توافق مانو جینوبلی با اسپورز و جی آر اسمیفت با نیکس

مانو جینوبلی-جی آر اسمیفت

نماینده جی آر اسمیفت صبح پنج شنبه اعلام کرد تیم نیویورک نیکس و این بازیکن برای امضای یک قرارداد ۴ ساله به مبلغ ۲۴٫۷ میلیون دلار به توافق رسیده اند.
طبق تبصره “early Bird rights” مبلغ این قرارداد حداکثر مقداری است که تیم نیکس می تواند به این بازیکن بپردازد.طبق این قانون یک تیم می تواند به یک بازیکن حداکثر ۷٫۵ درصد بیشتر از دستمزد متوسط بازیکنان،بپردازد.گزارش های مالی لیگ برای اعمال شدن در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ هفته آینده منتشر می شود،اما متوسط دستمزد بازیکن ها در حدود ۵٫۵ میلیون دلار پیش بینی شده است.
به گفته منبع لیگ سال چهارم این قرارداد،در صورتی که اسمیفت تمایل داشته باشد،معتبر خواهد بود.
نماینده اسمیفت گفت این بازیکن پیشنهاد های دیگری هم داشت اما تمایل داشت در نیویورک بماند.پدر اسمیفت روز چهارشنبه گفته بود پسرش مورد علاقه تیم های دیگر است.یک منبع لیگ گفت تیم های میلواکی،دیترویت و دالاس از جمله تیم هایی بودند که اوایل این هفته برای به خدمت گرفتن اسمیفت ابراز علاقه کرده بودند.
اسمیفت علاوه بر رابطه خوبی که با مایک وودسن (سرمربی نیکس) دارد تمایل دارد به شهر مادری خود یعنی نیوجرسی نزدیک باشد و از بازی کردن در کنار خانواده اش لذت ببرد؛کسانی که به احتمال فراوان عوامل مهمی در تصمیم گیری او برای ماندن در نیویورک بوده اند.
اسمیفت ۲۷ ساله فصل گذشته متوسط ۱۸٫۱ امتیاز و ۵٫۳ ریباند را به ثبت رساند و کسی بود که جایزه بهترین بازیکن ذخیره فصل را از آنِ خود کرد.او نقش اساسی در موفقیت نیکس در فصل عادی داشت اما علی رغم تلاش وافرش در مرحله پلی آف،تنها ۳۳ درصد شوت هایش در این مرحله را وارد سبد کرد.
معامله اسمیفت از نظر مبلغ تقریبا شبیه قرارداد هایی است که به دیگر گارد های شوت زن لیگ مثل جی جی ردک و کوین مارتین که بازیکن آزاد هستند ارائه شده است.
البته اسمیفت میانگین امتیاز و ریباند بهتری از هر دو بازیکن بالا دارد اما شهرت او برای ناسازگاری با دیگران و تفاوت بازی های او در فصل عادی و پلی آف احتمالا باعث شده است تیم هایی که می توانند به این بازیکن دستمزد بیشتری بدهند نیز از ارائه یک پیشنهاد پر سود بلند مدت به او خود داری کنند.
پس از توافق برای این معامله تیم نیکس اکنون می تواند بر جذب بازیکنان ازاد محدود خود یعنی پابلو پریجیونی و کریس کوپلند تمرکز کند.طبق گفته نماینده پریجیونی،این بازیکن به نیکس باز می گردد.نیکس همچنین یک پیشنهاد مقدماتی به کوپلند داده است و فرصت خواهد داشت به هر پیشنهادی که او از تیم های دیگر دریافت می کند،فکر کند.
یک منبع لیگ به ESPN.com گفت تیم ایندیانا پیسرز پیشنهادی برای استخدام کوپلند ارائه کرده است.همچنین یک منبع دیگر به ESPN نیویورک گفت لیکرز پیشنهادی برای استخدام این بازیکن ۲۹ ساله ارائه کرده است و کلیولند کاوالیرز نیز به او علاقمند است.
پیشنهاد اولیه نیکس به کوپلند ۹۸۸۸۷۲ دلار بوده است.اگر تیم دیگری مبلغ بیشتری به این بازیکن پیشنهاد دهد،نیکس می تواند تا سقف ۳٫۱ میلیون دلار به این بازیکن پیشنهاد دهد تا او در نیکس بماند.البته نیکس می تواند مقداری از این پول را نیز برای ارائه پیشنهاد به پابلو پریجیونی ۳۶ ساله استفاده کند.

مانو جینوبلی روز چهارشنبه توییت کرد در تیمی که به ان کمک کرده است تا ۳ بار قهرمان NBA شود و ماه گذشته نیز به چهارمین قهرمانیش با ان نزدیک بود،می ماند.او در تییتر خود نوشت:”هیجان زده ام که اعلام کنم من همیشه امیدوار بودم،من می خوام دو سال دیگه تو اسپورز بمونم.”
جینوبلی که این ماه ۳۶ ساله می شود،در طول فصل گذشته با مصدومیت ها مبارزه کرد و گفته بود بعد از پلی آف در مورد بازنشستگی فکر می کند.اما او در طول بازی های فینال NBA به تیمش کمک شایانی کرد و بازگشتتش باعث می شود سه بازیکن بزرگ اسپورز یعنی تیم دانکن،تونی پارکر و خود او که مدت ها در کنار هم بازی کرده اند،در فصل آینده ترکیب خود را حفظ کنند.
جزئیات این قرارداد در دسترس نیست اما به نظر می رسد مانو این فصل کمتر از ۱۴٫۱ میلیون دلاری که فصل گذشته دریافت کرد و بالاترین پرداختی اسپورز به بازیکنانش بود،دریافت کند.همان کاری که تیم دانکن در تابستان گذشته انجام داد و دریافتی خود را از ۲۱٫۲ میلیون دلار به ۹٫۶ میلیون دلار رساند.
مرحله پلی آف جایی بود که این بازیکن با مشکلات زیادی برخورد کرد و سوالات در مورد اینکه آیا اسپورز تمایل دارد او را به خاطر شرایط سنی اش و حضورش در رقابت های بین المللی با تیم آرژانتین دوباره به خدمت بگیرد،زیاد شد.او به همراه تیم آرژانتین برنده مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن شد.
آمار کسب امتیاز جینوبلی در فصل عادی و پلی آف امسال،کمترین آمار او از اولین فصل حضورش در لیگ یعنی فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ بود.او در چند بازی فینال امسال شوت های ضعیفی داشت و توپ های زیادی را نیز لو داد که از جمله آنها می توان به ۸ بار لو دادن توپ در بازی ششم فینال و در حالی که اسپورز تا پایان نیمه ۵ امتیاز از حریف جلو بود،اشاره کرد.
با این حال جینوبلی می تواند یک اسلحه ارزشمند از پشت خط ۳ امتیازی باشد،جایی که او ۳۷ درصد شوت های دوران بازی خود از آن را گل کرده است.همچنین به عنوان یک بازیکن با دست به توپ خوب که می تواند نفوذ کرده و کسب امتیاز کند یا یک فضای آزاد برای شوت زنی پیدا کند شناخته می شود.او در ۱۱ فصل حضورش در لیگ متوسط ۱۴٫۹ امتیاز،۴ پاس منجر به گل،۴ توپ ربایی و ۳٫۹ ریباند را به ثبت رسانده است.
در یارکشی هفته گذشته تیم اسپورز Livio Jean-Charles و Deshaun Thomas را انتخاب کرد تا خط جلوی تیمش را تقویت کند.هر چند Jean-Charles نوزده ساله است و انتظار نمی رود زمان زیادی در این فصل بازی کند.
انتظار می رود Thomas در ترکیب فصل آینده این تیم جایی داشته باشد.این بازیکن متوسط ۱۹٫۸ امتیاز،۵٫۹ ریباند را به جا گذاشته و ۳۴ درصد شوت های سه امتیازی خود را وارد سبد کرده است.

منابع : ۱ و ۲

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *