روایت کارن باتلر از اسلحه کشی در رختکن واشنگتن ویزاردز در سال ۲۰۰۹

روایت کارن باتلر از اسلحه کشی در رختکن واشنگتن ویزاردز در سال 2009

در دسامبر سال ۲۰۰۹ پیش از یک جلسه تمرین، جواریس کریتنتن در رختکن تیم، یک اسلحه پر را به سمت هم تیمی اش گیلبرت آریناس نشانه گرفت که طبق مطالب کتابی که به تازگی منتشر شده است، موجب شد هم تیمی های دیگرش در تیم واشنگتن ویزاردز برای جلوگیری از آسیب دیدن پناه بگیرند.
آریناس که در آن زمان بزرگترین ستاره ویزاردز بود، پس از مشاجره ای که دو روز پیش از آن با کریتنتن بر سر بازی ورق در پرواز بازگشت از فینیکس داشت، ۴ اسلحه که متعلق به خودش بود را به رختکن تیم آورده بود.
جزئیات این حادثه در بخشی از کتاب خاطرات کارن باتلر با نام “Tuff Juice: My Journey from the Streets to the NBA” شرح داده شده است. باتلر در آن زمان بازیکن ویزاردز بود.
آن حادثه منجر به رسوایی بزرگی شد و دیوید استرن، کامیشنر سابق NBA، آریناس و کریتنتن را از ادامه‌ی فصل ۲۰۰۹-۱۰ محروم کرد. هر دو بازیکن پس از آن به دلیل آوردن اسلحه به داخل رختکن در دادگاه گناهکار شناخته شدند اما به زندان نرفتند. آریناس ۳۰ روز را در یک هف‌وی هاوس گذراند و کریتنتن عفو مشروط گرفت.
در آگست ۲۰۱۱، کریتنتن در جریان قتلی در آتلانتا دخیل بود. اوایل امسال او به خاطر قتل شخصی با اسلحه و حمله با اسلحه گرم در یک حادثه، به ۲۳ سال زندان محکوم شد.
مطابق نوشته های باتلر، که هم اکنون برای تیم ساکرامنتو بازی می کند، بحث کریتنتن و آریناس در آن شب سال ۲۰۰۹ بر روی مبلغ ۱۱۰۰ دلار در بازی ورق بود. جروبحث این دو حتی پس از فرود آمدن هواپیما نیز ادامه یافت و هر یک دیگری را در مورد اینکه در تمرین بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد تهدید می کرد.

گیلبرت آریناس

باتلر این صحنه را در کتابش اینگونه توصیف می کند:
هر دوی آنها همانطور که ما کمربندهمایمان را می بستیم تا برای فرود آماده شویم، به جروبحث ادامه می دادند.
آنها حتی زمانی که ما سوار شاتل ون فرودگاه شدیم تا ما را به ماشین هایمان برسانند همچنان بحث می کردند.
ارنی گرانفلد، ریاست باشگاه کنار من نشست و با لحنی التماس گونه به من گفت: “باهاشون صحبت کن.”
من به او گفنم: “این کارو کردم اما اونا همچنان با هم مشاجره می کنن.”
زمانی که ما می رفتیم که سوار اتومبیل هایمان بشویم نیز همه می توانستند صدای جروبحث آن دو را بشنوند.
گیلبرت گفت: ” تو تمرین می بینمت و خودت می دونی من چه کار می کنم.”
جواریس جواب داد: ” چی گفتی؟ می دونی من چه کار می کنم؟”
“من با اسلحه سروکار دارم.”
“خوبه چون منم با اسلحه سروکار دارم.”

جواریس کریتنتن

جواریس کریتنتن

باتلر همچنین به طور مشروح در مورد صحنه ای که دو روز بعد در رختکن اتفاق افتاده است در کتابش نوشته است. او در زمان وقوع حادثه رختکن سعی داشت دو طرف را به آرامش دعوت کند؛ کاری که در شهر رسین ایالت ویسکانسین (محل تولد باتلر) وقتی با خشونتی روبرو می شد انجام می داد:
وقتی وارد رختکن شدم، فکر کردم به نحوی به روزهایی که در خیابان های رسین سپری کردم، برگشتم. گیلبرت در حالی که دو اسلحه جلوی رویش بود، در مقابل دو کمد خود ایستاده بود؛ یکی از این کمدها در زمان حضور مایکل جردن در تیم، توسط او استفاده می شد. جواریس هم در حالی که پشتش به گیلبرت بود در مقابل کمد خود ایستاده بود.
گیلبرت در حالی که به اسلحه ها اشاره می کرد گفت: “هی، بیا یه دونه وردار. من با یکی از این اسلحه ها به تو شلیک می کنم.”
جواریس به آرامی همانند یک تفنگدار در غرب وحشی قدیم چرخید و گفت: “اوه نه، نیازی نیست تو با یکی از اونا به من شلیک کنی. من اینجا یکی دارم.”
سپس اسلحه اش را که پر بود، بیرون آورد و آن را به سمت گیلبرت نشانه گرفت.
بازیکنان دیگر که طبق معمول همیشه به رختکن می رسیدند، می خندیدند و با هم شوخی می کردند، ناگهان متوقف و متعجب شدند. تنها چند ثانیه طول کشید تا آنها بفهمند این موقعیتی جدی است.
آنها به هم نگاه می کردند و سپس فرار کردند، آخرین کسی که از در بیرون رفت در را پشت سر خود قفل کرد.
من وحشت نکردم چراکه پیش از این بارها تیراندازی های بسیار بدتر را از نزدیک دیده بودم. این اتفاق می توانست یک روز معمولی دیگر در جنوب شهر باشد.
با آرامش با جواریس صحبت کردم، به او یادآوری کردم که اگر ماشه را بکشد نه تنها دوران حرفه ای اش، بلکه احتمالا کل زندگی اش تمام خواهد شد.
به گیلبرت نگاه کردم. همان طور که از صحنه خارج می شد، ساکت بود.
جواریس به آرامی اسلحه را پایین آورد.
اختلاف ۱۱۰۰ دلار آریناس و کریتنتن، برای آریناس ۷٫۵ میلیون دلار و برای کریتنتن ۶۷۰ هزار دلار هزینه داشت. پس از آن ماجرا کریتنتن دیگر هرگز در NBA بازی نکرد و آریناس فصل بعد به اورلاندو مجیک منتقل شد.
پس از این حادثه، ویزاردز از مسیر خود خارج شد و فصل را با ۲۶ برد و ۵۶ باخت به اتمام رساند. این رویداد منجر به بازسازی ناگهانی این تیم شد. باتلر به دالاس موریکس منتقل شد و هم تیمی اش آنتوان جیمسن یک ماه پس از اعلام شدن حکم تعلق آریناس، به کلیولند منتقل شد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۲ پاسخ

  1. afshin گفت:

    چه داستان جالبی باید فیلمشو بسازن

  2. mlbj گفت:

    حیف شد اون تیم ویزارد تیم خوبی بودا
    آرینس چ بازی عالی بود اما بعد از اون ماجرا دیگه نتونست به اوج برگرده .

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *