میراث مهم دیوید استرن برای بسکتبال NBA

میراث مهم دیوید استرن در NBA

David Stern و Adam Silver

دیوید استرن، کمیسیونر NBA، در یکم فوریه ۱۹۸۴ کار خود در این پست را آغاز کرد و ۳۰ سال بعد، در یکم فوریه ۲۰۱۴ در سن ۷۱ سالگی از سِمَت خود بازنشسته شد. در ادامه میراث مهمی که دیوید استرن در زمان مدیریتش در لیگ از خود به جا گذاشته را بررسی می کنیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با نقش استرن در لیگ، مرور کوتاهی بر تاریخ ان بی ای در این سه دهه داشته باشیم.

ژوئن 1984: قرعه کشی درفت و پاتریک یوئینگ

Stern و Patrick Ewing

ژوئن ۱۹۸۴: قرعه کشی درفت و پاتریک یوئینگ
استرن و NBA سیستم قرعه کشی درفت را ابداع کردند تا تیم هایی که به مرحله حذفی راه نیافته اند بتوانند انتخاب های اول درفت را به دست آورند و ترکیب خود را تقویت کنند. البته این سیستم در فصل های اخیر باعث شده تیم های ضعیف برای به دست آوردن پیک های بالاتر، عمدا نتایج ضعیف کسب کنند. در آن سال پاتریک یوئینگ از جرج‌تاون پیشتاز انتخاب های درفت بود و دیوید استرن در قرعه کشی، پاکتی را انتخاب کرد که پیک شماره یک را به نیکس داد؛ تیمی که سومین رکورد بد را در فصل گذشته اش داشت. انتخاب پاکت نیکس توسط استرن، باعث رواج تئوری های توطئه شد که عقیده داشتتند انتخاب پاکت نیکس توسط استرن، وابسته به شانس نبوده و در واقع استرن با علم به اینکه آن پاکت مربوط به تیم نیکس است آن را انتخاب کرده است. تئوری هایی که تا امروز نیز ادامه دارند.

ژانویه 1986: محرومیت جان درو

John Drew

ژانویه ۱۹۸۶: محرومیت جان درو
در این دوره، استرن سیاست های تعلق و محرومیت را برای بازیکنانی که با مسائل مربوط به مواد مخدر ارتباط دارند، برقرار کرد و جان درو که سابقه دو بار حضور در آل استار را داشت اولین بازیکنی بود که برای تمام عمر، از حضور در NBA محروم شد. ستاره سابق آتلانتا هاوکس در ۱۱ سال حضورش در لیگ میانگین ۲۰٫۷ امتیاز و ۶٫۹ ریباند را به جا گذاشته بود اما پس از آنکه برای سومین بار مصرف کوکائین او برای لیگ محرز شد، دیگر تیمی نداشت و اولین بازیکن محروم لیگ به خاطر استفاده از مواد مخدر لقب گرفت. بازیکن برجسته تری به نام مایکل ری ریچاردسون نیز به دلیل مشابه در ماه بعد محروم شد.

ماه های اکتبر سال های 1988 و 1989: توسعه لیگ به شهرهای جدید

ماه های اکتبر سال های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹: توسعه لیگ به شهرهای جدید
استرن و مالکان باشگاه ها تصمیم گرفتند در عرض دو سال، ۴ تیم به تیم های NBA اضافه کنند. بیشترین پیشرفت در ایالت فلوریدا حاصل شد، جایی که تیم های میامی هیت در سال ۸۸ و اورلاندو مجیک در سال ۸۹ تشکیل شدند تا لیگ در ایالتی که سریعا در حال رشد بود نیز دو تیم داشته باشد. تیم شارلوت هورنتز در سال ۸۸ شکل گرفت و با تشکیل مینسوتا تیمبرولوز در سال ۱۹۸۹، لیگ NBA دوباره به شهری که روزی میزبان لیکرز بود، بازگشت. تیم های تورنتو رپتورز و ونکور گریزلیز نیز در سال ۱۹۹۵ به عنوان اولین تیم های کانادایی به لیگ اضافه شدند؛ البته گریزلیز چند سال بعد به ممفیس نقل مکان کرد.

ماه های اکتبر سال های 1988 و 1989: توسعه لیگ به شهرهای جدید

نوامبر ۱۹۹۱: اعلام خبر مثبت بودن آزمایش HIV مجیک جانسون
زمانی که ستاره لیکرز، مجیک جانسون خبر مثبت بودن نتیجه آزمایش HIV خود را اعلام کرد، دیوید استرن در آنجا حضور داشت. آن کنفرانس خبری و واکنش های پس از آن موجب بازنشستگی زودهنگام جانسون شد. جانسون چهار فصل بعد و زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد راه های انتقال این بیماری به دست آمد، با حمایت استرن و دیگران، بار دیگر به لیگ بازگشت و ۳۲ بازی انجام داد.

جولای 1992: تیم رویایی

جولای ۱۹۹۲: تیم رویایی
حرفه ای ها در بازی های المپیک؟ مجیک جانسون، مایکل جردن و لری برد تیم بسکتبال آمریکا را در زمین رهبری می کردند اما تاثیر و نفوذ استرن، یکی از دلایل به وقوع پیوستن این اتفاق بود. مدال طلای المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا، نقطه عطفی در بسکتبال جهان بود و باعث شد محبوبیت NBA به خارج از مرزهای آمریکا گسترش یابد و سوپر استارهای لیگ ان بی ای، به ستاره های بین المللی تبدیل شوند. یکی از مهمترین کمک های استرن به لیگ همین بود.

ژانویه 1999 و دسامبر 2011: تعلیق های NBA

ژانویه ۱۹۹۹ و دسامبر ۲۰۱۱: تعلیق های NBA
استرن در زمان مدیریتش مذاکرات زیادی انجام داد و دو بار مجبور به تعلیق بازی های لیگ شد. مالکان باشگاه ها از درآمد رو به رشد بازیکنان ناراضی بودند. در حالی که تعلیق سال ۹۹ مدت زمان بیشتری طول کشید، اما تعلیق سال ۲۰۱۱ منجر به تغییرات بزرگتری در ساختار حقوق پرداختی به بازیکنان شد. کاهش سقف دسمزدها و تقویت مالیات لوکس، باعث کمک به تیم های کم سرمایه تر شد.

جولای 2007: قمار کردن داور

Tim Donaghy

جولای ۲۰۰۷: قمار کردن داور
Tim Donaghy پس از ۱۳ فصل داوری در NBA و هنگامی که گزارش ها مشخص کرد او برای تغییر نتایج بازی ها برای پیروزی در قمار، در سوت خود می دمد، مجبور به استعفا شد. استرن در موضع گیری خود در این مورد اعلام کرد Donaghy به تنهایی کار می کرده است. علاوه بر آن استرن در تحقیقات به FBI کمک کرد که منجر به زندانی شدن این داور شد.

دسامبر 2010: NBA یک تیم خرید

دسامبر ۲۰۱۰: NBA یک تیم خرید
هنگامی که George Shinn و  Gary Chouest تصمیم گرفتند تیم نیو اورلئانز هورنتز را بفروشند، این تیم وضعیت اسف باری داشت. اما پس از انتقال تیم جاز از نیو اورلئان به شهر یوتا، استرن نمی خواست NBA دوباره این شهر را ترک کند، بنابراین لیگ را برای خرید این تیم و هزینه کردن برای آن تحت فشار قرار داد. هزینه ای که لیگ برای این تیم کرده بود و منافع لیگ، باعث شد استرن پیشنهاد انتقال کریس پاول به لس آنجلس لیکرز را نپذیرد و در عوض این بازیکن را به کلیپرز داد. Tom Benson در آوریل ۲۰۱۲ نیو اورلئانز را خرید.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۶ پاسخ

  1. mlbj گفت:

    ممنون به خاطر مطالب. چه کسی وچگونه جایگزین استرن میشه؟

    • admin گفت:

      آدام سیلور (عکس اول) کمیسیونر جدید هست. کمیسیونر ان بی ای با رای مالکان باشگاه ها انتخاب میشه.

  2. علی گفت:

    سلام
    میشه توضیح بیشتری درباره تعطیلی سال ۲۰۱۱ بدین
    باتشکر

    • admin گفت:

      اختلاف مالکان باشگاه ها و بازیکنا بر سر تقسیم درآمدها، سقف دست مزد بازیکنان و مالیات ها، باعث شد مسابقات NBA از تاریخ ۱ جولای تا ۸ دسامبر ۲۰۱۱ به تعلیق دربیاد و تعداد بازی های فصل ۲۰۱۱-۱۲ به ۶۶ تا کاهش پیدا کنه. مالکان تیم ها خواستار کاهش ۱۰ درصدی درآمد بازیکنان از درآمد های مربوط به فعالیت های مرتبط با بسکتبال لیگ بودن و بازیکنان مخالفت می کردن. در نهایت دو طرف به توافق رسیدن که سهم بازیکنان از درآمدهای لیگ به ۴۹ تا ۵۱٫۲ درصد کاهش پیدا کنه و قوانین جدیدی برای سقف دستمزدها و مالیات ها تصویب شد. برای اطلاعات بیشتر می تونید این صفحه رو مطالعه کنید.

  3. r.pook گفت:

    ممنون
    یه سوال دارم اونم اینه که کمسیونر چیکاره لیگ هست؟

    • admin گفت:

      کمیسیونر NBA مدیر اجرایی لیگ هست.
      گفتگو و چانه زنی با نماینده اتحادیه بازیکنان، نظارت بر اجرای قراردادهای مالی لیگ، قرارداد پخش تلویزیونی مسابقات، بخش بازاریابی و … از جمله وظایف کمیسیونر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *