تیم های NBA چگونه از یک بازیکن بهترین بهره را خواهند برد؟

سبد بسکتبال

شما برای افزایش مهارت های بسکتبال خود و اینکه بازیکن موثری شوید چه می کنید؟شاید راهکار شما برای بهتر شدن بازیتان تمرین بسکتبال به مدت طولانی باشد؛یا شاید تغذیه مناسب در بسکتبال را عامل موفقیت می دانید.البته بعضی ها هم انتخاب کفش بسکتبال مناسب را یکی از دلایل موفقیت می دانند.همه این عوامل،البته با درصد های مختلف در بهتر شدن بسکتبال شما موثرند؛اما اگر دوست دارید بدانید تیم های NBA برای استفاده مفید از یک بازیکن در زمین به دنبال اجرای چه طرحی هستند در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
شرکتی که از هر مسابقه بسکتبال NBA میلیون ها بیت داده استخراج می کند،به دنبال آن است که قدم بزرگتری بردارد.این شرکت قصد دارد آمارهای مربوط به آمادگی بدنی بازیکنان را استخراج کند و امیدوار است روزی بتواند قبل از اینکه بسکتبالیست ها دچار مصدومیت شوند از آن جلوگیری کند.
آمار ارائه شده توسط سیستم شرکت STATS که SportVU نام دارد،از دوربین های سرعت بالا که هم اکنون در ۱۵ سالن NBA نصب شده است و حرکات هر ۱۰ بازیکن،توپ و داوران در طول بازی را با دقت ۲۵ فریم بر ثانیه ضبط می کند،به دست می آید.در نتیجه تیم ها در حال حاضر می توانند بدانند که یک بازیکن در طول مدت یک بازی چقدر و با چه سرعتی دویده است و یا جزئیات دیگری به دست آورند.به عنوان مثال در مسابقه اول پلی آف هیوستون راکتز و اکلاهما سیتی تاندر،نیک کالیسون از اکلاهما شش بار توپ را با آرنج لمس کرد و در هر بار اکلاهما به طور متوسط ۱٫۵ امتیاز کسب کرد.
در حال حاضر شرکت STATS در حال همکاری با ۶ تیم NBA است تا چگونگی به دست آوردن و به کار بردن چنین داده هایی را کشف کند.این داده ها علاوه بر اینکه باعث می شود تیم ها از بیشترین ظرفیت بازیکنان استفاده کنند،موجب می شود از این ظرفیت ها به صورت بهینه استفاده شود.روش این شرکت اندازه گیری دو فاکتور است:بار تمرین ها و شدت آن. Paul Robbins مدیر آمار شرکت STATS بار تمرینی یک بسکتبالیست را از حاصلضرب وزن یک بازیکن در سرعت متوسط او در مسافتی که طی کرده است به دست می آورد.در حالی که شدت تمرین ها با اندازه گیری انرژی صرف شده توسط یک بازیکن به دست می آید.
با استفاده از این ارقام تیم این شرکت می تواند وضعیت عادی هر بازیکن را شناسایی کند و پس از آن به او توصیه می شود که چه چیزهایی و به چه مقدار بخورد؛نوع تمرین و مدت زمان آن مشخص می شود و در نهایت مشخص می شود که بازیکن به چند ساعت خواب نیاز دارد.همه این موارد به این منظور است که بازیکن بهترین اثر را در زمین داشته باشد.
برایان کوپ،رئیس شرکت STATS می گوید:”اگر یک مربی یا کمک مربی می داند که یک بازیکن ۳۵ دقیقه در زمین بازی می کند،من می خواهم بازیکن را آماده کنم تا بهترین ۳۵ دقیقه ای را که می تواند بازی کند.”جالب است بدانید هیچ گونه داده جدیدی در این سیستم آنالیز کارایی بازیکنان تولید نمی شود؛بلکه این سیستم با اطلاعاتی که هم اکنون توسط سیستم SportVU به دست می آید کار می کند و این اطلاعات را به شکل تازه ای طبقه بندی می کند.
استفاده از دستگاه های مانیتورینگ وضعیت قلب و شتاب سنج ها (دستگاهی که شتاب بازیکنان را می سنجد) موضوع جدیدی نیست.بسکتبالیست ها در طول تمرین بر روی تجهیزات اندازه گیری زیادی قرار می گیرند و مربیان می توانند حرکات و علائم حیاتی آنها را بررسی کنند.رابینز می گوید هر چند این اندازه گیری ها هنوز مهم هستند اما پس از پایان اردوهای آماده سازی تیم ها و با شروع فصل،داده هایی که در طول بازی استخراج می شوند مهمتر هستند.
رابینسون که یک متخصص قلب و عروف و متابولیسم بدن است و سال گذشته به تیم کاری شرکت STATS پیوسته است،می گوید:”چیزی که مربیان بزرگ می خواهند بدانند این است که سنگینی یک مسابقه چه تاثیری روی یک بازیکن گذاشته و آنها باید چه کارهایی برای ریکاوری انجام دهند و برای بازی بعدی آماده شوند.اگر آنها بازی های متوالی دارند یا باید برای بازی به شهر دیگری سفر کنند باید بدانند که چگونه با بازیکنان کار کنند و این اطلاعاتی است که شرکت ما به زودی در اختیار آنها قرار خواهد داد.”
اوایل امسال تیم فینیکس سانز تعدادی از تکنیک های بازیابی بازیکنان خود را در سایت azcentral.com قرار داد.اگر یک بازیکن می خواهد پس از یک بازی سنگین به سرعت ریکاوری شود،طبق توصیه تیم فینیکس باید چکمه های فشرده سازی که تا زانوی بازیکن است را بپوشد.این کار باعث متعادل شدن مقدار اسید لاکتیک و افزایش سرعت گردش خون می گردد.تیلور والاس،مشاور بازیابی تیم سانز گفت علاوه بر موارد فوق داده های عینی که از هر بازی به دست می آید به اطلاعات تمرینی هر فرد اضافه می شود و تلفیق این اطلاعات منجر به اختصاص تمرین های مخصوص برای هر بازیکن می شود.
والاس اضافه کرد:”نگاهی به تفاوت های فیزیکی و مکانیکی هر بازیکن به ما اجازه می دهد تا یک برنامه ریکاوری او طراحی کنیم.”
بازیکنان نیز روی این روش جدید سرمایه گذاری کرده اند.رابینز به یاد می آورد که با یک بازیکن بیش از یک ساعت نشسته و نمودار ها و گراف های آماری بازی هایی را که بازیکن در آنها بیش از حد معمول احساس خستگی کرده است،را بررسی نموده است.رابینز پس از آن توصیه هایی اختصاصی برای هواگیری و تنفس آن بازیکن انجام داده است تا به بازیکن برای پاسخ گویی به نیازهای فیزیکی بدنش،برای بازی های متوالی،کمک کند.
کار سختی نیست که داده های مربوط به شرایط فیزیکی بازیکنان را به طور دقیق ردیابی کنید و تصور کنید که چه اتفاقی ممکن است بیفتد.به نظر شما با در دست داشتن اطلاعات کافی در نهایت می توانند صدمات ناشی از استفاده زیاد از بازیکنان را پیش بینی و از ان جلوگیری کنند؟اگر تیم لیکرز می دانست برداشتن محدودیت در بار تمرینی کوبی برایانت می تواند باعث پاره شدن آشیل او در ۱۲ آپریل شود،چه می شد؟
رابینز می گوید ما به ۳ تا ۴ سال برای جمع آوری اطلاعات کافی از بازیکنان NBA زمان نیاز داریم تا بتوانیم کار پیشگیری از مصدومیت ها را آغاز کنیم.او در حالی که از ارائه هر حدس و گمانی در مورد احتمال پیش بینی مصدومیت کوبی برایانت اجتناب می کند به این نکته اشاره می کند که به نظر می رسد صدمات خاص با بارهای تمرینی سنگین در ارتباط است.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

یک پاسخ

  1. هلیا گفت:

    سایتتون واقعا معرکه س به خاطر این مطلب مفید ازتون ممنونم . موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *