تیم دانکن، بازیکن افسانه ای سن آنتونیو اسپرز، اعلام بازنشستگی کرد

تیم دانکن، بازیکن افسانه ای سن آنتونیو اسپرز، اعلام بازنشستگی کرد

تیم دانکن، فروارد افسانه ای سن آنتونیو اسپرز امروز اعلام کرد پس از ۱۹ فصل حضور در NBA و اسپرز، بازنشسته خواهد شد. اسپرز از زمان درفت کردن دانکن تا کنون، ۵ بار قهرمان NBA شده و رکورد ۱۰۷۲ برد و ۴۳۸ باخت را در فصل عادی ثبت کرده است که باعث شده این تیم درصد پیروزی ۷۱ درصد را ثبت کند. این بهترین عملکرد یک تیم در یک دوره ۱۹ ساله در تاریخ ان بی ای و همچنین بهترین عملکرد یک تیم در تاریخ لیگ های NFL، NHL و MLB در ۱۹ سال اخیر است.
تیم دانکن که به عنوان انتخاب شماره ۱ درفت ۱۹۹۷ توسط اسپرز جذب شد، در هر ۱۹ سال حضورش در سن آنتونیو، به این تیم کمک کرد به پلی آف برسد و تنها بازیکن تاریخ لیگ لقب گرفت که با تیمی که با آن وارد NBA شده بود، در سه دهه مختلف قهرمان شد. نقره ای و مشکی پوشان اسپرز، در ۱۷ فصل گذشته، در هر فصل حداقل ۵۰ پیروزی کسب کرده اند که طولانی ترین رکورد در تاریخ لیگ است. آنها در هر ۱۹ فصل حضور دانکن، حداقل ۶۰ درصد از بازی های خود را با پیروزی پشت سرگذاشته اند که در بین ۴ لیگ حرفه ای امریکا، یک رکورد محسوب می شود.
دانکن ۴۰ ساله فصلی را به پایان رساند که در آن نمره ۵٫۴۱ را در فاکتور Defensive Real Plus-Minus ثبت کرد و در صدر بازیکنان لیگ قرار گرفت. او سومین بازیکن تاریخ لیگ لقب گرفت که در دوران حرفه ای اش ۱۰۰۰ پیروزی کسب کرد و تنها بازیکنی است که هر ۱۰۰۰ برد خود را با یک تیم ثبت کرده است. او در فصل گذشته به اسپرز کمک کرد رکورد ۶۷ برد و ۱۵ باخت را ثبت کند که بهترین رکورد تاریخ این تیم در فصل عادی است. دانکن و کریم عبدالجبار، تنها بازیکنان تاریخ لیگ هستند که حداقل ۲۶۰۰۰ امتیاز، ۱۵۰۰۰ ریباند و ۳۰۰۰ بلاک شات در دوران حرفه ای خود به دست آورده اند.
تیم دانکن ۱۵ بار در ترکیب تیم های منتخب فصل (رتبه ۱ مشترک تاریخ لیگ) و ۱۵ بار در ترکیب تیم دفاعی فصل قرار گرفت (رتبه ۱ تاریخ لیگ) و هر دو این افتخارات را در ۱۵ فصل با هم کسب کرد که در تاریخ لیگ یک رکورد است. بهترین بازیکن سال اولی سال ۱۹۹۸، دو بار در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ عنوان MVP فصل عادی را از آن خود کرد و در سال های ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نیز عنوان MVP فینال را به دست آورد.
دانکن که در دوران حرفه ای اش در ۱۵ آل استار حضور داشت، در ۱۳۹۲ بازی که در آنها حاضر بود، میانگین ۱۹ امتیاز، ۱۰٫۸ ریباند، ۳ پاس منجر به گل و ۲٫۱۷ بلاک شات را در متوسط ۳۴ دقیقه به ثبت رساند. او ۱۰۲۸۵ شوت از ۲۰۳۳۴ اقدام خود را وارد سبد کرد (۵۰٫۶ درصد) و ۵۸۹۶ پرتاب پنالتی از ۸۴۶۸ اقدام پنالتی خود را به ثمر رساند (۶۹٫۶ درصد).
دانکن که از دانشگاه ویک فارست فارغ التحصیل شد، در مجموع امتیازات (۲۶۴۹۶)، ریباندها (۱۵۰۹۱)، بلاک شات ها (۳۰۲۰)، دقایق بازی (۴۷۳۶۸) و بازی ها (۱۳۹۲)، پیشتاز بازیکنان تاریخ سن آنتونیو اسپرز است در با ۴۲۲۵ پاس منجر به گل، در رده سوم تاریخ اسپز قرار دارد. دانکن در فاکتور دابل دابل (۸۴۱) و بلاک شات، در جایگاه پنجم تاریخ لیگ، در ریباند در رده ششم تاریخ لیگ و در امتیاز در رده ۱۴ام تاریخ لیگ قرار دارد.
دانکن به عنوان تنها بازیکن تاریخ NBA که بیش از ۹۰۰۰ دقیقه در پلی آف بازی کرده است، ۱۶۴ دابل دابل و ۵۶۸ بلاک شات (رتبه ۱ تاریخ لیگ)، ۲۸۵۹ ریباند (رتبه ۳ تاریخ لیگ) و ۵۱۷۲ امتیاز (رتبه ۶ تاریخ لیگ) در پلی آف ان بی ای به ثبت رسانده است. او در ۲۵۱ مسابقه پلی آف حضور داشته (رتبه ۲ تاریخ لیگ) و میانگین ۲۰٫۶ امتیاز، ۱۱٫۴ ریباند و ۳ پاس منجر به گل را در متوسط ۳۷٫۳ دقیقه در پلی آف ثبت کرده است. او ۱۹۷۵ شوت از ۳۹۳۹ اقدام خود در پلی آف را وارد سبد کرد (۵۰٫۱ درصد).
مثلث تیم دانکن، تونی پارکر و مانو جینوبلی، رکورددار بیشترین پیروزی ثبت شده توسط سه هم تیمی در فصل عادی (۵۷۵ برد) و پلی آف (۱۲۶ برد) در تاریخ لیگ هستند. تیم دانکن و گرگ پاپویچ با ۱۰۰۱ پیروزی، رکورددار بیشترین پیروزی ثبت شده توسط یک زوج بازیکن-مربی در تاریخ NBA هستند. دانکن، جان استاکتون و کوبی برایانت تنها بازیکنان تاریخ لیگ هستند که ۱۹ فصل را در یک تیم بوده اند.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.