محدودیت سنی بازیکنان بسکتبال در المپیک ۲۰۱۶ برزیل اعمال نمی شود

پاتریک باومن-دیوید استرن

فشارهای کمیسر NBA دیوید استرن،برای اعمال قانون محدودیت سنی ۲۳ سال،برای بازیکنان بسکتبال المپیک،حداقل برای المپیک ۲۰۱۶ برزیل بی نتیجه ماند.
Patrick Baumann رئیس فیبا روز شنبه گفت:”احساس من این است که ما محدودیت سنی ۲۳ سال را برای المپیک ۲۰۱۶ اعمال نخواهیم کرد.ایده ی محدودیت سنی توسط NBA و برای ترویج حضور ورزشکاران جوان در المپیک مطرح شده است.همچنین یکی دیگر از اهداف ان بی ای از این پیشنهاد ایجاد تفاوت بین جام جهانی و بازی های المپیک است که بازیکنان NBA فقط می توانند در جام جهانی بسکتبال شرکت کنند.”
باومن اضافه کرد:”ما دیدگاه بسکتبال آمریکا و NBA را در این مورد درک می کنیم.نظر ما الزاما با نظر آنها یکی نیست اما نگرانی های مالکان باشگاه های NBA را درک می کنیم.”
به نظر می رسد استرن با حضور در المپیک لندن نتوانست نظراتش را تامین کند.
استرن در جشن بیستمین سالگرد Dream Team-که موجب تغییرات اساسی در عرصه بسکتبال جهان در المپیک ۹۲ بارسلونا شد-اعلام کرده بود که لازم است یک گام به عقب برداشته و در فرستادن بهترین بازیکنان که مخارج زیادی برای باشگاه ها دارند،به المپیک تجدید نظر شود.
تغییرات مورد نظر استرن این گونه است که همانند بازی های فوتبال المپیک،در بازی های بسکتبال نیز از بازیکنان ۲۳ ساله یا جوان تر استفاده شود و هر تیم بتواند از ۳ بازیکن بالای ۲۳ سال استفاده کند.همچنین همه ی بازیکنان NBA بتوانند در رقابت های قهرمانی جهان (FIBA World Championship) که از سال ۲۰۱۴ با نام جام جهانی (World Cup) برگزار می شود،شرکت کنند.
آنچه باعث شده استرن چنین پیشنهادی را به فیبا ارائه کند فشار مالکان باشگاه های NBA و در صدر آنها Mark Cuban-مالک باشگاه دالاس موریکس- است.هدف مالکان باشگاه ها از ارائه این پیشنهاد این است که بتوانند از حضور ستاره های خود در جام جهانی بسکتبال حداکثر درآمدهای مالی را داشته باشند.در حال حاضر تیم های NBA هیچ درآمدی از رقابت های بسکتبال المپیک ندارند.
این پیشنهاد همچنین با واکنش تند بازیکنان کشورهای مختلف شرکت کننده در المپیک ۲۰۱۲ روبرو شده است که در صدر آنها اظهار نظر کوبی برایانت از تیم لس آنجلس لیکرز قرار دارد.
این بازیکن ماه گذشته و در جریان اردوهای آماده سازی تیم بسکتبال آمریکا در شهر منچستر گفت:”این یک ایده ی احمقانه است.این باید در اختیار هر بازیکن باشد که در المپیک شرکت کند یا نه.”
هنگامی که این ایده توسط استرن در مرحله نهایی مطرح شد این ترس وجود داشت که این آخرین حضور ستاره های نامدار NBA در المپیک باشد.اما به گزارش سایت SI.com در اوایل این هفته قانونی توسط بیش از ۲۰۰ کشور عضو FIBA تصویب شد که به واسطه ی آن اعمال محدودیت های سنی در المپیک ۲۰۱۶ بعید به نظر می رسد.همچنین به نظر می رسد تصویب چنین قانونی برای اعمال محدودیت سنی،بدون موافقت کمیته بین المللی المپیک غیر ممکن است.
Baumann روز شنبه گفت:”همه ما-ان بی ای،کمیته بین المللی المپیک و فیبا-از برگزاری بازی های المپیک،به ویژه از سال ۹۲ به بعد چیزهای زیادی به دست آوردیم که فقط منافع مالی نیست.اعمال محدودیت سنی و هر تغییری که موجب تغییر سطح مسابقات بسکتبال المپیک شود،در حال حاضر درست نیست.”
باومن در جلسه روز شنبه مسائل زیر را نیز مطرح کرد:
-فیبا امیدوار است مسابقات جام جهانی بسکتبال از سال ۲۰۱۴ به میزبانی کشور اسپانیا،جایگزین مسابقات قهرمانی جهان شود.احتمالا این مسابقات هر ۴ سال یکبار برگزار نخواهد شد و دور بعدی آن در سال ۲۰۱۹ و به عنوان انتخابی المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود.
-فیبا سعی می کند تعداد تیم های شرکت کننده در المپیک ۲۰۱۶ را از ۱۲ تیم به ۱۶ تیم افزایش دهد و مدت زمان برگزاری مسابقات نیز از ۱۸-۱۹ روز به ۱۴-۱۵ روز کاهش یابد.
-همچنین خط سه امتیازی فیبا به عقب برده خواهد شد و فاصله ی آن تا سبد به اندازه ی فاصله ی خط سه امتیازی سالن های بسکتبال NBA افزایش خواهد یافت.البته باومن متذکر شد که هنوز در مورد اجرای این تصمیم در المپیک ۲۰۱۶ برزیل مطمئن نیستند.

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *