کارل-انتونی تاونز بهترین بازیکن سال اولی NBA در فصل ۲۰۱۵-۱۶ لقب گرفت

کارل-انتونی تاونز بهترین بازیکن سال اولی NBA در فصل 2015-16 لقب گرفت

کارل-انتونی تاونز از مینسوتا تیمبرولوز که بهترین میانگین امتیاز، ریباند، بلاک شات و درصد شوت را در بین تمام بازیکنان سال اولی تاریخ مینسوتا به ثبت رساند، به اتفاق آرا بهترین بازیکن سال اولی NBA در فصل ۲۰۱۵-۱۶ لقب گرفت. این سنتر ۷ فوتی، پنجمین بازیکنی لقب گرفت که از سال ۱۹۸۴، به اتفاق آرا برنده‌ی این جایزه شده است. تاونز با پیوستن به هم تیمی اش اندرو ویگینز که سال گذشته این عنوان را به دست آورد، مینسوتا را به اولین تیم در ۴۲ سال گذشته بدل کرد که بازیکنانش دو فصل متوالی این جایزه را به دست آورده اند.
تاونز هر ۱۳۰ رای نویسندگان و گزارشگران ورزشی آمریکا و کانادا را به دست آورد و با ۶۵۰ امتیاز، در رده‌ی نخست رای گیری بهترین بازیکن سال اولی ایستاد. تاونز، دیمین لیلارد (۲۰۱۲-۱۳)، بلیک گریفین (۲۰۱۰-۱۱)، دیوید رابینسون (۱۹۸۹-۹۰) و رالف سمپسون (۱۹۸۳-۸۴)، تنها بازیکنانی هستند که در ۳۲ سال گذشته، در رای گیری بهترین بازیکن سال اولی، تمام رای های جایگاه اول را کسب کرده اند. کریستاپس پورزینگس از نیویورک نیکس با ۳۶۳ امتیاز و نیکولا یوکیچ از دنور ناگتز با ۵۹ امتیاز، در رده های بعدی رای گیری قرار گرفتند. بازیکنان برای هر رای جایگاه اول ۵ امتیاز، برای هر رای جایگاه دوم ۳ امتیاز و برای هر رای جایگاه سوم ۱ امتیاز دریافت کردند.
تاونز که انتخاب شماره ۱ درفت ۲۰۱۵ بود، با میانگین ۱۸٫۳ امتیاز و ۱۰٫۵ ریباند (رتبه‌ی ۸ لیگ)، پیشتاز بازیکنان سال اولی در این دو فاکتور بود. او با متوسط ۱٫۶۸ بلاک شات (رتبه‌ی ۱۰ لیگ)، در این فاکتور در میان بازیکنان سال اولی در رده‌ی دوم قرار گرفت. این بازیکن با ۵۱ دابل دابل، در رده‌ی سوم بازیکنان لیگ از نظر تعداد دابل دابل قرار گرفت و با وارد سبد کردن ۵۴٫۲ درصد از شوت هایش، رتبه‌ی هشتم لیگ از این نظر را به دست آورد. تاونز یکی از ۶ بازیکنی بود که در هر ۸۲ بازی فصل، شروع کننده بود.
تاونز ۲۰ ساله هر ۶ جایزه‌ی بهترین بازیکن سال اولی ماه کنفرانس غرب در این فصل را به دست آورد و هفتمین بازیکن سال اولی تاریخ NBA لقب گرفت که میانگین حداقل ۱۸ امتیاز، ۱۰ ریباند و ۱٫۵ بلاک شات را ثبت کرده و ۵۰ درصد (یا بیشتر) از شوت های خود را وارد سبد کرده است. از فصل ۱۹۷۳-۷۴ که بلاک شات به آماری رسمی تبدیل شد، رالف سمپسون (۱۹۸۳-۸۴)، حکیم اولاجوان (۱۹۸۴-۸۵)، دیوید رابینسون (۱۹۸۹-۹۰)، آلونزو مورنینگ (۱۹۹۲-۹۳)، شکیل اونیل (۱۹۹۲-۹۳) و تیم دانکن (۱۹۹۷-۹۸)، تنها بازیکنانی هستند که چنین آماری ثبت کرده اند.
پیش از فصل گذشته، هیچگاه یک بازیکن تیم مینسوتا تیمبرولوز که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیکن سال اولی نشده بود. با کسب این جایزه توسط ویگینز و تاونز در دو فصل متوالی، مینسوتا اولین تیم پس از بوفالو بریوز لقب گرفت که بازیکنانش دو فصل متوالی این عنوان را کسب کرده اند. باب مک‌ادو (۱۹۷۲-۷۳) و ارنی دیگریگوریو (۱۹۷۳-۷۴)، دو بازیکن بریوز بودند که این عناوین را به دست آوردند.
تاونز به عنوان بهترین بازیکن سال اولی، جایزه‌ی ادی گاتلیب (Eddie Gottlieb) را دریافت می کند. گاتلیب یکی از بنیان گذاران NBA بود که در فصل ۱۹۴۶-۴۷، اولین قهرمانی NBA را با هدایت فیلادلفیا واریرز به دست آورد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.