نیت ترمند، سنتر سابق واریرز در سن ۷۴ سالگی درگذشت

نیت ترمند، سنتر سابق واریرز در سن 74 سالگی درگذشت

نیت ترمند، سنتر دفاعی سرسخت که در کنار ویلت چمبرلین بازی کرد و در دو شهر چهره شاخصی بود، روز شنبه در سن ۷۴ سالگی بر اثر سرطان خون درگذشت.
تیم گلدن استیت واریرز خبر مرگ یکی از مورد احترام ترین بازیکنان تاریخش را حدود یک ماه پس از شکست مقابل کلیولند در فینال NBA در ۷ بازی اعلام کرد. هر دو تیم، پیش از این پیراهن شماره ۴۲ ترمند را بازنشسته کرده بودند.
ترمند که اهل اکرن ایالت اوهایو بود، ۱۱ فصل از ۱۴ سال حضورش در لیگ را در واریرز گذراند و پس از فصل ۱۹۷۶-۷۷ بازنشسته شد. این بازیکن در فصل ۱۹۷۵-۷۶، تیم “میرکل” کولیرز را در حالی به فینال کنفرانس شرق رساند که کمتر کسی تصور می کرد کولیرز به این مرحله برسد.
جو لاکوب، مالک تیم گلدن استیت گفت: “بدون شک او یکی از محبوبترین بازیکناییه که لباس واریرز رو پوشیده.”
لبران جیمز، بازیکن کولیرز که خود اهل اکرن است و استفن کری، ستاره فعلی گلدن استیت با انتشار توییت هایی ، به ترمند ادای احترام کردند.
از ترمند ۶ فوت و ۱۱ اینچی به عنوان یکی از برجسته ترین سنترهای تاریخ NBA یاد می شود. او در رای گیری سال ۱۹۹۶، در جمع ۵۰ بازیکن برتر تاریخ NBA قرار گرفت و در رده‌بندی ۱۰۰ بازیکن برتر ESPN، در جایگاه ۹۲ قرار دارد.درمند در سال ۱۹۸۵ وارد تالار مشاهیر نی‌اسمیت شد.
آدام سیلور، کامیشنر NBA در بیانیه ای گفت: “نیت ترمند از بزرگان عصر خود و یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ بسکتبال بود. ”
بازی ترمند چندان نمایشی و آمارش درخشان نبود اما او به خاطر ثبات، دفاع و قدرتش مورد احترام بازیکنان هم دوره و طرفداران حرفه ای بسکتبال بود.
ترمند در سال ۱۹۷۴، هنگامی که برای شیکاگو بولز بازی می کرد، در مسابقه برابر آتلانتا هاوکس، ۲۲ امتیاز، ۱۴ ریباند، ۱۳ پاس منجر به گل و ۱۲ بلاک شات به دست آورد و اولین کوادریپل دابل رسمی در تاریخ NBA را ثبت کرد. او یکی از ۴ بازیکن تاریخ است که در یک مسابقه بیش از ۴۰ ریباند به دست آورده است.

ترمند در سه فصل حضورش در کالج باولینگ گرین، میانگین ۱۷٫۸ امتیاز و ۱۷ ریباند را ثبت کرد و در درفت سال ۱۹۶۳، به عنوان انتخاب شماره ۳، توسط واریرز جذب شد.
ترمند تا اواسط فصل ۱۹۶۴-۶۵ که واریرز ویلت چمبرلین را به فیلادلفیا سیکسرز منتقل کرد، زیر سایه این بازیکن بود. او در دوران حرفه ای‌اش، میانگین ۱۵ امتیاز و ۱۵ ریباند را ثبت کرد و هنوز هم رکورددار ریباند و دقایق بازی تاریخ واریرز است.
جری وست در مورد ترمند گفت: “ما یک شخص خارق العاده و کسی که من او را مانند دیگر رقیبانم در هر سطحی تحسین می کنم، را از دست داده ایم. نیت ترمند بدون شک یکی از سرسخت ترین رقبای من در طول دوران حرفه ای‌ام بود. او با سرسختی زیادی بازی می کرد و در بیشتر بازی ها، مانند مردی در میان پسربچه ها بود، به خصوص در دفاع. ”
واریرز پیش از فصل ۱۹۷۴-۷۵، ترمند را به بولز منتقل کرد. بولز پس از آنکه ترمند ۱۳ بازی برایش انجام داد، او را به تیم شهر زادگاهش، کولیرز منتقل کرد؛ جایی که این بازیکن به دوران حرفه ای خود پایان داد.
او در اولین سال حضورش در کولیرز، در پلی آف نقش کلیدی برای آنها بازی کرد. کولیرز به طرز دراماتیکی واشنگتن بولتز را در ۷ مسابقه شکست داد و راهی فینال کنفرانس شرق شد. آنها در فینال شرق، در ۶ مسابقه به یوستون باختند اما رهبری ترمند در آن فصل، او را به افسانه محلی تبدیل کرد.
گرچه ترمند کمتر از دو فصل برای کولیرز بازی کرد اما در پایان دوران حرفه ای‌اش، شماره پیراهن او اولین پیراهنی بود که توسط کولیرز بازنشسته شد.
ترمند که ۷ بار برای حضور در آل استار انتخاب شد، پس از بازنشستگی به عنوان رابط جامعه و تحلیلگر تلویزیونی برای واریرز کار کرد تا اینکه اوایل امسال، بیماری موجب شد دیگر نتواند به کارش ادامه دهد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.