هاروی پولک، آخرین کارمند رسمی بازمانده از فصل اول NBA درگذشت

هاروی پولک، آخرین کارمند رسمی بازمانده از فصل اول NBA درگذشت

هاروی پولک، آخرین کارمند رسمی بازمانده از فصل اول NBA که هنوز در لیگ مشغول به فعالیت بود در سن ۹۳ سالگی درگذشت.
پولک که همچنان برای فیلادلفیا سونی سیکسرز کار می کرد روز سه شنبه درگذشت. او در ۲۸ سال اخیر به عنوان مدیر اطلاعات آماری این تیم مشغول به فعالیت بود.
در سال ۱۹۴۶، پولک کار خود را با فیلادلفیا واریورز که از تیم های اتحادیه بسکتبال امریکا بود آغاز کرد و پس از ادغام اتحادیه بسکتبال امریکا با لیگ بسکتبال ملی که منجر به تشکیل NBA شد، نیز به فعالیت خود به عنوان دستیار مدیر تبلیغات این تیم ادامه داد.
در ششم مارس ۱۹۶۲ و هنگامی که ویلت چمبرلین، سنتر تیم واریورز در بازی مقابل نیویورک نیکس ۱۰۰ امتیاز به دست آورد، پولک در کنار زمین حضور داشت. هنگامی که آن بازی به پایان رسید، پولک توپ مسابقه را در ساک چمبرلین قرار داد و مقدمات ثبت یک عکس تاریخی را فراهم کرد. او روی تکه کاغذی عدد “۱۰۰” را درج کرد و آن را به چمبرلین داد تا چمبرلین برای ثبت آن عکس معروف سیاه و سفید، آن را در دست بگیرد.
پولک در سال ۲۰۰۲ توسط تالار مشاهیر بسکتبال نی‌اسمیت، مفتخر به دریافت John W. Bunn Lifetime Achievement Award شد. این جایزه بالاترین افتخار فردی است که به شخصی که کمک قابل توجهی به ورزش بسکتبال کرده باشد، اهدا می شود.
پولک که با نام “سوپر آمار” نیز شناخته می شد، به عنوان مهندس آمار و ارقام بسکتبال مدرن شناخته می شود. هنگامی که لیگ رسما ثبت آمارهایی نظیر ریباند دفاع و حمله، توپ ربایی، ترن آور، بلاک شات و میزان دقایق بازی را آغاز کرد، پولک در انجام آن نقش اساسی داشت. فاکتور تریپل دابل از ابداعات شخص پولک است.
در سال ۱۹۴۲ و هنگامی که پولک در دانشگاه تمپل مدیر بود، کار ثبت آمار در بسکتبال آغاز شد. او دریافت که می تواند با ثبت امتیازات و تعداد شوت ها، آمار بیشتری ارائه دهد. او در برگه آمار ستون هایی برای ریباند، پاس منجر به گل و بلاک شات ایجاد کرد. در آن زمان ارائه‌ی چنین آماری برای مسابقات دانشگاهی مرسوم نبود و این حرکتی انقلابی در این زمینه بود.
او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و به دلیل جنگ، مدتی از بسکتبال دور بود اما پس از آن به عنوان نویسنده‌ی ورزشی برای Philadelphia Bulletin کار کرد. او همچنان کار ثبت آمار در مسابقات را ادامه داد و سرانجام به عنوان دستیار روابط عمومی واریورز استخدام شد.
پولک پس از چند سال عنوان رئیس روابط عمومی واریورز/سیکسرز را به دست آورد و تا اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ در این سمت مشغول فعالیت بود.
حرکت سیکسرز برای به دست آوردن اولین قهرمانی خود در فصل ۱۹۶۶-۶۷، باعث شد این تیم پولک را مسئول چاپ اولین کتاب راهنمای رسانه ای خود کند. این کتاب تنها ۲۴ صفحه داشت و در هر صفحه یک آگهی آبجو چاپ شده بود. اسامی تمامی بازیکنانی که تا آن زمان برای سیکسرز بازی کرده بودند نیز در دو صفحه چاپ شده بود.
پولک در دهه‌ی ۹۰ عمر خود نیز چندان با ماشین تحریر راحت نبود. همان گونه که در ۶ مارس ۱۹۶۲ در بازی ۱۰۰ امتیازی چمبرلین نیز عدد ۱۰۰ را با دست نوشت نا با ماشین تحریر.

ویلت چمبرلین

پولک در زمانی که چمبرلین ۱۰۰ امتیاز به دست آورد، سمت مدیر روابط عمومی و آمار بازی واریورز را در اختیار داشت. با هر امتیازی که چمبرلین را به سه رقمی شدن نزدیک می کرد، فشار کاری پولک بیشتر می شد، چراکه او جریان بازی را برای سه خبرگزاری اسوشیتدپرس، فیلادلفیا اینکوایرر و یونایتد پرس اینترنشنال می نوشت یا می خواند.
ران، پسر هاروی، در ادامه‌ی مسابقه به پدرش در قسمت آمار پیوست و کپی های آمار مسابقه را به Western Union فرستاد. پاول وتیس، عکاس اسوشیتدپرس که به عنوان تماشاچی در سالن حضور داشت، با عجله به سمت یک ماشین رفت تا تجهیزات عکاسی خود را بیاورد. پولک گفت ایده‌ی ثبت عکس از چمبرلین به همراه یک توپ بسکتبال چندان جالب نیست و برای ثبت کردن لحظه به ایده‌ی خاص تری نیاز است.
پولک گفت: “چرا ما کاری نکنیم تا ۱۰۰ امتیاز رو نشون بدیم.”
بنابراین پولک عدد “۱۰۰” را روی تکه کاغذی نوشت و آن را به دست چمبرلین داد. اینگونه بود که یکی از کلاسیک ترین و معروف ترین عکس های بسکتبال ثبت شد.
پولک تنها کسی بود که در ۴ قهرمانی حرفه ای فیلادلفیا با این تیم بود. فیلادلفیا در فصول ۱۹۴۶-۴۷ و ۱۹۵۵-۵۶ با لقب واریورز و در فصول ۱۹۶۶-۶۷ و ۱۹۸۲-۸۳ با لقب سیکسرز، قهرمان لیگ شد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۳ پاسخ

  1. mlbj گفت:

    دمش گرم عجب خدماتی کرده…ثبت آمار واقعا یکی از کارهای مفیدی بوده که انجام داده…اون عکس چمبرلینم خیلی خوبه و معروفه…خدا رحمتش کنه.

  2. mlbj گفت:

    از اولین فصل NBA کارمند رسیمیشون بوده؟؟؟؟
    یعنی حدود ۷۰ سال…Wow…عالیه واقعا…

  3. parymo گفت:

    R.I.P pollack

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *