شیکاگو بولز سرمربی خود تام تیبیدو را اخراج کرد

شیکاگو بولز سرمربی خود تام تیبیدو را اخراج کرد

تیم شیکاگو بولز روز پنجشنبه سرمربی خود تام تیبیدو را اخراج کرد.
تیبیدو امسال پنجمین فصل خود به عنوان سرمربی شیکاگو را سپری کرد؛ شیکاگویی که در در نیمه نهایی کنفرانس شرق NBA توسط کلیولند کولیرز حذف شد. تیبیدو در حالی از سرمربیگری بولز کنار گذاشته شد که هنوز دو سال از قراردادش به مبلغ نزدیک به ۹ میلیون دلار باقی مانده بود.
بهترین مربی فصل ۲۰۱۰-۱۱ لیگ، در مدت حضورش در بولز رکورد ۲۵۵ برد و ۱۳۹ باخت را ثبت کرد تا درصد پیروزی ۶۴٫۷ درصد را ثبت کند، این رکورد در حالی به ثبت رسید که گارد راس ستاره این تیم درک رز، به دلیل مصدومیت های مختلف تنها در ۱۸۱ مسابقه از ۳۹۴ مسابقه حضور داشت. تیم او در فصل ۲۰۱۰-۱۱، سرآمد تیم های لیگ در دفاع بود و میانگین امتیاز ۹۲٫۶ امتیاز را که بهترین میانگین امتیاز لیگ بود ثبت کرد و درصد شوت ۴۳٫۲ درصد را به دست آورد.
به گفته منابع، در پی ناتوانی شیکاگو در شکست تیم کلیولند که چند مصدوم داشت و همچنین عملکرد نه چندان خوب این تیم در حمله علی رغم داشتن دفاع خوب، نارضایتی بولز از تیبیدو، به چیزی فراتر از تنش معمول مابین این مربی و مدیرکل شیکاگو، گار فورمن و معاون اجرایی ریاست این باشگاه، جان پکسن افزایش یافت.
تیبیدو در بازه تصدی سمت سرمربیگری بولز، فرهنگ سخت کار کردن را در این تیم دنبال کرد و کمک کرد تا برای اولین بار از زمان جدایی مایکل جردن، این فرهنگ در تیم احیا شود. در ۴ سال نخست حضور این مربی در بولز، تیمش در فصول عادی عملکرد درخشانی داشت، اما در پلی آف از انرژی و استعداد آنها خبری نبود.
بولز تحت هدایت تیبیدو در مراحل پلی آف، رکورد ۲۳ برد و ۲۸ باخت را در پنج فصل ثبت کرد و در هیچ از این پنج سال نتوانست به فینال راه یابد. آنها در فصل ۲۰۱۰-۱۱ به فینال کنفرانس شرق راه یافتند اما در آن مرحله در پنج دیدار به لبران جیمز و میامی هیت باختند.
در مجموع، تیم های تحت رهبری لبران جیمز، سه بار شیکاگو بولز تحت هدایت تام تیبیدو را در مرحله‌ی پلی آف حذف کردند.
حمله تیم شیکاگو بولز تحت هدایت تیبیدو ۵۷ ساله، معمولا نوسان داشته است. این تیم در فصل ۲۰۱۲-۱۳، از نظر رتبه دفاعی در جایگاه ۲۴ام لیگ قرار گرفت و در فصل ۲۰۱۳-۱۴، رده‌ی ۲۸ ام را به خود اختصاص داد. در فصل ۲۰۱۴-۱۵ نیز آنها در رده‌ی ۱۰ام لیگ از این نظر قرار گرفتند. دست به گریبان بودن درک رز با مصدومیت های زانو نیز وضع را برای این تیم بدتر کرد. تیبیدو در زمانی که درک رز را در اختیار داشت رکورد ۱۳۲ برد و ۴۹ باخت (درصد پیروزی ۷۲٫۹) و زمانی که MVP فصل ۲۰۱۰-۱۱ را در اختیار نداشت، رکورد ۱۲۳ برد و ۹۰ باخت (درصد پیروزی ۵۷٫۷) را در فصول عادی ثبت کرد.
فرمن و پکسن که تخلیه انرژی بازیکنان بولز در پلی آف های گذشته را دیده بودند، در این فصل از رقابت ها به تیبیدو گفتند که نباید در فصل عادی رقابت ها بیش از ۳۲ دقیقه از درک رز و جواکیم نواح استفاده کند، چراکه این دو بازیکن عمل های جراحی زانو را پشت سر گذاشته بودند. در دوره‌ی سرمربیگری تیبیدو در بولز این اولین بار بود که این مربی اجازه نداشت تمام تصمیمات داخل زمین را خود اتخاذ کند و این موضوع باعث سرخوردگی او در طول فصل شده بود.
موفقیت های بولز ادامه یافت اما ثباتی که آنها در زمان تصدی تیبیدو در این تیم داشتند، در بازه هایی از فصل از دست رفت. بازیکنان هنوز به تیبیدو به خاطر عملکردش احترام می گذاشتند اما سختگیری های او که در طول این پنج فصل انها را تکرار می کرد، باعث شکایت آنها می شد.
حالا تیم بولز به دنبال ۲۲امین سرمربی تاریخ خود خواهد بود.
برای ماه ها در گوشه و کنار، این خبر مطرح بود که بولز به جذب فرد هویبرگ، سرمربی دانشگاه ایوا استیت علاقه‌مند است، اما هنوز مشخص نیست که آیا شیکاگو جواب مثبتی از سمت هویبرگ دریافت کرده است یا خیر. تیم مینسوتا تیمبرولوز دیگر تیمی است که به عنوان یکی از علاقه‌مندان جذب هویبرگ شناخته می شود.
در عین حال ممکن است تیبیدو برای مدت طولانی بیکار نباشد.
تیم های نیو اورلینز پلیکانز و اورلاندو مجیک، به مذاکره با این مربی برای سمت سرمربیگری علاقه‌مندند.اسکات اسکایلز، گارد سابق مجیک به عنوان گزینه‌ی اصلی هدایت این تیم گزارش شده است، در حالی که الوین جنتری، کمک مربی گلدن استیت، جف ون گاندی، تحلیلگر ESPN و تیبیدو، به عنوان کاندیداهای اصلی هدایت پلیکانز شناخته می شوند.
ESPN.com هفته گذشته گزارش داد که شانس ملوین هانت، سرمربی موقت دنور برای حفظ شغلش پس از پایان فصل افزایش یافته است، اما به هر حال تیبیدو هیچگاه یکی از نامزدهای جدی سرمربیگری در دنور نبوده است.
به گفته منابع به ESPN، طبق مفاد قرارداد تیبیدو با شیکاگو، در صورتی که این مربی با تیم دیگری قرارداد امضا کند، تیم بولز بخش عمده ای از مبلغ قرارداد او را پرداخت نخواهد کرد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۱۲ پاسخ

  1. Km گفت:

    واى خدا بدترین اشتباه ممکن بود. این بدبخت چه گناهى کرده که رز رو تو ۵ سال اخیر تو پلى آفس نداشته یا اگرم داشته مصدوم شده وسطش. مربى خیلى خوبى بود فقط تاکتیک هاى حجومیش زیاد به کار تیم نمیومد. به نظرم همون مربى ایوا یا اگر بشه مارک جکسن بهترین گزینه ها هستند

  2. مجید گفت:

    حیف شد!!!

  3. number1 گفت:

    واقعا مربی خوبی بود حیف شد ولی تو پلی اف به جز سال اول هرسال ضعیف کار میکنن امسال دریک رز که به پلی اف رسید کاملا مشخص بود که امادگی کامل رو نداره و به ارون بروکس که واقعا گارد خوبو وسرعتی هستش خیلی کم بازی داد و همچنین نواه تو بازی واقعا خسته میشد ولی نظر محمد رو نمی اورد تا خستگی نواه کمتر بشه و واقعا مربی استعداد یاب خیلی خوبی هست برخی از کار های بزرگی که انجام داد رو میگم mvp شدن رز ،دو بار حضور لئول دنگ در ال استار که الان تو میامی این همه افت کرده، دو بار حضور نواه در ال استار و پارسال بهترین بازیکن دفاعی سال شد ، بهترین فصل حضور نیت رابینسون در nba با اون سن در شیکاگو ، دو باره رواج دادن از گارد های کوتاه مانند اگوستین ، رابینسون ، واتسون ، جان لوکاس ، و این فصل ارون بروکس ، تبدیل کردن باتلر به یک ستاره و mip این فصل شد با این که پیک ۳۰ درفت شده بود ، یکی از بهترین فصل های گسول بعد از این که در ممفیس بود ، معرفی کردن میروتیچ یکی از بهترین روکی های این فصل

  4. afshin6 گفت:

    اشتباه بزرگ که نه ولی تصمیم درستی نبود ولی وقتی تیم و مربی تلاششون کافی نباشه چه فایده …
    شاید مربی های دیگه بتونن بولز رو بهتر کنن

  5. یعنی موفقیت لبران تام تیبیدو رو قربانی کرد ؟
    به نظر من مربی خوب و با پرستیژی بود هرچند که با این همه مهره خوب امسال نتونست به موفقیت قابل توجهی برسه در حالی که تیمشون از سال قبل خیلی بهتر بود و باتر در اوج دوران بازیگریش بود و گسل فصل بی نظیری داشت. البته افت شدید نواح و رز یکی از عاملان زمین گیر شدن شیکاگو بود

    • سینا میلواکی گفت:

      احساس نمیکنی دیگه داری همه چیزو به لبران نسبت میدی؟؟؟
      اصلا از دیدن ان بی ای لذت میبری؟؟

  6. almost black گفت:

    به نظر من کادر مدیریتی تیم شیکاگو درباره ی توانایی های بازیکنانش اطلاع بیشتری وبه این نتیجه رسیدند.خداییش شیکاگو یکی از غنی ترین تیم ها از نظر بازیکن هاست.رز که mvp شده باتلرم که عالیه گسول ونواه هم همین طور فقط شیکاگو یک sf میخواد تا به یک تیم کامل تبدیل شود و یک مربی مثل فیل جکسون

  7. پوریا گفت:

    همین مارک جکسن هم مربی خیلی خوبی بود (و با گلدن استیت نتابج خوبی کسب کرد) اما بعد از عوض شدن مربی وضعیت گلدن استیت بهتر شد (البته نمی گم همش کار کر بوده ولی به هر حال)

  8. علیرضا گفت:

    اخه چرا اخراجش کردند مربی خوبب بود که مثلا یه مربی دیگه بیارن نتیجه از این بهتر میشه اخه؟؟؟؟

  9. علیرضا گفت:

    چقدر این ان بی ای سخت گیرن همه مربی هارو دارن اخراج میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *