پایان کار مانو جینوبلی در تیم ملی بسکتبال آرژانتین

پایان کار مانو جینوبلی در تیم ملی بسکتبال آرژانتین

مانو جینوبلی در حالی که سعی می کرد دوران حضور خود در المپیک در طول سالیان را با کلمات توصیف کند، دچار احساسات شده بود.
با شکست تیم بسکتبال آرژانتین مقابل امریکا در یک چهارم نهایی المپیک ۲۰۱۶، دوران حضور جینوبلی در تیم ملی و عصر طلایی این تیم پایان یافت.
جینوبلی که نم اشک در چشمانش دیده می شد و صدایش می لرزید، در مورد سالیان حضورش در تیم ملی گفت: “مسیر فوق العاده ای بود.”
مسیر تیم بسکتبال آرژانیتن برای رسیدن به مدال المپیک، چهارشنبه شب با شکست ۷۸ بر ۱۰۵ مقابل ایالات متحده پایان یافت و در عین حال دوره ای طلایی در بسکتبال آرژانتین پایان یافت.
آرژانتینی ها که پس از قرار گرفتن تیمشان در جایگاه دوم مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۲ و پیروزی بر امریکا در المپیک ۲۰۰۴ آتن، همواره نسل طلایی خود را می ستودند، دیگر حرکات جادویی و پیروزی های غیر محتمل و دور از انتظار آن تیم و بازیکنانش را نخواهند دید. بازیکنانی که عنوان قهرمانی المپیک و قلب هموطنان خود را به دست آوردند، به پایان راه خود رسیده اند.
جینوبلی ۳۹ ساله پس از به صدا درآمدن بوق آخر بازی دیشب، دیگر در المپیک بازی نخواهد کرد. کارملو انتونی، فروارد تیم امریکا، پس از پایان بازی دیشب بازیکنی را در آغوش کشید که در اولین حضورش در المپیک مغلوب او شده بود.

انتونی در مورد جینوبلی گفت: “می دونم جینوبلی برای آرژانتینی ها چیزی فراتر از کاریه که در بسکتبال انجام داده. او کارهای زیادی انجام داده و نماینده شایسته ای برای آرژانتینی ها بوده. او در طول سالیان کشورش رو روی دوشش گذاشت و من بهش گفتم ‘ازت ممنونم’، به خصوص برای اینکه در ۴ المپیک گذشته برابرش بازی کردم. فقط خواستم بگم ‘ازت ممنونم’.”
مایک شیشفسکی، سرمربی تیم بسکتبال امریکا نیز از جینوبلی تمجید کرد.
جینوبلی که در بازی برابر امریکا ۱۴ امتیاز به دست آورد، گفت: “اونا به من تبریک گفتن و من به حرفایی که در مورد من زدن افتخار می کنم. اونا خیلی بامحبت و محترمانه بودن و وقتی افسانه های بازی احترامشون رو نشون می دن، ارزشش بیشتره. اونا مجبور نبودن این کارو کنن. اونا می تونستن فقط با من دست بدن و بعدش به حریف بعدیشون اسپانیا فکر کنن. اونا کلمات احترام و محبت آمیزی گفتن و من واقعا ازشون ممنونم.”
برای طرفداران پرشور آرژانتین، وداع با جینوبلی بسیار سخت بود.
آنها با فریاد های “اوله … اوله … اوله … مانو … مانو … مانو” به او ادای احترام کردند و جینوبلی نیز به آنها لبخند زد و با دست تکان دادن به احساساتشان پاسخ داد. همه بازیکنان آرژانتین، در نزد هواداران محبوب هستند اما محبوبیت جینوبلی بیشتر است. او مرد شماره ۱ است.
شیشفسکی در مورد جینوبلی گفت: “او از مشاهیر است. او رقیب سرسختی است که من به عنوان مربی، مجبور بودم در تمام رقابت های بین المللی با او روبرو شوم. به واقع بازیکن کاملی مثل او وجود نداشته است. او در همه پست ها بازی می کند. با عشق و تعهدی که او به کشورش داشت، هیچ کس نمی توانست مانند مانو نماینده کشورش باشد. همه ما احترام بی پایانی برای او قائلیم.”
البته نتیجه بازی برای آرژانتین ناامید کننده بود اما طرفداران این تیم چندان ناامید نبودند. در دقایق پایانی بازی، طرفداران سفید و آبی پوش این تیم، به انتهای کاریوکا آرینا رفتند؛ جایی که در کنار هم فریاد می زدند و می رقصیدند.
هنگامی که در ۱ دقیقه ۵۲ ثانیه مانده به پایان بازی، جینوبلی جای خود را به سرحیو هرناندز داد، طرفداران آرژانتین برای آخرین بار برای بازیکنی که تاثیر او تا سال ها احساس خواهد شد، فریاد کشیدند. جینوبلی در طول سالیان بسیاری از آرزوهای آنها را برآورده کرد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.