نگاهی به وضعیت ارسلان کاظمی در آستانه درفت NBA در سال ۲۰۱۳

تمرین ارسلان کاظمی با پورتلند تریل بلیزرس

تا ساعاتی دیگر،مراسم درفت NBA در سال ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد.این مراسم ساعت ۷ بعد از ظهر روز ۲۷ ژوئن به وقت نیویورک (ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد جمعه به وقت ایران) برگزار می شود.بر خلاف ادوار گذشته،این دوره از یارکشی NBA برای ما بسکتبال دوستان ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.چراکه یک بسکتبالیست ایرانی به نام ارسلان کاظمی در این رویداد شرکت می کند و امیدواریم او بتواند نام خود را به عنوان اولین بازیکن ایرانی که از طریق DRAFT وارد لیگ ان بی ای می شود،ثبت کند.اما در آستانه این رویداد بد نیست نگاهی به وضعیت ارسلان بیندازیم.
ارسلان اولین بازیکن ایرانی است که در گروه ۱ بسکتبال NCAA بازی کرده است و ممکن است به زودی به NBA نقل مکان کند؛جایی که او می تواند به حامد حدادی بپیوندد تا این دو به عنوان دو بازیکن متولد ایران در تاریخ لیگ NBA شناخته شوند.
این ستاره ایرانی یکی از عوامل اصلی موفقیت تیم اورگن داکز در تورنومنت بسکتبال NCAA در ماه مارس بود.
طبق پیش بینی سایت ESPN کاظمی در در رده ۵۶ درفت قرار دارد و Draft Express نیز پیش بینی کرده است که ارسلان استعداد قرار گرفتن در رده ۴۶ یارکشی را دارد.این پیش بینی ها نشان می دهد کاظمی در رده وسط رو به آخر راند دوم درفت قرار دارد.
کاظمی همچنین دارای مهارت های منحصر به فردی است؛قد ۶ فوت و ۸ اینچی او که معمولا قد یک فروارد کوچک (بازیکن پست ۳) در سطح حرفه ای است.البته بازی کردن او به عنوان بازیکن پست ۴ نیز جای سوال ندارد.خود او نیز بارها در مصاحبه های خود در تمرینات با تیم های مختلف ان بی ای اعلام کرده است که پست آینده او در NBA به شرایط تیمی که در آن بازی خواهد کرد بستگی دارد.
شاید با ارزش ترین توانایی کاظمی برای یک تیم،قدرت و توانایی او در ریباند،به خصوص در ریباند حمله باشد.فصل گذشته او با به دست آوردن متوسط ۱۰ ریباند در ۲۹ دقیقه حضورش در هر بازی،مهارت چشمگیر خود در این مورد را نشان داد.
سایر ویژگی های کلیدی کاظمی عبارتند از:سخت کوشی،توانایی امتیاز آوری در نزدیک سبد،مهارت بالا در پاس دادن و هوش بسکتبالی بالا.در حالی که بیشتر استعداد یاب های NBA قبول دارند که مهارت در ریباند کردن بهترین فاکتور برای ورود از بسکتبال دانشگاهی به بسکتبال حرفه ای است،اما یکی از ویژگی های ارسلان کاظمی که کمترتوسط آنها دیده شده است،تاثیر گذاری بسیار خوب او در زمین است که همزمان با یک زیرکی خاص باعث می شود بازیکنان دیگری که در کنار او بازی می کنند،بازی بهتری ارائه دهند.

عکس ارسلان کاظمی و دیرک نویتزکی

کاظمی در تمرینات پیش درفت تیم هایی مثل گلدن استیت واریورز،لس آنجلس لیکرز،بروکلین نتز،دالاس ماوریکس،هیوستون راکتز،مینسوتا تیمبرولوز،اورلاندو مجیک و پورتلند تریل بلیزرس حاضر شده است.
یکی از نگرانی های مشترک در بیشتر این تیم ها،توانایی ارسلان در دفاع کردن بازیکنان پست ۳ در محیط پیرامونی بوده است.
با این حال کاظمی در طول تمریناتش با تیم های ان بی ای در دفاع تک به تک بازیکن مقابل خود عملکرد خوبی داشته است.او همچنین در دفاع موقعیت های پیک اند رول که یکی از شاخص های مهم برای مدافعان NBA است،عملکرد قابل قبولی داشته است.پیش دستی او در موقعیت ها و دست های فعال او در لحظات پایانی دفاع مشهود است و می تواند منجر به انجام توپ دزدی های زیادی شود.ارسلان کاظمی آنچه را که در بازی post game حمله و شوت زنی فاقد آن است،در موقعیت های دیگر مانند توانایی ذاتی اش در عبور دادن توپ از محدوده های کوچک،پوشش داده است.
در یک مقایسه ارسلان کاظمی ورژن کم کارآمد تری از کنف فرید (پاور فروارد دنور ناگتز) است؛بازیکن پر انرژی ای با قامتی کوتاه تر از حد معمول و تاثیر گذار در نزدیک تخته بسکتبال.
فرید با قدی ۶ فوت و ۸ اینچی چیزی بین ۳ تا ۶ اینچ از بیشتر بازیکنان پست ۴ و ۵ ان بی ای کوتاه تر است.با این حال در اولین فصل حضور خود در لیگ صدرنشین ریباند حمله در میان بازیکنان لیگ بوده است.
شاید برای انجام مقایسه های منطقی تر باید به تایلر هنزبرو از تیم ایندیانا پیسرز،لوک ریچارد امبا ا موتو از تیم میلواکی باکز یا دریموند گرین از گلدن استیت واریورز اشاره کرد تا بتوان در مورد آینده کاظمی در NBA بحث کرد.
چنین بازیکنانی زیاد در ان بی ای رایج نیستند،اما اغلب برای بازیکن مبارز و زحمتکشی مثل کاظمی جایی وجود دارد که او بتواند یک تاثیر مثبت در ترکیب یک تیم بگذارد.
جاده ای که ارسلان برای رسیدن به NBA طی کرده است جاده ی همواری نبوده است.او مجبور بوده با دیگران رقابت کند و سختی های زیادی را تحمل کند تا به مراحل بالاتر برسد.
با این حال اگر ارسلان نتواند از طریق درفت وارد لیگ شود،انتظار می رود یکی از تیم ها او را به عنوان بازیکن آزاد انتخاب کند و به او اجازه دهد در لیگ تابستانی NBA شرکت کند.در صورتی که ارسلان در این لیگ عملکرد خوبی داشته باشد،هر تیمی می تواند با او قرارداد امضا کند.

منبع

 

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۴ پاسخ

  1. شیرکو گفت:

    ممنون عالی بود

  2. شیرکو گفت:

    راستی فروشگاهت عالی بود داش احمد
    یه تیشرت لیکرز خریدم که زیرش نوشته بودم “فقط لیکرز”
    :)))))))))))
    ♥♥♥

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *