تیم لس آنجلس لیکرز (Los Angeles Lakers)

لس آنجلس لیکرز

تیم لس آنجلس لیکرز (Los Angeles Lakers) تیم حرفه ای بسکتبال در لس آنجلس ایالت کالیفرنیاست. این تیم در تقسیم بندی NBA در منطقه پاسیفیک کنفرانس غرب قرار دارد. بازی های خانگی لیکرز در ورزشگاه استپلز سنتر (Staples Center) برگزار می شود که دیگر تیم NBA یعنی لس آنجلس کلیپرز، تیم لس آنجلس کینگز در لیگ هاکی و لس آنجلس اسپارکز از لیگ زنان NBA نیز از این ورزشگاه استفاده می کنند. لیکرز یکی از موفق ترین تیم ها در تاریخ NBA است و تا به حال ۱۶ بار قهرمانی لیگ را کسب کرده است که آخرین بار آن در سال ۲۰۱۰ بوده است. طبق گزارش موسسه فوربز، در سال ۲۰۱۳ باشگاه لیکرز با ارزشی حدود ۱ میلیارد دلار دومین تیم ارزشمند در میان تیم های NBA است.
باشگاه لیکرز سال ۱۹۴۷ و با خرید حق امتیاز باشگاه منحل شده Detroit Gems که در NBL حضور داشت، شکل گرفت. این تیم ابتدا بازی های خود را در مینیاپولیس مینسوتا انجام می داد. نام مستعار این ایالت سرزمین ۱۰۰۰۰ دریاچه بود که بعدها به افتخار این نام، تیم جدید، لیکرز نام گرفت. لیکرز پنج قهرمانی خود در لیگ را با کمک سنتر خود George Mikan در مینیاپولیس به دست آورد. از میکان به عنوان اولین فوق ستاره لیگ یاد می شود. در اواخر دهه ۱۹۵۰ و پس از بازنشستگی میکان لیکرز قبل از شروع فصل ۶۰-۶۱ به لس آنجلس نقل مکان کرد.
با حضور مفاخری چون Elgin Baylor و Jerry West لیکرز در دهه ۶۰ شش بار به فینال NBA رسید اما هر بار مقابل بوستون سلتیکس شکست می خورد و این آغاز رقابت طولانی این دو تیم قدیمی NBA بود. در سال ۱۹۶۸ لیکرز ویلت چمبرلین-برنده ۴ باره جایزه MVP- را در پست سنتر جذب کرد و پس از آنکه در فینال سال های ۶۹ و ۷۰ شکست خوردند، سرانجام در فینال سال ۷۲ ششمین قهرمانی NBA و اولین قهرمانی خود در شهر لس آنجلس را کسب کردند. در آن زمان Bill Sharman سرمربی لیکرز بود. پس از بازنشستگی جری وست و ویلت چمبرلین، لیکرز کریم عبدلجبار را در پست سنتر جذب کرد که چندین بار برنده جایزه MVP شده بود. در دهه ۸۰ لیکرز به خاطر حضور مجیک جانسون و حملات پرسرعت این بازیکن، به “Showtime” معروف شد و توانست پنج قهرمانی دیگر به دست آورد که اولین پیروزی آنها مقابل بوستون سلتیکس در فینال، در سال ۸۵ به وقوع پیوست. بازیکنانی مثل مجیک جانسون، کریم عبدلجبار و جیمز ورسی و پت رایلی در سمت مربی، که نامشان در تالار مشاهیر NBA ثبت شده همه در این تیم حضور داشتند. پس از بازنشستگی عبدالجبار و جانسون، لیکرز تا اوایل دهه ۹۰ ستاره ای نداشت تا اینکه کوبی برایانت و شکیل اونیل در سال ۹۶ به این تیم پیوستند. با رهبری اونیل، برایانت و دیگر مربی تالار مشاهیر یعنی فیل جکسون، لیکرز در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ سه بار پیاپی قهرمان NBA شد. پس از شکست در فینال سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸، لیکرز با شکست اورلاندو مجیک و بوستون در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دو قهرمانی دیگر به دست آورد.
این تیم با ۳۳ پیروزی متوالی در فصل ۷۱-۷۲ دارنده رکورد بیشترین بردهای متوالی در NBA و همچنین در سایر رشته های ورزشی حرفه ای آمریکاست. هشت بازیکن لیکرز یعنی کریم عبدلجبار، مجیک جانسون، شکیل اونیل و کوبی برایانت در دوران حضورشان در لیکرز در مجموع ۸ بار برنده جایزه MVP ان بی ای شده اند.

کنفرانس

کنفرانس غرب

منطقه

پاسیفیک

سال تاسیس

۱۹۴۷

تاریخچه

سال ۴۷ تا ۶۰ مینیاپولیس لیکرز-سال ۶۰ تا امروز لس آنجلس لیکرز

ورزشگاه

استپل سنتر

شهر

لس آنجلس ایالت کالیفرنیا

رنگ لباس

زرشکی،طلایی و سفید

مالک

خانواده Buss

مدیر کل

Mitch Kupchak

سرمربی

Byron Scott

نام تیم دسته دو

Los Angeles D-Fenders

افتخارات

۱۶ قهرمانی ان بی ای-۳۱ قهرمانی کنفرانس-۲۳ قهرمانی منطقه

شماره های بازنشسته

۱۳-۲۲-۲۵-۳۲-۳۳-۳۴-۴۲-۴۴-۵۲-MIC

 

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.