دو دقیقه پایانی هر وقت اضافه (در صورت وجود) اجرا می شود و به تیمی که خطا روی آن انجام شده است، یک پرتاب پنالتی و مالکیت توپ می دهد. از فصل ۲۰۱۶-۱۷، این قانون در ۲ دقیقه پایانی همه کوارترها اعمال می شود.
– هنگامی که بازیکنی بخواهد توپ را از پشت خط به جریان بیندازد، هر خظای دفاعی که پیش از رها شدن توپ از دست بازیکنی که قصد شروع بازی را دارد (inbounder) انجام شود، مانند خطاهای عمدی دور از توپ در دو دقیقه پایانی هر کوارتر خواهد بود و ۱ پرتاب پنالتی و مالکیت به تیمی که خطا روی آن انجام شده تعلق می گیرد.
– از خطاهای آشکار (flagrant) برای محافظت از بازیکنان در برابر هر گونه خطای عمدی خطرناک یا بیش از حد شدید استفاده خواهد شد. به طور خاص، اگر یک بازیکن به منظور انجام خطای عمدی، روی پشت بازیکن حریف بپرد، خطای فلگرنت او اعلام خواهد شد. پیش از این، تنها ممکن بود این خطاها، خطای عمدی تشخیص داده شوند.
این تغییرات در نشست تابستانه کمیته مسابقات NBA پیشنهاد داده شده بود و حالا به تصویب رسیده است.
گرچه NBA سعی کرده است با قوانین جدید، مانع از اجرای استراتژی “hack a shaq” شود، اما به اذعان مقامات این لیگ، قوانین جدید نیز این استراتژی را به طور کامل از بین نخواهد برد و تنها استفاده از آن را سخت تر خواهد کرد. آدام سیلور، کامیشنر NBA گفته است با اجرای قوانین جدید، خطاهای عمدی دور از توپ تا ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت.

منابع: ۱ و ۲

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.