شاخص قدرت بسکتبال یا BPI ای‌اس‌پی‌ان چیست؟

شاخص قدرت بسکتبال یا BPI (مخفف Basketball Power Index) ای‌اس‌پی‌ان (ESPN)، شاخصی است که هدف آن اندازه گیری و پیش بینی کیفیت یک تیم است. این شاخص از تجزیه و تحلیل های آماری پیشرفته برای اندازه گیری سطح دفاع و حمله‌ی هر تیم، در مقایسه با یک تیم متوسط استفاده می کند.
به عنوان مثال، تیمی که دارای نمره‌ی حمله‌ی (offensive rating) سه (۳) و نمره‌ی دفاعی (defensive rating) منفی یک (۱-) است، شاخص قدرت بسکتبال برابر ۲ خواهد داشت. وقتی می گوییم نمره‌ی دفاعی تیمی ۳ است، بدین معناست که پیش بینی می شود این تیم در برابر تیمی با دفاع متوسط، در هر ۱۰۰ مالکیت توپ ۳ امتیاز بیشتر از تیمی با حمله‌ی متوسط به دست آورد. همچنین پیش بینی می شود تیمی با نمره‌ی دفاعی ۱- نیز در در هر ۱۰۰ مالکیت توپ، ۱ امتیاز بیشتر از یک تیم با دفاع متوسط، به تیمی با حمله‌ی متوسط واگذار می کند. شاخص قدرت بسکتبال ۲ برای یک تیم نیز بدین معناست که پیش بینی می شود این تیم در مقابل یک تیم متوسط، با اختلاف ۲ امتیاز پیروز شود.
داده‌ی خام اصلی که برای تعیین BPI استفاده می شود، امتیازات ثبت شده توسط هر دو تیم در هر بازی است. البته امتیازات تنها عامل تعیین کننده‌ی BPI نیستند بلکه تاثیر آنها در تعیین BPI بر اساس فاکتورها و عوامل گوناگون تنظیم شده است. این عوامل عبارتند از:
قدرت حریف: مسلما بین شکست دادن گلدن استیت واریرز و فیلادلفیا سونی سیکسرز تفاوت وجود دارد. یکی از عوامل موثر در تعیین BPI، قدرت تیم حریف است بنابراین در ارزیابی توانایی یک تیم و تعیین BPI، شکست دادن گلدن استیت با شکست دادن فیلادلفیا، تاثیر یکسانی ندارد.
سرعت: BPI از نتیجه‌ی نهایی یک بازی به عنوان نقطه‌ی شروع استفاده می کند اما سپس نتیجه‌ی نهایی را بر اساس تعداد مالکیت های توپ، تنظیم و منطبق می کند. تیمی که از ۸۰ مالکیت توپ، ۱۰۰ امتیاز به دست می آورد از تیمی که از هر ۱۰۰ مالکیت توپ ۱۰۰ امتیاز کسب می کند (در مقابل همان حریف)، در حمله بسیار کارآمدتر است. BPI نتیجه‌ی نهایی هر بازی را بر اساس سرعت همان بازی منطبق می کند، بنابراین نتایج تا حد منصفانه ای قابل مقایسه هستند.
مکان انجام بازی: مزیت میزبانی در تعیین BPI تاثیر گذار است.
مسافت طی شده در طول سفر: همان گونه که مزیت میزبانی در تعیین BPI تاثیر گذار است، مسافتی که تیم میهمان برای رسیدن به خانه‌ی حریف طی می کند، نیز در تعیین این شاخص موثر است.
میزان استراحت: زمان استراحت بین بازی های قبلی دو تیم، هنگامی که برابر هم قرار می گیرند، متفاوت است. شکست دادن تیمی که در دو روز متوالی، دو بازی انجام می دهد، به اندازه‌ی شکست دادن تیمی که ۳ یا ۴ روز برای ریکاوری از آخرین بازی اش فرصت داشته است، تاثیرگذار نیست، بنابراین میزبان استراحت تیم ها در تعیین BPI موثر است.
انتظارات پیش از شروع فصل: تیم ها اغلب عملکردی که از آنها انتظار می رود را به نمایش می گذارند، بنابراین برای جلوگیری از تاثیرگذاری فراز و نشیب های معمول که تیم ها در طول فصل با آنها مواجه می شوند، انتظارات و پیش بینی های پیش از شروع فصل در تعیین BPI موثر است. این انتظارات بر اساس پیش بینی مجموع پیروزی های یک تیم توسط وگاس و عملکرد سال قبل تیم، در BPI اعمال می شود.
در کنار BPI، می توان از سایر فاکتورهایی که در بالا ذکر شد (مکان، مسافت، استراحت و …) برای محاسبه‌ی میانگین امتیاز یک تیم و احتمال پیروزی اش در هر بازی استفاده کرد. احتمال پیروزی هر تیم در هر یک از بازی های باقی مانده‌ی فصل، باعث می شود در طول فصل ۱۰۰۰۰ بار محاسبه انجام شود. با استفاده از این شبیه سازی ها، شانس هر تیم برای رسیدن به پلی آف، بالا رفتن از مراحل مختلف پلی آف، جایگاه در یارکشی NBA و … قابل محاسبه است.
استفاده از همه‌ی این داده ها به عنوان ورودی، BPI را به یکی از دقیق ترین مدل های پیش بینی بدل کرده است. پیش بینی هایی بازی های NBA که با استفاده از این شاخص انجام شده، در ۷۲ درصد موارد درست بوده است.
در پایان، پیش بینی فعلی انجام شده توسط BPI در مورد سری تورنتو-میامی و سری گلدن استیت-اکلاهما سیتی تاندر را در زیر مشاهده کنید. در ادامه‌ی پلی آف ۲۰۱۶ ان بی ای با مراجعه به این صفحه از سایت ESPN، می توانید از پیش بینی انجام شده توسط این شاخص مطلع شوید (پیش بینی های سایت ESPN به صورت روزانه به روز می شوند).

شاخص قدرت بسکتبال یا BPI ای‌اس‌پی‌ان چیست؟

پیش بینی BPI از سری رپتورز-هیت

 

شاخص قدرت بسکتبال یا BPI ای‌اس‌پی‌ان چیست؟

پیش بینی BPI از سری گلدن استیت-اکلاهما سیتی

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.