آیا زمان پیروزی شیکاگو بولز فرا رسیده است؟

آیا زمان پیروزی شیکاگو بولز فرا رسیده است؟

مطمئنا هنگامی که یک دستیار برای اولین بار سرمربی گری را تجربه می کند نمی توان انتظار نتایج درخشان داشت. وقتی تیم مورد هدایت وی تیمی جوان باشد اوضاع سخت تر هم می شود. اما در مورد Tom Thibodeau داستان این گونه نبود.
وقتی تام در ثانیه های پایانی بازی هفتم فینال ۲۰۱۰ روی نیمکت سلتیکس خوشحالی فیل جکسون و ران آرتست را در آن سوی میدان تماشا می کرد، می دانست که این آخرین باری است که روی نیمکت پرافتخارترین تیم لیگ، کنار Doc Rivers می نشیند و فصل بعد سرمربی شیکاگو بولز خواهد بود. تیمی که گرچه چند فصلی بود دوباره نام خود را در میان رقبا مطرح کرده بود اما نتوانسته بود از نیمه نهائی کنفرانس بالاتر رود. اوضاع محبوب ترین تیم ورزشی ایالت الینویز حتی با آمدن بازیکن شماره ۱ درفت ۲۰۰۸ هم تفاوت چندانی نکرده بود. اما از روزی که تیبادو سکان هدایت تیم را به دست گرفت شرایط عوض شد. بولز با کسب ۶۲ پیروزی گوی سبقت را از همه‌ی تیم ها ربود و تیم اول کنفرانس شرق شد. حتی بالاتر از میامی هیتی که لبران جیمز و کریس باش را به خدمت گرفته بود. وقتی آن ها در بازی اول فینال کنفرانس شرق میامی هیت پر ستاره را با اختلاف امتیاز زیاد شکست دادند، امیدهای قهرمانی تیم بیشتر هم شد اما حکایت ۴ بازی بعد چیز دیگری بود و هواداران بولز باید منتظر فصول بعد می ماندند. فصولی که نتیجه آن ها به مراتب از شکست در فینال کنفرانس مقابل هیت بدتر بود. مصدومیت های مکرر دریک رز و لوال دنگ و سایر بازیکنان گریبان تیم را گرفت و کار به جائی رسید که سرمربی تیم حتی برای چینش ۵ بازیکن آغاز کننده به دردسر می افتاد. اما این باعث نشد شیکاگو برای حریفانش زنگ تفریح شود. تام تیبادو توانسته بود اندیشه و فلسفه بازی خاص خود را بر تیم حاکم کند. اندیشه ای مبتنی بر روحیه جنگندگی، دفاع منسجم، بازی فیزیکی و درگیرانه و مبارزه تا آخرین لحظه. بازیکنان نیمکت نشینی مثل جیمی باتلر، مارکو بلینلی و کرک هاینریک به خوبی جای خالی ستارگان مصدوم تیم را پر کردند و باعث شدند گاوهای شیکاگو هربار با وجود حذف شدن در پلی آف بتوانند سر خود را بالا بگیرند. رهبر فکری تیم و بازیکنی که بیش از همه فلسفه فکری تیبادو را در تیم نمایندگی می کند جوکیم نوا سنتر فرانسوی تیم است. شور و میل او به بردن، روحیه رقابت و تعصب مثال زدنی اش ویژگی هائی است که نوا را به بازیکنی متمایز و دوست داشتنی تبدیل کرده است. او علیرغم روز و حال نابسامان شیکاگو هم چنان به پیشرفت خیره کننده‌ی خود ادامه می دهد و هم اکنون بهترین سنتر و بازیکن دفاعی لیگ است.
مهم ترین نقطه ضعف شیکاگو درغیاب دریک رز و مصدومیت تنی چند از سایر بازیکنان، مشکل گلزنی بود. جدائی لوال دنگ در اواسط فصل گذشته هم این مساله را بغرنج تر کرد. آنها با اتکا به شم دفاعی نوا، گیبسون و باتلر همچنان دفاع مستحکمی داشتند اما نمی توانستند به اندازه کافی امتیاز کسب کنند. در هر یک از دو فصل اخیر( ۱۳-۱۲ و ۱۴-۱۳) بولز با کسب میانگین حدود ۹۳ امتیاز در هر بازی در بین ۳۰ تیم لیگ از آخر اول بود! درصد شوت های موفق هم گواه دیگری بر ضعف این تیم در فاز حمله است. بازیکنان تیم سابق مایکل جردن با FG% برابر ۴۳٫۲% در فصل قبل بدترین تیم NBA بودند و در ۱۳-۱۲ هم با ۴۳٫۷% ازین نظر تیم ۲۵ ام شدند. یکی از معیارهای دیگر بررسی عملکرد هجومی یک تیم بسکتبال می تواند امتیازهای بدست آمده در ضد حمله (Fast break points) باشد. بولز از این نظر با کمتر از ۱۰ امتیاز ضد حمله درهر بازی طی چند فصل اخیر یکی از کندترین تیم ها بوده است.

آیا زمان پیروزی شیکاگو بولز فرا رسیده است؟

مطمئنا به دلیل همین مشکل بود که مدیران این تیم در فصل نقل و انقالات به دنبال بازیکنان امتیاز آوری همچون گسول، مک درموت و میروتیچ رفتند. گسول به معرفی نیازی ندارد. یکی از بهترین Bigman های سالیان اخیر و یکی از بهترین پاسورها در بین بازیکنان پست ۴ و ۵ ( اگر بگوئیم دو ستاره اسپانیائی یعنی او و برادرش مارک و دو ستاره فرانسوی جوکیم نوا و بوریس دیا بهترین پاسورها در بین سنتر-فورواردها هستند گزاف نگفته ایم). بهترین روکی سال ۲۰۰۲ هنوز هم به همان خوبی بازی می کند. آمار او گویای این مطلب است و نمی توان ادعا کرد سن و سال باعث افت سطح بازی این فوروارد اسپانیائی شده است. گرچه به گفته خودش ترک کوبی برایش بسیار سخت بود اما در نهایت به غریزه اش اعتماد کرد و تصمیم گرفت در کنار رز و نوا، آخرین شانس های خود را برای کسب سومین انگشتر الماس نشان امتحان کند. نیکولا میروتیچ بازیکن سابق رئال مادرید که متولد مونتنگرو است، در بین بازیکنان شوتزن پست ۴ یکی از بهترین های دنیاست. او پس از درخشش در لیگ اسپانیا و یورولیگ قرار است با قراردادی ۳ ساله به ارزش ۱۷ میلیون دلار به بهبود کیفیت بازی هجومی بولز کمک کند. داگ مک درموت جوان هم از معامله شب درفت با دنور نصیب بولز شد. او که یکی از امتیاز آورترین بازیکنان لیگ NCAA بود در لیگ تابستانی هم نمایش چشم گیری از خود ارائه داد و به عقیده بسیاری بهترین باریکن لیگ تابستانی امسال بود.
آنچه مسلم است شرایط کنونی بولز از آنچه طی دو سال اخیر بر این تیم گذشته بهتر است. چرخش قدرت در کنفرانس شرق که ناشی از بازگشت لبران به کلیولند و تضعیف میامی است تا اینجا کاملا به نفع بولز ( و البته سایر تیم های این کنفرانس) بوده و حتی اگر کلیولند آن طور که پیش بینی می شود کوین لاو را هم در اختیار بگیرد باز هم شاگردان تیبادو شانس بالائی برای قهرمانی در کنفرانس شرق دارند. آن ها گرچه در متقاعد کردن کارملو برای ترک نیویورک ناکام بودند اما تا اینجا با انجام نقل وانتقالات مناسب و هوشمندانه، قطعات گمشده پازل ترکیب خود را به خوبی یافته اند. رز سلامتی کامل خود را بازیافته، برای رسیدن به مرز آمادگی راهی اردوی تیم ملی خواهد شد و از همه مهم تر اینکه فلسفه رقابت و جنگندگی دیکته شده توسط تیبادو هم چنان بر تیم حکم فرماست.
آیا تام بالاخره می تواند ماموریت ناتمام خود را پایان داده و اولین قهرمانی باشگاه بعد از دوران طلائی جردن را به هواداران تقدیم کند یا دوباره مصدومیت مهره های کلیدی و یا عامل پیش بینی نشده‌ی دیگری موجب ادامه روند ناکامی های سومین تیم پرافتخار لیگ می شود؟ شرایط هیچ گاه تا به این حد به نفع آن ها نبوده پس یا الان وقت پیروزی است یا هرگز.

این مطلب توسط Die Hard NBA Fan برای انتشار در بسکتبال نویس آماده شده است.

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۱۱ پاسخ

  1. Drose گفت:

    البته هنوز تا قهرمانی راه زیادیه ولی غیر ممکن نیست.

  2. pierce گفت:

    دستت درد نکنه بابت مطلب ولی فک کنم گسول روکی سال ۲۰۰۱ شد

  3. حامد گفت:

    سلام
    اقا این بازی ها که میزارین خیلی خوبه فقط اگه میشه بازی های لیکرز فیلادلفیا مه کوبی و ایورسون بودن و فینال ۲۰۱۰ که لیکرز قهرمان شد هر چنتاشو بتونیین بزارین عالیه
    ممنون

  4. mjrose گفت:

    به نظر من شیکاگو این فصل اگه لاو رونیاره بهتره چون سه تا از بازیکن های خوبش رو از دست میده میروتیچ هم من بازی هاش رو دیدم خوبه سه امتیازی هم میزنه مک درموت هم عملکرد بسیار خوبی توی سامر لیگ داشت به نظر من میتونه ضعف توی پست ۳ رو جبران کنه

  5. mjrose گفت:

    میشه بگید فصل از کی شروع میشه چون من اولین فصله که NBA رو دنبال میکنم

  6. carmelo anthony گفت:

    مسدومیت رز بهتر شده داره تو تمرینا تیم ملی بازی میکنه .

  7. sina گفت:

    اگه مصدومیتا به شیکاگو اجازه بدن ، راحت میتونن تا فیناله کنفرانس بالا بیان.
    در کل به نظرم امسال کنفرانس شرق یکی از غیرقابل پیش بینی ترین سال هاشو خواهد داشت.

  8. محسن کاتالان گفت:

    سلام
    کسی از اوضاع کلیولند خبری نداره ؟بازیکنان خوبش کیه ؟غیر از پادشاه چه بازیکنان خ.بی رو گرفته یا می خواد بگیره؟

  9. FarAmarZ گفت:

    ممنون,خوب و امیدوار کننده بود
    به نظر من هم امسال سال خوبی واس شیکاگو میتونه باشه اگه مصدومیت و اتفاق غیر منظره ایی پیش نیاد
    یکم نیمکت بولز هم کار داره و نظرات دقیق ترو میشه بعد شروع فصل و بازیای شیکاگو گفت ولی بنظرم امسال شیکاگو قدرتمندی رو میبینیم

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *