فینال بسکتبال NBA در سال ۱۹۸۴

فینال بسکتبال NBA در سال 1984

فینال بسکتبال NBA در سال ۱۹۸۴، صحنه‌ی رقابت لس آنجلس لیکرز و بوستون سلتیکس بود. پس از پیوستن مجیک جانسون به لیکرز و لری برد به سلتیکس در درفت سال ۱۹۷۹، رقابت این دو تیم در آن سال ها بار دیگر رنگ و بویی تازه گرفته بود.
پس از آنکه لیکرز مسابقه اول فینال را با پیروزی پشت سر گذاشت، توپ ربایی جو هندرسن از سلتیکس در لحظات پایانی بازی دوم، نتیجه را به تساوی کشاند و در ادامه بوستون در وقت اضافه توانست حریف خود را شکست دهد و نتیجه سری را به تساوی بکشاند. لیکرز در بازی سوم به آسانی پیروز شد، اما مسابقه چهارم را به حریف واگذار کرد تا نتیجه سری ۲ بر ۲ مساوی شود. پس از آن و در مسابقات پنجم و ششم هر یک از تیم ها، بازی های خانگی خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا تعیین قهرمان لیگ به بازی هفتم در بوستون کشیده شود. بازی پنجم فینال که بعدها به “Heat Game” معروف شد، به یکی از بازی های به یاد ماندنی تاریخ لیگ تبدیل شد؛ جایی که دمای هوا در سالن بوستون گاردن که فاقد سیستم تهویه بود به ۳۶ درجه سانتیگراد رسید. سلتیکس در آن مسابقه با درخشش لری برد، حریف خود را به زانو در آورد. مسابقه هفتم فینال نیز در هوای گرمی برگزار شد؛ دمای هوای سالن در آن مسابقه ۳۳ درجه بود. امتیازات در این مسابقه نیز نزدیک بود اما در نهایت بوستون بود که توانست پیروز از میدان خارج شود و قهرمانی لیگ در سال ۱۹۸۴ را کسب کند. سدریک مکسول از سلتیکس در بازی هفتم فینال ۲۴ امتیاز برای تیمش کسب کرد.
لری برد با ثبت میانگین ۲۷ امتیاز و ۱۴ ریباند در سری بازی های فینال، عنوان با ارزشترین بازیکن فینال را کسب کرد. برد در آن فصل عنوان MVP فصل عادی را نیز به دست آورده بود.
اما نگاهی به بازی های بسکتبال در آن سال ها نشان می دهد، ورزش بسکتبال در آن زمان تفاوت های جدی با بسکتبال امروزی داشته است. در آن سال ها بازیکنان قد بلند در زمین بسکتبال حکمرانی می کردند و بسیاری از توپ ها در زیر حلقه به آنها سپرده می شد. علاوه بر آن استفاده از شوت سه امتیازی در آن سال ها چندان مورد توجه نبود؛ به عنوان مثال سلتیکس در مجموع ۷ مسابقه فینال ۱۹۸۴، تنها ۲۳ اقدام سه امتیازی داشت که در ۹ مورد موفق بود. حال این آمار را با ۱۱۸ اقدام سه امتیازی (۵۵ شوت گل شده) سن آنتونیو اسپرز در فینال ۲۰۱۴ مقایسه کنید تا به تفاوت بسکتبال امروز با بسکتبال ۳۰ سال پیش پی ببرید.
اگر علاقه‌مندید تا نکات بیشتری راجع به بسکتبال در دهه ۱۹۸۰ بدانید و بازی ستارگانی همچون لری برد، مجیک جانسون، کریم عبدالجبار، دنیس جانسون، جیمز ورثی و … را تماشا کنید، می توانید سری بازی های فینال ۱۹۸۴ ان بی ای را از لینک های زیر دریافت کنید.
پسورد دانلود: www.basketball98.ir

مسابقه

رزولوشن

زبان

حجم

لینک اکسپرس لیچ

لینک فایر درایو

مسابقه اول

۶۴۰ در ۴۸۰

انگلیسی

۱٫۴۴ گیگ

دانلود

دانلود

مسابقه دوم

۱٫۴۸ گیگ

دانلود

دانلود

مسابقه سوم

۱٫۳۷ گیگ

دانلود

دانلود

مسابقه چهارم

۱٫۴۴ گیگ

دانلود

دانلود

مسابقه پنجم

۱٫۴۷ گیگ

دانلود

دانلود

مسابقه ششم

۱٫۳۷ گیگ

دانلود

دانلود

مسابقه هفتم

۱٫۴۷ گیگ

دانلود

دانلود

منابع: ۱ و ۲ و ۳

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۱۰ پاسخ

  1. حسین گفت:

    با سلام و خسته نبا شید اگه ممکن فینال شیکاگو بولز در سال ۱۹۹۰ را بزارید.ممنون

  2. حامد گفت:

    پروفسور شیکاگو بولز اولین بار سال ۹۱ به فینال رسید. فینال ۹۰ بین دیتروت و پورتلند بود که دیترویت با درخشش آیزایا توماس دومین قهرمانی پیاپی خودشو به دست آورد.

  3. pierce گفت:

    دوستان ممنون دستت درد نکنه

  4. Yeezy گفت:

    یعنی ادمین فدایی دار ی. من با چه زبونی ازت تشکر کنم ؟ خیلی گلی استاد . یعنی بهترین سایت بسکتبالی توو ایرانی . سپاس فراوان

  5. Hossein گفت:

    میگم لینک هایلایت رو ندارید آخه ۱گیگ خیلیه و من نمیتونم بگیرم!

  6. Hossein گفت:

    اگر امکانش هست یکی از فینال هایی که فیلادلفیا و لیکرز بزارید.سالی که آیورسون هم بازی می کرده و البته اسطوره بسکتبال کوبی براینت

  7. محمد گفت:

    ببخشید ادمین
    مربی لیکرز همون مالک الآن باشگاه میامی هستش؟

    • admin گفت:

      بله، مربی لیکرز تو سال ۸۴ پت رایلی بود که البته الان مدیر کل و رئیس باشگاه میامی هیت هست. (مالک باشگاه هیت میکی آریسون هست.)

  8. sadra گفت:

    من نمیتونم دانلود کنم کاش لینک مستقیم میذاشتید

  9. Alireza گفت:

    لینکا کار نمیکنن که

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *