روایت درفت سال ۱۹۸۴ بسکتبال NBA در مستند THE84DRAFT

روایت درفت سال 1984 بسکتبال NBA در مستند THE84DRAFT

شبکه NBA TV روز دوشنبه، ۹ ژوئن، مستند THE84DRAFT را پخش کرد که مستندی در مورد درفت سال ۱۹۸۴ بسکتبال NBA بود. مستند THE84DRAFT آخرین فیلم مستندی است که در ادامه مجموعه مستندهای این شبکه پخش شده است. این شبکه پیش از این مستندهایی نظیر “The Doctor” که برنده جایزه امی شد و “The Dream Team” را ساخته و پخش کرده بود. استیو نش که یکی از بازیکنان حاضر در درفت سال ۱۹۹۶ بود، روایتگر این مستند است که باعث می شود علاقمندان بسکتبال هیجان بیشتری برای تماشای این مستند داشته باشند.
حضور بازیکنانی نظیر مایکل جردن، چارلز بارکلی، حکیم اولاجوان و جان استاکتون در یارکشی سال ۸۴ باعث شده است درفت آن سال به یکی از مهمترین درفت های تاریخ لیگ تبدیل شود؛ درفتی که بازیکنان حاضر در آن به معنای حقیقی کلمه بازی بسکتبال را برای همیشه تغییر دادند. با این حال آنچه باعث خاص بودن یارکشی سال ۸۴ می شود تنها حضور این چند نفر در آن نیست، بلکه داستان ها و سرگذشت انتخاب های بالاتر این درفت نیز به اهمیت آن کمک کرده است.
تماشای فیلم مستند درفت ۸۴ نشان می دهد که یارکشی NBA در آن زمان چقدر با زمان حال متفاوت بوده است. سه دهه قبل مراسم یارکشی ان بی ای با نام “college draft” شناخته می شد؛ در حالی که امروز کلمه college دیگر در کنار نام درفت دیده نمی شود. علاوه بر آن تعداد راندها و بازیکنان حاضر در درفت نیز با یارکشی های امروز متفاوت بوده است. درفت سال ۱۹۸۴ اولین یارکشی بود که دیوید استرن به عنوان کمیسیونر NBA در آن حضور داشت. حکیم اولاجوان در یارکشی سال ۱۹۸۴ به عنوان انتخاب اول توسط هیوستون راکتس انتخاب شد.
پخش تلویزیونی مراسم درفت ۸۴ پس از پایان راند دوم به اتمام رسید اما هنوز ۸ راند از ۱۰ راند یارکشی باقی بود. بسیاری از تیم ها در راندهای دوم به بعد انتخاب هایی انجام دادند که نام آنها بعدها در NBA شنیده نشد. به عنوان مثال شیکاگو بولز در راند دهم کارل لوئیس (قهرمان دو و میدانی آمریکا) که هیچگاه در ان بی ای بازی نکرد را انتخاب کرد. اما بسیاری از بازیکنان کلیدی نیز در همین راندها انتخاب شدند. بوستون سلتیکس که در آن سال مدافع عنوان قهرمانی بود در انتخاب شماره ۷۰، ریک کارلایل را جذب کرد. کارلایل به همراه سلتیکس یک قهرمانی در NBA به دست آورد اما فقط چند سال بعد بازنشسته شد. کارلایل در سال ۱۹۸۹ به مربیگری روی آورد و تا امروز در ان بی ای مربیگری کرده است. به دست آوردن یک قهرمانی با دالاس در سال ۲۰۱۱ از افتخارات او در زمان مربیگری در لیگ است.
یکی از موضوعاتی که در مستند به آن اشاره شده اردوهای آزمایشی برای انتخاب تیم بسکتبال آمریکا برای المپیک ۱۹۸۴ است. این اردوهای آزمایشی چند هفته پیش از درفت و با حضور اسکات های (استعداد یاب) ان بی ای برگزار شد. چارلز بارکلی از این اردوها به عنوان فرصتی برای نشان دادن قابلیت های مختلف خود در نقاط مختلف زمین استفاده کرد و علی رغم خواسته بابی نایت، مربی تیم بسکتبال آمریکا، بارها و بارها سرعت و قدرت دانک زنی خود را به نمایش گذاشت. این بازیکن در ترکیب تیم بسکتبال المپیک امریکا قرار نگرفت.
جان استاکتون که بازیکن تقریبا ناشناخته ای از کالج Gonzaga بود نیز در ترکیب نهایی تیم بسکتبال امریکا برای المپیک قرار نگرفت اما با نشان دادن قابلیت های خود در مقابل بهترین بازیکنان کشور، به عنوان بازیکن شانزدهم درفت انتخاب شد.
لیان وود بازیکنی بود که در تیم المپیک ۱۹۸۴ حضور داشت و انتخاب شماره ۱۰ در درفت سال ۱۹۸۴ بود. او بازیکنی بود که با ایزیاه تامس مقایسه می شد اما هیچگاه در NBA تیم ثابتی نداشت و در ۶ فصل حضورش در لیگ در ۶ تیم مختلف بازی کرد و سرانجام حضور در بسکتبال به عنوان بازیکن را در خارج از کشور به اتمام رساند. اما بعد از آن به ان بی ای بازگشت و از سال ۱۹۹۶ تا کنون به داوری در NBA مشغول است.
احتمالا سرگرم کننده ترین شخصیت در مستند The 84 Draft اسکار اشمیت است. بازیکن افسانه ای برزیلی که سال گذشته به تالار مشاهیر بسکتبال پیوست و به خاطر نمایش های خارق العاده اش با تیم بسکتبال برزیل و تیم باشگاهی اش در ایتالیا مشهور است.
کوبی برایانت که دوران جوانی خود را در ایتالیا گذرانده اشمیت را تحسین می کند و می گوید:”اسکار اشمیت برای من مثل لری برد بود، من واقعا دوسش داشتم. می دونین منظورم چیه؟ او قبل از اینکه من شانس اینو داشته باشم که ببینم Bird واقعا چی بود، واقعا Bird بود.”
اشمیت حتی امروز هم باور نمی کند که در راند ششم درفت ۸۴ و توسط نیوجرسی نتز انتخاب شده است. در آن سال هنگامی که نتز یک قرارداد تضمین شده به او پیشنهاد داد، به این دلیل که می خواست برای تیم ملی کشورش هم بازی کند، پیشنهاد این تیم را رد کرد. (تا سال ۱۹۸۹ بازیکنان NBA اجازه نداشتند برای تیم ملی کشورشان بازی کنند.)
برای دانلود مستند THE84DRAFT می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.
پسورد دانلود: www.basketball98.ir

ویدئو

رزولوشن

زبان

حجم

لینک اکسپرس لیچ

لینک فایر درایو

مستند THE84Draft

۱۹۲۰ در ۱۰۸۸

انگلیسی

۲۲۹۰ مگ

بخش اول

بخش دوم

بخش اول

بخش دوم

منابع: ۱ و ۲

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۸ پاسخ

  1. حامد گفت:

    چند سال دیگه در مورد درفت ۰۳ هم فیلم های مستند زیادی ساخته خواهد شد. درفتی که لبران جمز، کارملو انتونی، کریس باش و دوین وید رو به NBA آورد.

  2. pierce گفت:

    درفت ۹۶ هم یکی از بهترین ها بود

  3. دانیال گفت:

    حامد جان فکر کنم نوویتزکی درفت ۹۸ وارد NBA شد و جالبه که کوبی با پیک سیزدهم وارد NBA شد .

  4. pierce گفت:

    نش- ری الن- کوبی برایانت

    درفت ۹۸ : نویتزکی -پیرس-وینس کارتر -مک گریدی

  5. Yeezy گفت:

    آخه من با چه زبونی از شما تشکر کنم ؟ حرف ندارین . یه دونه باشی ادمین

  6. حسین گفت:

    لینک اول اکسپرس لیچ ارور میده
    میشه لطفا لینک درست رو قرار بدین
    از لینک های فایر درایو هم نمیتونم دانلود کنم

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *