آیا لبرون جیمز برای پنجمین بار جایزه MVP فصل را به دست خواهد آورد؟

آیا لبرون جیمز برای پنجمین بار جایزه MVP فصل را به دست خواهد آورد؟

مایکل جردن، کریم عبدالجبار و بیل راسل، تنها بازیکنانی هستند که حداقل پنج بار جایزه MVP فصل عادی را به دست آورده اند. هنگامی که فصل عادی ۲۰۱۴-۱۵ پایان یابد، ممکن است لبرون جیمز چهارمین بازیکن این لیست لقب گیرد.
لبرون جیمز تا کنون ۴ بار عنوان MVP را از آن خود کرده است و پنج فصل نیز جزو ۵ بازیکن مدعی این جایزه بوده است. رقابت جیمز با حریفان برای کسب این جایزه در سال های پیش، هیچگاه مانند رقابت امسال نزدیک نبوده است.
علاوه بر جیمز، سه نامزد دیگر وجود دارند که دلایل قابل قبولی برای اینکه آنها لیاقت کسب عنوان باارزش ترین بازیکن لیگ را دارند وجود دارد.
جیمز هاردن بدون دوایت هاوارد، هیوستن راکتس را به جمع سه تیم برتر کنفرانس غرب رسانده است. استفن کری بهترین بازیکن گلدن استیت واریورز است که تا پایان بازی های روز ۸ مارس، با ۴۹ برد و ۱۲ باخت، بهترین رکورد لیگ را در اختیار داشت. راسل وستبروک در بازی های اخیر تقریبا هر شب تریپل دابل می کند و بدون MVP فصل گذشته، کوین دورنت، امیدهای تاندر برای حضور در پلی آف را افزایش داده است. البته انتونی دیویس نیز لیاقت قرار گرفتن در این لیست را دارد اما رکورد نیو اورلینز پلیکانز (۳۴ برد و ۲۹ باخت) در نهایت مانع از آن می شود که این بازیکن عنوان ام وی پی را کسب کند.
همه کاندیداها بازیکنان ارزشمندی هستند اما هیچ کدام از آنها برای تیم هایشان، به اندازه‌ی که جیمز برای کاوالیرز ارزشمند است، با ارزش نیستند.

جیمز برای کاوالیرز چه معنایی دارد؟
وضعیت کلیولند بدون لبرون جیمز چقدر وخیم است؟ اگر بخواهیم در حق کلیولند لطف کنیم باید بگوییم وضعیت این تیم بدون جیمز اسفناک است.
حتی با در اختیار داشتن آل استارهای فعلی و سابق یعنی کایری ایروینگ و کوین لاو، موفقیت شدن یا نشدن کلیولند به شدت به لبرون جیمز وابسته است.
کاوالیرز در زمان در اختیار نداشتن جیمز در این فصل از رقابت ها، رکورد ۲ برد و ۹ باخت را ثبت کرده است و اگر کایری ایروینگ در روز ۲۸ ژانویه برابر پرتلند ۵۵ امتیاز کسب نمی کرد، این رکورد بدتر نیز می شد. این رکورد نشان می دهد که کلیولند بدون جیمز تنها ۱۸ درصد از مسابقات خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است. این درصد پیروزی حتی از درصد پیروزی بدترین تیم NBA، نیویورک نیکس (۱۹٫۷ درصد) پایین تر است.
زمانی که جیمز مصدوم نبوده و برای کلیولند به میدان رفته، این تیم رکورد ۳۸ برد و ۱۶ باخت را به ثبت رسانده است که نشان می دهد این تیم ۷۰٫۴ درصد از بازی های خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است. ممفیس گریزلیز (۷۱ درصد)، آتلانتا هاوکس (۷۹ درصد) و گلدن استیت واریورز (۸۰٫۳ درصد)، تنها تیم هایی هستند که درصد پیروزی آنها از کلیولندِ با لبرن جیمز، بهتر است.
در آن ۱۱ مسابقه ای که جیمز غایب بود، حمله کلیولند وضعیت نامطلوبی داشت. کلیولند در زمان غیبت جیمز میانگین ۹۱٫۳ امتیاز را در هر بازی ثبت کرده است که ۱۱٫۲ امتیاز از میانگین امتیاز فصل آنها کمتر است.
تاثیر جیمز در حمله تنها ۲۶ امتیازی که این بازیکن به صورت میانگین در هر بازی به دست می آورد نیست، بلکه باید به دید زمین این بازیکن و قابلیت های بازیسازی او نیز اشاره کرد. او در این فصل میانگین ۷٫۳ پاس منجر به گل را ثبت کرده که دومین رکورد برتر دوران ۱۲ ساله‌ی حضورش در لیگ است. جیمز در زمان حضورش در زمین، در ۳۳٫۳ درصد از نقشه های کاوالیرز نقش آفرینی کرده است (usage percentage) و ۳۸٫۷ درصد از شوت های موفق هم تیمی هایش از روی پاس های منجر به گل او به دست آمده است، رقم ۶٫۹ را در فاکتور box plus/minus ثبت کرده است و میانگین تاثیر گذاری ۲۵٫۸ را به دست آورده است.
البته همیشه فاکتورهایی وجود دارند که در برگه های آمار دیده نمی شوند.
جیمز همیشه آنچه را در زمین می بیند به هم تیمی هایش گوشزد می کند. او وقتی روی نیمکت است وظایف دفاعی را به هم تیمی هایش یادآوری می کند.
این بازیکن در اردوهای آماده سازی پیش فصل، پس از پایان تمرینات معمول، هم تیمی هایش را در سالن نگه می داشت و سیستم حمله دیوید بلت را با آنها تمرین می کرد.

لبرون جیمز

جیمز بازیکن بزرگی است اما آیا شایسته است بار دیگر MVP شود؟
ما از نقش کلیدی که جیمز برای کلیولند دارد آگاهیم اما قطعا او تنها بازیکنی نیست که تیمش را رهبری می کند.
استفن کری، جیمز هاردن و راسل وستبروک، بازیکنان دیگری هستند که در بحث مربوط به MVP از آنها یاد می شود. به آمار زیر توجه کنید.

بازیکن میانگین امتیاز میانگین ریباند میانگین پاس منجر به گل تعداد برد تیم بازیکن
راسل وستبروک ۲۷٫۴ ۷٫۱ ۸٫۳ ۳۵
جیمز هاردن ۲۷٫۱ ۵٫۸ ۷٫۱ ۴۳
استفن کری ۲۳٫۶ ۴٫۴ ۷٫۸ ۴۹
لبرون جیمز ۲۶ ۵٫۷ ۷٫۳ ۴۰

اگر در رقابت برای کسب جایزه ام‌وی‌پی تنها آمار ساده را در نظر بگیریم، وستبروک برنده رقابت خواهد بود. اما متاسفانه تاندر اکنون در رده‌ی هشتم کنفرانس غرب قرار دارد و حضورش در پلی آف قطعی نیست. ضمن اینکه گمان می رود آمار وستبروک پس از بازگشت دورنت افت کند.
آمار کری در مقایسه با دیگران کمی ضعیف تر است اما واریورز در طول فصل بهترین و با ثبات ترین تیم بوده و نوسان نداشته است.
هاردن و جیمز جایی بین دو بازیکن بالا قرار دارند و علاوه بر اینکه آمار قابل توجهی به ثبت رسانده اند، تیمشان نیز نسبتا موفق بوده است. در پایان بازی های ۸ مارس، هیوستن راکتس در رده‌ی سوم کنفرانس غرب و کلیولند کاوالیرز در جایگاه دوم کنفرانس شرق قرار داشتند. هر دو تیم نه تنها به پلی آف راه پیدا می کنند بلکه به احتمال فراوان در این مرحله از مزیت میزبانی نیز بهره مند خواهد بود.

لبران جیمز

امتیاز، ریباند و پاس منجر به گل معمولا اولین آماری هستند که طرفداران به آن توجه می کنند. این امار نشان می دهند که کدام بازیکن فصل بهتری از نظر آمار داشته است، هرچند به این معنی نیست که او برای تیمش باارزش ترین بازیکن بوده است.
در عوض آمار و ارقام یک تیم در زمان حضور و عدم حضور یک بازیکن در زمین (on/off numbers)، حرف های بیشتری برای گفتن دارد. این آمار به اندازه گیری میزان موفقیت های یک تیم در زمان حضور بازیکن در زمین و میزان ناکامی های تیم در زمان عدم حضور بازیکن در میدان (به دلیل مصدومیت، استراحت و …) کمک می کنند. در نهایت، این آمار می توانند به صورت یک عدد کلی ارائه شوند که میزان تاثیرگذاری یک بازیکن در دفاع و حمله در تیمش را نشان می دهد.
اگر کاندیداهای MVP را از نظر on/off numbers بررسی کنیم به جدول زیر می رسیم:

بازیکن میانگین تاثیر بازیکن در حمله تیم (بر حسب امتیاز) میانگین تاثیر بازیکن در دفاع تیم (بر حسب امتیاز) میانگین تاثیر بازیکن در مجموع (بر حسب امتیاز)
راسل وستبروک +۱۰٫۵ +۳٫۴ +۷٫۱
جیمز هاردن +۱۵ +۲٫۳ +۱۲٫۶
استفن کری +۱۳٫۱ -۴٫۳ +۱۷٫۳
لبرون جیمز +۱۱٫۷ -۵٫۹ +۱۷٫۵

همان طور که در بالا مشاهده می کنید، تیم کلیولند کاوالیرز در زمانی که لبرن جیمز را در زمین دارد، از هر ۱۰۰ مالکیت توپ، ۱۷٫۵ امتیاز بیشتر از زمانی که این بازیکن را در زمین ندارد، به دست می آورد. جیمز از این نظر بهترین بازیکن در میان کاندیداهای MVP است.
لبرون جیمز در سه مسابقه ای که در این فصل از رقابت ها در برابر تیم های واریورز، راکتس و تاندر انجام داده، میانگین ۳۷٫۶ امتیاز، ۴٫۶ پاس منجر به گل و ۸٫۶ ریباند را ثبت کرده است.
یکی از عواملی که می تواند مانع از رسیدن لبرون جیمز به جایزه MVP شود، این است که او قبلا ۴ بار این جایزه را به دست آورده است. انتخاب هر یک از ۳ بازیکن دیگر به عنوان MVP، انتخاب جذاب تری نسبت به جیمز خواهد بود. پس از به دست آوردن ۴ جایزه MVP این طبیعی است که بعضی از رای دهندگان، انتخاب جیمز به عنوان باارزش ترین بازیکن فصل را تکراری و خسته کننده بدانند. همانند فصل ۲۰۱۳-۱۴ و فصل ۲۰۱۰-۱۱ که به ترتیب کوین دورنت و درک رز عنوان MVP را کسب کردند، اینکه امسال بازیکنی برای اولین بار این جایزه را به دست آورد مسلما برای طرفداران (به جز طرفداران جیمز) هیجان انگیزتر از آن است که یک بازیکن دوباره این کار را انجام دهد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۱۵ پاسخ

  1. mlbj گفت:

    خیلی سخته امسال mvp شدن ولی اگه mvp شه تایخساز میشه.
    به چهارده پونزده بازی باقی مونده بستگی داره.

  2. M-N oklahoma.city.thunder گفت:

    واقعا لبران بازیکن لایقیه با اینکه طرفدار اکلاهما هستم اما دوست دارم اگر وستبروک mvpنشد لبرانmvpبشه اگر یکی مثل وید تو کلیولند داشت یقینا یکی از مدعیان جدی قهرمانی هم بودند بازیکنی که تو یک تیم تنها باشه فشار زیادی رو باید تحمل کنه مثل لبران که تو کلیولند تنهاست میشه استدلال کرد که اگر لبران تو این تیم نبود الآن این تیم تو هشت تیم اول هم نبود مثل فصل پیش.

  3. M-N oklahoma.city.thunder گفت:

    راسل وستبروک هم در حالی که ۱۵بازی در این تیم حضور نداشت آمار جالبی برای خودش ثبت کرد

  4. omid گفت:

    ترجمه فوق العاده زیبا و دقیق صورت گرفته …
    ممنون آقای شریفی

  5. مجید گفت:

    خیلی سخته برا انتخاب.ولی وستبروک بشه عالی میشه.

  6. number1 گفت:

    از ادمین بابت این مقاله تشکر میکنم ولی واقعا به دور از تعصب mvp حق هاردن هستش هم امار بالا این رو نشون میده هم اینکه تیم رو تکی برده بالا مثل کاری که جیمز قبلا تو کلیولند انجام میداد و وستبروک اگر از اول فصل مصدوم نمیشد واین جوری بازی می کرد حتما حق وست بروک بود و کوری هم مانند جیمز بازیکنای حوبی تو تیمش هستن امارش از بقیه پایین تر هستش ولی بازیکن دوست داشتنی هستش وامیدوارم اگر هاردن نشد کوری بشه

  7. parymo گفت:

    مرسى ادمین عالى بود.لبرون همیشه حرفى برا زدن داره.

  8. Erfan گفت:

    آقا راسته پاول جرج بهبود پیدا کرده و میتونه بازی بعدی به زمین بره ؟؟؟؟؟

  9. دانیال گفت:

    احمد جون سپاس فراوان بابت این مطلب و سایر مطالبت …

  10. محمد ارباب گفت:

    سلام
    سپاس از مطلب بسیار زیبا و ترجمه زیباتر
    واقعا لبران نعمتیه
    استایل این بازیکن بینظیره
    هروقت بازیهاش رو نگاه میکنم به وجد میام و دلیل اینکه هنوز طرفدار بسکتبال موندم بخاطر NBAو جیمز بوده

  11. jwall گفت:

    به نظر من ۵۵% احتمال داره وستبروک mvp بشه
    ۴۵% هم لبران اون یکی ها هم خیلی قشنگ بازی کردن ولی به این دو نمیرسن

    • سینا میلواکی گفت:

      بشدت با jwall موافقم.وستبروک شانس اوله.مگه یه بازیکن برای mvp شدن چه کاره دیگه ای باید بکنه؟

  12. آذرخش گفت:

    🙂

  13. arian گفت:

    با این که بعضی بازیکنا تو دران اوج شونن بازهم به پای جیمز نمی رسن من امید وارم جمزی که۱۲ساله داره تو ان بی ای بازی می کنه حداقل بتونه توی آن لیست باشه(: با تشکر ازآقای شریفی.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *