ایده‌ی شروع کننده شدن اندره ایگودالا در بازی چهارم فینال متعلق به چه کسی بود؟

ایده‌ی شروع کننده شدن اندره ایگودالا در بازی چهارم فینال متعلق به چه کسی بود؟

اکثر طرفداران گلدن استیت احتمالا تاکنون نام نیک اورن (Nick U’Ren) را نشنیده اند. اورن که به عنوان دستیار ویژه استیو کر فعالیت می کند، در پشت صحنه، آنچه در توان دارد انجام می دهد تا به بهبود عملکرد سرمربی گلدن استیت کمک کند.
اما پس از پیشنهادی که اورن برای تغییر ترکیب شروع کننده واریورز برای بازی چهارم فینال ارائه داد – قرار دادن اندره ایگودالا به جای اندرو بوگت در ترکیب استارتر – و به گلدن استیت کمک کرد تا این مسابقه را با پیروزی پشت سر بگذارد، کر احساس کرد باید از او قدردانی کند.
کر در مورد اورن گفت: “او پشت نیمکت تیم می شینه، ۲۸ سالشه و یه بچه است. ما کادری داریم که به شدت مشارکت کننده هستند. صرفنظر از درست یا غلط بودن، هر کس ایده ای داره و اورن ایده اش رو با من مطرح کرد.”
گلدن استیت واریورز پس از آنکه بازی اول فینال را با پیروزی پشت سر گذاشت، در دو مسابقه بعدی شکست خورد و در معرض خطر از دست دادن سری قرار گرفت. لبران جیمز عملکرد خیره کننده ای داشت و برتری بازیکنان کلیولند از نظر فیزیکی، برای گلدن استیت مشکل ساز شده بود. بهترین تیم NBA در حمله ناگهان به مشکل خورده بود و در مسابقات دوم و سوم، میانگین ۹۲٫۵ امتیاز را کسب کرد.
استیو کر دوست دارد برخی از اصول تیمی که زمانی به عنوان بازیکن در آن حضور داشت، یعنی سن آنتونیو اسپرز را در گلدن استیت بگنجاند و از آنها استفاده کند. با توجه به این موضوع اورن شروع به تماشای فینال های سال گذشته اسپرز و میامی کرد تا ایده ای برای کمک به کر پیدا کند.
سن آنتونیو اسپرز از دو بازی اول فینال سال ۲۰۱۴ مقابل لبران جیمز و میامی، یک پیروزی به دست آورد. اما در بازی سوم فینال فروارد خود بوریس دیاو را جایگزین سنترش تیاگو اسپلیتر در ترکیب شروع کننده کرد و این موضوع به افزایش گردش توپ این تیم کمک کرد تا تیمش در نیمه اول مسابقه سوم ۷۱ امتیاز کسب کند و در نهایت بازی را با برتری ۱۱۱ بر ۹۲ پایان دهد. اسپرز سه بازی آخر فینال ۲۰۱۴ را با میانگین امتیاز ۱۰۷٫۳ با پیروزی به اتمام رساند تا قهرمانی NBA را از آن خود کند.

ایده‌ی شروع کننده شدن اندره ایگودالا در بازی چهارم فینال متعلق به چه کسی بود؟

اورن و کمک مربی واریورز، لوک والتون، از طرفداران استفاده از ترکیب کوتاه قد در بازی چهارم بودند. اورن ایده خود برای تغییر ترکیب را پس از شان تیم بعد از شکست در بازی سوم مطرح کرد.
اورن گفت: “من رفتم و موقع شام ایده ام رو مطرح کردم تا تبادل نظر کنیم و ببینیم کدوم ایده بهتر و مناسب تره.”
اورن حاضر نشد از ایده اش دست بکشد و تحقیقات بیشتری انجام داد. او عملکرد سن آنتونیو در نیمه اول بازی های سوم و چهارم فینال گذشته را بازبینی کرد. بعد از این موضوع، باور اورن به این موضوع که استفاده از ترکیب کوتاه قد برای گلدن استیت در بازی برابر کلیولند مفید خواهد بود، قوی تر شد. پس از آنکه والتون نیز با این ایده موافقت کرد، اورن حدود ساعت ۳ صبح روز پنجشنبه پیامکی به استیو کر فرستاد و پیشنهاد داد اندره ایگودالا جایگزین اندرو بوگت در ترکیب شروع کننده شود.
اورن گفت: “من فقط توضیح دادم که اسپرز از دیاو به جای اسپلیتر استفاده کرد و استارتر کردن ایگودالا موضوعیه که ما باید بررسیش کنیم. ما می خواستیم این موضوع رو در زمانی با کر در میون بذاریم که زمان برای دیدن فیلم بازی و تصمیم گیری داشته باشه.”
کر پس از بیدار شدن و دیدن پیامک، از این پیشنهاد استقبال کرد چراکه باور داشت این موضوع می تواند به افزایش سرعت بازی واریورز کمک کند. این موضوع که ایگودالا در سه بازی اول فینال عملکرد خوبی داشت و در عین ذخیره بودن، میانگین ۱۲٫۳ امتیاز، ۴٫۶ ریباند و ۴ پاس منجر به گل را ثبت کرده بود و جیمز را به خوبی دفاع کرده بود، کر را برای اجرای این ایده مصمم تر کرد.
کری پیش از نهایی کردن تصمیم خود، در جلسه ای این تغییر ترکیب را با کادر مربیگری تیمش در میان گذاشت.
سرمربی گلدن استیت واریورز در تمرین شوت زنی جلسه صبح تیمش، بازیکنان را از این تغییر ترکیب آگاه کرد و از آنها خواست در این مورد نظری ندهند.
البته کر در پاسخ خبرنگاری که در تمرین شوت زنی صبح گلدن استیت، در مورد اینکه آیا بوگت با توجه به عملکرد ضعیف در حمله، نیمکت نشین خواهد بود، جواب منفی داد.
کر در این مورد گفت: “من به همه دروغ گفتم. این واضح بود، نه؟ من می تونستم دوباره دروغ بگم و اعلام کنم که ۱۰ دقیقه قبل از شروع بازی تصمیم گرفتم ایگودالا شروع کننده باشه اما باید یه دروغ دیگه می گفتم. من ترجیح می دم به جای دو تا دروغ، یه دروغ بگم.”

ایده‌ی شروع کننده شدن اندره ایگودالا در بازی چهارم فینال متعلق به چه کسی بود؟

این موضوع که ایگودالا در بازی چهارم فینال، برای اولین بار در این فصل از رقابت ها شروع کننده بود، تنها لحظاتی پیش از بازی به صورت عمومی اعلام شد. کر، بوگت را به روی نیمکت منتقل کرد و این بدان معنا بود که دریماند گرین و هریسون بارنز که هر دو قدی کوتاه تر از ۶ فوت و ۹ اینچ دارند، باید سنتر کلیولند را دفاع کنند. کولیرز با شروع کننده های معمول خود یعنی تیموفی مازگوو ۷ فوت ۱ اینچی و تریستن تامپسون ۶ فوت و ۱۰ اینچی بازی را آغاز کرد. ترکیب کوتاه قد گلدن استیت در ابتدای بازی و پس از آنکه کلیولند ۷ امتیاز نخست مسابقه را به نام خود ثبت کرد و در ریباند نیز عملکرد بهتری داشت، ترکیب بدی به نظر می رسید.
اما واریورز در رقابت باقی ماند و با استفاده از سرعت و گسترده کردن حمله به نقاط مختلف زمین، کولیرز را پشت سر گذاشت. ترکیب کوتاه تر گلدن استیت، ۱۲ شوت سه امتیازی، ۱۱ امتیاز ضد حمله و ۱۹ پرتاب پنالتی موفق به ثبت رساند. ایگودالا نیز حمله‌ی جیمز را به چالش کشید به طوری که این بازیکن ۷ شوت از ۲۲ اقدام خود را وارد سبد کرد و با ۲۰ امتیاز، حدود ۲۰ امتیاز کمتر از میانگین امتیاز خود در سه بازی گذشته به دست آورد.
مازگوو و تامپسون مجموعا ۴۰ امتیاز برای کلیولند کسب کردند که با توجه به عدم حضور بازیکن قد بلندی برای دفاع آنها، قابل پیشبینی بود.
لبران جیمز در مورد عملکرد کر در تغییر ترکیب گلدن استیت گفت: “مربی کر در تغییر ترکیب تیمش عالی عمل کرد. اونا بازیکنان ذخیره متفاوت و زیادی دارند و او می تونه تصمیم بگیره می خواد از چه ترکیبی استفاده کنه و استارتر کردن ایگودالا در بازی امشب، به اونا کمک کرد.
هنگامی که کر در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، مدیرکل فینیکس سانز بود، اورن را برای بخش ویدئوی این تیم استخدام کرد. اورن پیش از آنکه در تابستان گذشته توسط کر استخدام شود، برای سه مدیرکل دیگر در فینیکس سانز کار کرد. در زمانی که این دو با هم کار کرده اند، اورن توانسته است اعتماد کر را تا سطحی جذب کند.
در صورتی که ایده اورن جواب نمی داد، کولیرز می توانست با شکست گلدن استیت در آستانه قهرمانی قرار گیرد. با این وجود اورن گفت در صورت شکست گلدن استیت، کر هنوز هم از او حمایت می کرد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۷ پاسخ

  1. parymo گفت:

    استیو کر به معناى واقعیه کلمه مربیه با اینکه شدیدا طرفدار کلیولندم ولى جدا خیلى جرئت میخواد این تصیما

  2. همه ی این تحلیل های بعد از دیدار ها توسط سایت های تحلیل گر ورزش در این سال ها مورد عادیه
    اگر سه امتیازی زن های کلیولند عملکرد بهتری داشتند بازی اینطوری تموم نمیشد و این ایده که حالا با برد گلدن استیت بولد تر شده اینقدر به چشم نمیومد.
    البته در این خصوص که حق ایگوادالا فیکس بودنه تردیدی نیست و این بازیکن هنوز مثل گدشته از نظر فیزیک بدنی آماده ست و تنها نیاز به دقایق بازی بیشتر دارد.

  3. مطمئناً این تاکتیکی که گلدن در این بازی استفاده کرد در مقابل تیمی مثل خودشون که شوت زن ها و ۳ امتیازی زن های بهتری داره ، جواب نمیداد و شاید تنها مزیت استفاده از ایگوادالا دابل های بهتر روی جیمز بود که مشخصا تاثیرش هم دیده شد.

  4. ali110 گفت:

    اگه جی ار اسمیت وایمان شامپرت عمل کردشون توزدن شوتهای۳امتیازی بهتربودشایداین ایده جواب نمی داد

  5. ali110 گفت:

    حالابه نظرتون برای بازی بعدهم ایگودالا شروع کننده ست؟
    فکرنمی کنم تو بازی بعد اسمیت این جوری۳ امتیازی بزنه!!!!!!

  6. alik گفت:

    زیاد به اسمیت امید نداشته باشین چو تو شوت زنی حتی از کوبی هم خود خواه تره و خیلی بازیش نوسان داره اکثر مواقع نمیشه روش حساب باز کرد به جز بعضی بازی ها

  7. erfan shabani گفت:

    گر چه ترفدار کلیولندم ولی تصمیم درستی گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *