چگونه پرش عمودی خود را افزایش دهیم؟ (سطح: متوسط)

چگونه پرش عمودی خود را افزایش دهیم؟

بعضی از بازیکنان بسکتبال به طور طبیعی پرش عمودی خوبی دارند. اما متاسفانه بسیاری از آنها از این نعمت طبیعی بی بهره اند. بسکتبالیست هایی که فاقد این توانایی هستند، تمایل دارند که روی دیگر جنبه های بازی خود تمرکز کنند، در حالی که بسیاری از افراد غیرورزشکار که پرش بلندی دارند از داشتن این نعمت ذاتی بی اطلاعند. صرف نظر از توانایی ذاتی شما در پریدن، این مهم است که برای بهبود و افزایش پرش عمودی خود، تمرین و تلاش کنید.
اگر این اولین بار است که شما سعی در افزایش توانایی تان در پریدن دارید، شما می توانید با تقویت و رشد عضلاتتان، پرش عمودی تان را تا ۳ اینچ (۷٫۶ سانتیمتر) افزایش دهید. ساختن فیبرهای عضلانی که به سرعت منتقبض می شوند، می تواند توانایی شوت زدن، ریباند کردن و عملکرد دفاعی شما را بهبود بخشد. در ادامه مقاله به ارائه تمرین هایی برای افزایش پرش عمودی می پردازیم.
تقویت عضلات اصلی
هر بازیکنی که بسکتبال را به صورت جدی دنبال می کند باید تمرینات قدرتی و آمادگی جسمانی را در برنامه خود بگنجاند. تمرین های ساده مانند اسکوات ساده، پرس سینه، درازونشست و پیاده روی، به تقویت عضلات و روی فرم بودن شما کمک می کند.
با این حال، این تمرینات باعث افزایش پرش شما نمی شوند و به همین دلیل است که اگر می خواهید بلندتر بپرید، این تمرینات نباید هسته اصلی تمرینات شما باشند. اما قبل از شروع تمرینات افزایش پرش، شما باید قادر باشید پرس سینه هایی به سنگینی وزن بدنتان انجام دهید و سنگینی وزنه در حرکت اسکوات، باید ۱٫۲۵ برابر وزن بدنتان باشد.

چگونه پرش عمودی خود را افزایش دهیم؟

عضلات تند انقباض در مقابل عضلات کند انقباض
فیبرهای عضلانی که به سرعت منقبض می شوند به شما امکان انجام حرکات انفجاری و سرعتی پی در پی کوتاه را می دهند که شما را قادر می سازد بلندتر بپرید.
ورزشکارانی که به طور طبیعی پرش های بلندی انجام می دهند، ذاتا فیبرهای عضلانی تند انقباض زیادی دارند. با این حال، این فیبرهای عضلانی بسیار سریع تر از فیبرهای عضلانی کند انقباض خسته می شوند. بازیکنانی که به طور خستگی ناپذیر در زمین می دوند و به سرعت از این سوی زمین به آن سوی زمین می روند، مقادیر بالاتری عضلات کند انقباض دارند.
قبل از انجام تمرینات ساختن و تقویت عضلات تند انقباض، کار خود را با حرکات کششی و دویدن شروع کنید تا گردش خون در پاها و مفاصل شما افزایش پیدا کند. سریع گرم کردن باعث بهبود انعطاف پذیری و قدرت شما می شود و در عین حال خطر مصدومیت را به حداقل می رساند.
نکته جالب: “نسبت فیبرهای عضلانی تند انقباض و کند انقباض در اکثر مردم ۵۰-۵۰ است. با این حال درصد عضلات تند انقباض دوندگان دوی سرعت، گاهی اوقات به ۸۰ درصد نیز می رسد.”
آمادگی جسمانی
نکته‌ی مهم در تقویت پرش عمودی، صرفا بیشتر پریدن در تمرین یا ایجاد شرایط انجام دادن دانک نیست. بسکتبالیست های قدرتمند دوست دارند در دقایق پایانی بازی نیز بتوانند به اندازه دقایق ابتدای بازی بپرند.
سه تمرین ساده‌ی زیر باعث بهبود آمادگی جسمانی و پرش عمودی شما به طور همزمان می شود:
– طناب زدن
– بالا و پایین رفتن از پله ها
– به سرعت دویدن در طول زمین بسکتبال
۱۰ دقیقه از روز خود را به طناب زدن و بالا و پایین رفتن از پله ها اختصاص دهید و پنج دقیقه پیش یا پس از تمرین نیز، در طول زمین بسکتبال با سرعت بدوید. این تمرینات باعث توسعه‌ی فیبرهای عضلانی تند انقباض و همچنین بهبود آمادگی جسمانی شما می شود.
تعادل و چابکی
تقویت ساق ها، مچ ها و پاها، باعث افزایش تعادل و چابکی شما می شود. تعادل و چابکی دو مهارت ضروری برای پرش های بلند هستند. تمریناتی که در ادامه ذکر می شوند باید به تمرینات روزمره شما مانند دریبل زدن توپ یا شوت زدن به سمت حلق تبدیل شود. اگر شما تمرینات زیر را پس از یک ماه رها کنید، هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت. پس این تمرینات را به مجموعه تمرینات روزانه خود اضافه کنید.

تعادل یک پا

تعادل یک پا: روی یک پای خود بایستید و در حالی که پای دیگر خود را جمع کرده اید، به مدت ۳۰ ثانیه تعادل خود را حفظ کنید. این حرکت را ۱۰ بار برای هر پا تکرار کنید.

پرش پله ای

پرش پله ای: از یک پله یا سکو استفاده کنید. روی پله بایستید و رو به عقب بپرید، به آرامی روی زمین فرود بیایید و بلافاصله روی پله (به سمت جلو) روی پله بپرید. سعی کنید در همه مراحل پرش و فرود از پنجه های خود کمک بگیرید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید (هر حرکت رفت و برگشت، یک پرش محاسبه می شود). مراقب باشید در زمان فرود به نرمی رو انگشتانتان فرود آیید.

بالا کشیده بدن روی ساق

بالا کشیدن بدن روی ساق: بدون اینکه پاشنه هایتان زمین را لمس کند، روی انگشتان پای خود بایستید. هدف این است که در زمانی که یکی از پاهایتان از زانو به پشت جمع شده است، ۵۰ بار خودتان را روی تک پا بالا بکشید و دوباره به آرامی به حالت قبل بازگردید. در صورتی که پس از مدتی انجام این حرکت برای شما آسان شد و فشار لازم به عضلات ساق وارد نمی شد، می توانید یک دمبل ۵ کیلویی در دست بگیرید و حرکت را انجام دهید.
نقل قول از مایکل جردن:” نگرش من این است که اگر شما من را از ناحیه ای تحت فشار قرار دهید که فکر می کنید نقطه ضعف من است، من آن نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل خواهم کرد.”
قدرت و حرکات انفجاری
تمرین هایی که باعث بهبود قدرت و حرکات افجاری شما می شوند، بیشترین تاثیر را در افزایش پرش شما دارند. اگر می خواهید تمرینات زیر را انجام دهید، پس از هر بار تمرین، باید یک روز کامل به عضلات خود استراحت و اجازه‌ی ریکاوری بدهید.

Squat Jump

پرش اسکوات:
در زمان انجام پرش اسکوات، آخرین حرکت شما باید درست به اندازه اولین حرکت، شدت داشته باشد.
۱- بایستید و دستانتان را به صورت فنجانی جلوی قفسه سینه خود جفت کنید و با خم کردن آرنج، یکی از دستانتان را روی دیگری قرار دهید.
۲- فاصله بین پاهایتان را افزایش دهید طوری که پاهایتان به اندازه عرض شانه باز شوند و در یک حالت پایدار قرار گیرید. مطمئن شوید که انگشتان پاهایتان به سمت روبرو اشاره می کنند.
۳- بدن خود را با دقت پایین بیاورید تا در حالت اسکات کامل (۹۰ درجه) قرار گیرید. ماهیچه های پاهایتان را درگیر کنید تا در زمانی که به سمت پایین حرکت می کنید وزن شما را تحمل کنند.
۴- پشت خود را راست نگه دارید و قفسه سینه را به سمت بالا و بیرون نگه دارید تا به تعادل شما کمک کند.
۵- با پاهای خود برای انجام یک پرش انفجاری به زمین فشار وارد کنید. عضلات اندام تحتانی خود را منقبض کنید تا آنها را برای یک پرش تحت فشار قرار دهید.
۶- پاهای خود را صاف کنید و بپرید. می توانید دستهایتان را از حالتی که هستند خارج کنید یا اگر می خواهید به سقفی که برای خود تعیین کرده اید برسید،آنها را به سمت بالا باز کنید.
۷- بعد از پرش که دوباره به زمین برگشتید، در حالت اسکات (حالت ۱) قرار گیرید.اگر در زمان پرش دستهایتان را باز کرده اید، دوباره آنها را در حالت اول قرار دهید.

بالا کشیدن روی یک پا

نیاز نیست ارتفاع پله یا سطح مرتفع به بلندی عکس باشد.

بالا کشیدن روی یک پا:
بالا کشیدن و بلند شدن روی یک پا، باعث افزایش استقامت و بهبود قدرت انفجاری شما می شود، در حالی که تعادل شما را نیز افزایش می دهد.
۱- روی یک پله یا سطح مرتفع قرار بگیرید و دو دمبل ۵ کیلولی در دست بگیرید.
۲- کار را از حالت ایستاده شروع کنید و در حالی که روی یک پا ایستاده اید، زانوی پای دیگر را خم کرده و پا را از ران به سمت بالا حرکت دهید، سپس به حالت قبل بازگردید.
۳- این تمرین را ۱۰ بار برای هر پا انجام دهید.

پرش ارتفاع

پرش ارتفاع
هدف از پرش ارتفاع به حداکثر رساندن زمان ماندن شما در هوا از طریق قدرت و حرکات انفجاری است.
۱- کار را در حالت ایستاده آغاز کنید و تا می توانید به سمت بالا بپرید.
۲- بلافاصله پس از فرود بار دیگر بپرید و زمان ماندن پاهایتان روی زمین را به حداقل ممکن برسانید.
۳- از دست هایتان برای با سرعت برخاستن از روی زمین استفاده کنید. هرگز در بین پرش هایتان بیش از ۱ ثانیه روی زمین نایستید.
۴- این حرکت را در ست های ۱۰ تایی تکرار کنید.
محدوده پرش شما آسمان است!
این مهم است که به خاطر داشته باشید پرش عمودی بلند از شما یک فوق ستاره‌ی بسکتبال نمی سازد. توانایی پرش های بلند می تواند توسط بسیاری از تاکتیک های پرسینگ و سایر مهارت های مرتبط به حاشیه رانده شود. اما در ورزشی که سانتیمترها در آن مهم است، افزایش پرش عمودی به شما در دفاع کردن، ریباند کردن و فضاسازی در حمله کمک می کند و فاصله بین پیروزی و شکست در زمین بسکتبال باشد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۵۹ پاسخ

  1. آذرخش گفت:

    بسیار عالی!

  2. milad گفت:

    عالی ۲۰

  3. روزبه گفت:

    مفید ….مثل همیشه….

  4. امین گفت:

    سلام با تشکر از زحمات شما وسایت توپتون
    یه سوال
    این تمرینات رو از چند سالگی باید شروع کرد
    من ۱۶ سالمه و قدم ۱۸۲ و وزنم۶۲ است
    ممنون

  5. mahdi گفت:

    سلام و ممنون از مطلبتون
    ازپله بالا وپایین رفتن منظورتون همون بالا وپایین رفتن ساده است یا باید با پرش یا جفت همراه باشد
    لطفا جواب بدید
    با تشکر

  6. amir.mohammadi گفت:

    سلام با عرض خسته نباشید
    خواستم بگم لطفا انواع توپ بسکتبال و قیمتشون رو توی سایتتون بزارید
    و ممنون بابت سایت خوبتون

  7. matin گفت:

    سلام
    من الان ۱۴/۵ سالمه و قدم ۱۸۸ هستش . با وزن ۸۳ کیلو . ولی پرشی معمولی در حد ۵۰-۶۰ سانتی متر دارم و میخواستم هرچه زودتر پرش خودمو افزایش بدم . میخواستم بدونم کدوم یک از این تمرینات هستش که برای سن من خوب نیست و انجامش ندم. و با انجام دادن بقیه تمرین ها نتیجه مطلوبی بگیرم؟؟؟؟

    • admin گفت:

      دوست عزیز اگه هنوز قدتون در حال بلند شدن هست، بهتره که تمرینات بخش “قدرت و حرکات انفجاری” رو انجام ندین یا با فشار کمتر انجام بدین.
      به عنوان مثال در حرکت “بالا کشیدن روی یک پا” از دمبل استفاده نکنید یا تعداد انجام حرکت رو کاهش بدید. (مثلا به جای ۱۰ بار تکرار حرکت، ۵ بار اون رو تکرار کنید.)

  8. pooyan گفت:

    میشه سطح بالاتر از این هم به مطالب اضافه کنین؟

  9. حرکت مهمتر از دانکم هس که باید یاد گرفت مث بال هندیگ که عشقه خودمه و پرتاب…جوونای ما عشقشون شده که به حلقه آویزون شن آخرشم یه داد و هواری واسه تخلیه خودشون بزنن..غیر از اینه؟؟؟

    • javad گفت:

      حرکات نمایشی جزء مهمی از هرورزشی هست که برای کسایی که حرفه ای بازی می کنن میتونه مفید باشه چون از خسته شدن ازتمرین و ورزش زدگی جلوگیری می کنه

  10. علی گفت:

    با سلام.
    بنده ۱۵ سالمه. با قد ۱۷۶ سانتی متر. وزنم هم ۴۷ کیلو. برای من این تمرینات مناسبه ؟

  11. علی گفت:

    ادمین جان تو را به خدا جواب بده؟

  12. Ali گفت:

    با سلام.
    بنده طبق تحقیقات علمی که انجام داد و از چندین دکتر پرس و جو کردم که آیا تمریناتی مثل پرش اسکوات ، بالا کشیدن روی یک پا ، بالا کشیدن بدن روی ساق ، پرش ارتفاع و تعادل رو یک پا جهت بدن سازی بسکتبال و افزایش پرش عمودی برای سنین پایین مثل ۱۵ یا ۱۶ سال مناسبه ؟؟ و مانع رشد قد میشه یا نه ؟؟ که در پاسخ این سوال گفتند :
    این تمرینات مشکلی برای رشد قد ایجاد نمی کند و بلکه باعث رشد قد شما نیز می شود.
    در نتیجه عزیزانی که در سنین ۱۵ یا ۱۶ سال هستند بنده توصیه می کنم می تونن این تمرینات را انجام بدن و هیچ مشکلی هم برای اون ها ایجاد نمی کنه و تازه باعث پیشرفت اون ها هم میشه.

    با تشکر از شما.

  13. وحید گفت:

    سلام من ۱۴سالمه می خواستم ببینم اگه می شه یک برنامه ای به من بدین واسه ی حداکثرش!!!ممنون!!!منتظرما!!!

  14. amir گفت:

    عالی

  15. erfan گفت:

    خیلی عالی بود ممنون

  16. امیر گفت:

    سلام من ۳۷ سالمه و سالیان زیادی است که بسکتبال و دو میدانی کار میکنم و قدرت دویدنهای طو لانی مدت و طناب زدن طولانی را دارم ولی پرش عمودیم نقطه ضعفه منه میخواستم بدونم ایا با انجام این تمرینات با توجه به سن من پرشم زیاد میشه و کدوم تمرین را انجام بدم و چقدر با تشکر فراون

  17. Mahmoud گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون میشه یک توضیح کوچیک راجب به فیبر های عضلانی بدین ممنون

  18. Matin گفت:

    سلام و ممنون از مطالب خوبتون.میشه لطفا یه برنامه تمرینی برای تقویت پرش عمودی و افزایش چابکی داخل زمین و تقویت دریبلینگ به من بدید ؟

  19. ALI NINJ گفت:

    من تو ورزش نینیجا رنجر فعالبت میکنم و باید پرش بلندی داشته باشم برای قلت و فرانت لطفا راهنماییم کنین و ممنون از سایت خوبتون

  20. Sina گفت:

    سلام.خسته نباشین.من یه والیبالیست هستم ۱۴ سالمه و پرشم چهل سانن است تمرینات رو انجام بدم؟؟؟

  21. mehdi گفت:

    سلام من ۱۴ ساله هستم اگر شما میگین این تمرینات برای زیر سن ۱۶ سال خوب نیست یه چیز دیگه ای میتونید برا من پیشنهاد کنید ؟ ممنون میشم اگه چوابمو بدین

  22. امیرعلی گفت:

    سایت بسیار خوب و مفیدی دارید امیدوارم که سایتتون همیشه اینجوری بمونه دیدگاه من اینه perfect

  23. saeed گفت:

    با سلام
    آقا احمد من حدود یک ماه و نیم هستش که برای پرشم و همچنین توان بدنم به بدنسازی میرم اما نتنها پرشم زیاد نشده کم هم شده من قبل از این راحت دودست دانک میکردم اما الان اصلا نمیتونم بپرم وخیلی سر تمرین ها خستم . آیا این امری طبیعی هستش یا نه اینکه بدنسازی تاثیر روی پرش نداره .درضمن یه برنامه حرفه ای پرش هم به من معرفی کنید به هر دری زدم ولی نشد مربی هم میگه برو بدنسازی .
    با تشکر

  24. حامد گفت:

    انجام ندادم اما از نظرات شما مطمئن هستم کار مفیدی هست

  25. mojtabanoori گفت:

    عالی این شرح حال من که پارکور کار مبتدیم میشه لطفا اگه میشه جواب بدین

  26. amir گفت:

    ایا میتوان تمرینات قدرتی را با تمرینات پرش انجام داد؟
    یا به عبارتی میتوان عضلاتی حجیم و خشک درکنار پرشی بلند داشت؟
    با تشکر.

  27. Massoud گفت:

    خیلی عالی بود ممنون
    ولی میخوام برام کاپی کنم تو ورد ولی نمیشه
    چون میخوام پرنت کنم
    ممنون میشم….

  28. saba گفت:

    خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون?

  29. Pouya گفت:

    سلام.من والیبالیست هستم و هفده سال سن دارم.اما مدتی است به دلیل مشکلاتی تعداد روز های تمرینم کاهش پیدا کرده.اگر بخواهم این تمرین هارو به صورت مداوم انجام بدم به صفحه رشدم اسیب نمی‌رسد؟

  30. MD گفت:

    با تمرینات پلایومتریک که بخشی از آنها در بالا آمده میتونید تا حداکثر ۱۰۰ یا ۱۵۰ سانتیمتر پرشتون رو افزایش بدید ولی تا جایی که میتونید از این تمارین استفاده نکنید اگر میخواهید رشد بیشتری داشته باشید چرا که همیشه میتوان پرش را تقویت کرد ولی سن رشد قد محدود است.

  31. سجاد گفت:

    سلام من ١٨ سالمه هنوز جای رشد قد دارم یا نه؟ ?

  32. rostamkolla گفت:

    سلام ممنونم .من ۱۷ سالمه قدم ۱۷۸ وزن ۶۵٫چیکار کنم قدم بلند بشه.اگه میشه کمک کنید.دمت گرم یا علی.

  33. یزدان گفت:

    سلام.ممنون از مطالبتون.من ۱۶ سالمه و ۱۷۳ قدمه.حدود ۶۷/۶۸ سانت پرشم هست.می تونم با این تمرینا بیشترش کنم یا نه؟

  34. هادی گفت:

    من در والیبال هستم ولی پرش کمی دارم چی کار کنم

  35. MOBIN ALI 7 گفت:

    عالی بود عالی!!

  36. amir گفت:

    من متولد ۸۱/۲/۱۴ ،هستم آیا این تمرینات رو انجام بدم یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  37. محمى حسن گفت:

    خواندم و امیدوارم با ۴۵ سال سن آنها را بکار گیرم
    برای پرورش سن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد

  38. mohammad گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه قدم۱۸۲ بنظرتون بسکتبال را تا ۶ ماه رها کنم و روپرشم کار کنم کار عاقلانه اییه

  39. hamed گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و بسکتبال بازی میکنم توپست ۱ قدم ۱۷۴ من تمریناتتون رو انجام دادم کمی هم نتیجه گرفتم میخواستم بدونم قدم هم بلند تر از اینی که الان هستم میشه یا نه چون می خوام حد اقل به ۱۸۱ یا ۱۸۴ برسم

  40. نیما گفت:

    با سلام میخواستم بدونم انجام این حرکتا تو رشد قدم تاثیر میزاره یانه و ۱۵ ساله هست

  41. ناشناس گفت:

    یک تمرین به نام تمرینات پرش عمودی مربی مک هستش ک در ۱۲ هفته انجام میشه و نحوه انجام و استراحت ها هم در این تمرین مربی مک توضیح داده شده.اگه توی سایت های خارجی سرچ کنید میتونید پیداش کنید که نتیجه واقعا شگفت انگیزی داره که خودم هم قبلا تمریناتش رو انجام دادم.

  42. Hosein گفت:

    خوب بود

  43. خوزستان گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه و قدم ۱۷۸ و وزنم ۶۰ و ارتفاع ۲۸۵ رو میتونم بزنم ایا این حد کافیه

    • علیرضا گفت:

      سلام دوست عزیز اگه هر روز سه ساعت تمرینات پلایومتریک کنی و هر حرکت را ۵۰ تا تکرار کنی تا یک سال دیگه ۱ متر به پرش تو اضافه میشه از بارفیکس آویزان بشی تو یک سال سی سانت قد میکشی.

  44. علیرضا عباسی نوکر مردم ایران گفت:

    سلام من قدم ۱۷۵ است و ۱۱۰ سانت می پرم میخواستم پرشم را بیشتر کنم تو مسابقات استان البرز دو بار اول شدم ولی فایده نداره من میخوام پیشرفت کنم میخواستم ببینم این تمرینات را حداکثر روزی چند ساعت انجام بدم تا بدنم آسیب نبینه؟

  45. علیرضا گفت:

    دوست من ۱۹ سالگی قدش ۱۶۰ بود الان ۲۱ سال سن داره قدش ۱۹۰ شده

  46. Arman گفت:

    سلام ارمان هستم ۱۷ ساله من سه سال هستش که دارم پرش خودمو افزایش میدم همه این تمریناتو انجام دادم یه کوچولو نتیجه گرفتم ولی برای گرفتن نتیجه عالی سعی کنید این تمرینات رو روی شن توی ساحل انجام بدین چون من این سه سال رو خیلی تحقیق کردم از کسای که پرش بلندی دارن

  47. Arman گفت:

    و پرش بلند نیازمند سرعت قدرت بالا هستش و بیشتر سعی کنید روی شن توی ساحل تمرین کنید چون واقعا پرش عمودی شمارو افزایش میده

  48. نیما ایگدری گفت:

    سلام
    میخواستم تشکر کنم از سایت و مطلب خوبتون
    من فقط با انجام اولین تمرینی که گفته بودین که میشه گفت افزایش قدرت ساق پا محسوب میشه استفاده کردم و در عرض یک ماه تونستم ۳۰ سانت به پرشم اضافه کنم ،، قبلا ۲۰ سانت میپریدم الان حدود ۵۰ سانت میپرم هر روز ۲۰ الی ۳۰ دقیقه تمرین میکنم
    فوتبال بازی میکنم و ۱۴ سالمه پست وینگر

    با تشکر

  49. امیر گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه قدم ۱۸۰ سانتی متره. با انجام چه حرکاتی و در چه مدت میتونم قدم رو به بالای ۲۱۰ سانتی متر برسونم؟ آیا با آویزان شدن از بارفیکس و روزانه به مدت ۲ ساعت پرش کردن و طناب زدن و روزی سه بار ورزش های کششی انجام دادن میتونم؟ خواهشا جواب بدید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *