آیا امسال استفن کری از کاندیداهای جایزه MVP بسکتبال NBA است؟

آیا امسال استفن کری از کاندیداهای جایزه MVP بسکتبال NBA است؟

چند سالی است که استفن کری هر فصل آمار خیره کننده‌ای از خود به جا می گذارد و با مجموعه ای از مهارت ها و بازی های چشم نوازش، توجه ها را به خود جلب کرده است.
اما حرکات جذاب و آمار عالی این بازیکن، امسال به پیروزی های باثباتی برای تیمش منجر شده است. تیم گلدن استیت واریورز هم اکنون با ۱۲ بر و ۲ باخت، در رده‌ی دوم کنفرانس غرب قرار گرفته است و از نظر کارایی دفاعی، رتبه ۲ لیگ را به خود اختصاص داده است.
درست است که هنوز در اوایل فصل هستیم اما بررسی شواهد نشان می دهد جنگجویان گلدن استیت یکی از خطرناکترین تیم های فصل هستند.
در حال حاضر منصفانه و منطقی است که بگوییم گلدن استیت خود را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح کرده است.

استفن کری

استفن کری در پیروزی تیمش برابر میامی هیت از ۱۹ شوت خود ۴۰ امتیاز کسب کرد و پس از آن در بازی برابر اورلاندو مجیک، ۶ شوت از ۸ اقدام سه امتیازی خود را وارد سبد کرد و کار خود در آن مسابقه را با ۲۸ امتیاز به اتمام رساند. این بازیکن در حال حاضر میانگین ۲۴٫۲ امتیاز، ۷٫۷ پاس منجر به گل، ۵٫۵ ریباند و ۲٫۱ توپ ربایی را ثبت کرده و ۴۹٫۸ درصد از شوت های خود را وارد سبد کرده است.
شکی نیست که کری تا به اینجا خود را به عنوان یکی از نامزدهای جایزه MVP سال ۲۰۱۵ بسکتبال NBA مطرح کرده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که او می تواند آمار فعلی خود را حفظ کند، باید اذعان کنیم که آمار او بسیار درخور توجه هستند. درک رز، آخرین گارد راسی که جایزه MVP لیگ NBA را به دست آورد، در فصل ۲۰۱۰-۱۱ که این جایزه را کسب کرد، آماری تقریبا مشابه (۲۵ امتیاز، ۷٫۷ پاس منجر به گل، درصد شوت ۴۴٫۵ درصد) به ثبت رساند.
البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که شیکاگو بولز نیز در آن فصل ۶۲ پیروزی به دست آورد. در واقع اگر شما روی ام‌وی‌پی شدن کری حساب باز کرده اید، به این معنی است که فکر می کنید تیم گلدن استیت نیز می تواند روند فعلی خود را ادامه دهد. چراکه در طول ۲۰ فصل گذشته، هر بازیکنی که توانسته عنوان MVP را کسب کند، در ترکیب یکی از دو تیم اول کنفرانس خود قرار داشته است.
تیم گلدن استیت واریورز توانایی بالقوه کسب رتبه ۲ کنفرانس غرب را دارد. با توجه به شروع بسیار ضعیف اکلاهما سیتی تاندر، به نظر نمی رسد در این کنفرانس دو تیم وجود داشته باشد که برتری محسوسی نسبت به گلدن استیت داشته باشد.

استفن کوری

کری امسال شرایط متفاوتی نسبت به سال گذشته دارد و عملکرد خود در بعضی موارد را بهبود داده است؛ این بازیکن امسال در هر بازی، یک شوت ۱۰ فوتی بیشتر از سال گذشته زده است. علاوه بر آن ۶۷٫۲ درصد از شوت های نزدیک سبد خود (کمتر از ۵ فوت) را وارد سبد کرده است که نسبت به ۵۷٫۱ درصد سال گذشته پیشرفت قابل توجهی است.
در عین حال کری میانگین ۳٫۳ اقدام به سه امتیازی خود در هر بازی را حفظ کرده است و ۴۵ درصد از شوت های راه دور خود را روانه سبد کرده است.
با وجود قدرت امتیاز آوری این بازیکن و مدت زمانی که او توپ را در اختیار ندارد، کری هنوز هم در لیست بازیکنانی که بیشترین امتیازات از پاس های منجر به گل آنها کسب شده است، در رده ۶ام لیگ قرار دارد.
کری شرایط رهبری تیمش در زمین و همچنین در دفاع را بر اساس توانایی هایش در اجرای حمله و با توجه به نیاز تیمش تعریف کرده است. توانایی موفقیت در این نقش، نشان دهنده ارزش این بازیکن در زمین و همان چیزی است که برای کسب عنوان MVP نیاز است.
گرچه او در همه فاکتورها در لیگ پیشتاز نیست اما بهترین شرایط را در میان کاندیداهای MVP دارد.
لبران جیمز هنوز هم به عنوان یکی از بازیکنانی که شانس کسب عنوان MVP را دارند در نظر گرفته می شود، چراکه ما هنوز در ماه نوامبر هستیم و زمان زیادی از لیگ باقی مانده است. اما او در حال حاضر شرایط کسب این عنوان را ندارد. تیم کاوالیرز در حال حاضر ۷ برد و ۷ باخت ثبت کرده است و در رده هفتم کنفرانس غرب قرار گرفته است. در صورتی که این تیم نتواند خود را به رده های بالای جدول کنفرانس شرق برساند، توجیه دادن جایزه به این بازیکن با استعدادی که در ترکیب این تیم قرار قرار دارد، کمی دشوار است.
کوین دورنت، ام وی پی سال گذشته، ۱۶ بازی اول لیگ را به دلیل مصدومیت از دست داده است. با توجه به مسابقاتی که این بازیکن از دست داده است و زمانی که طول می کشد تا به فرم ایده آل خود برسد و با توجه به این نکته که اکلاهما سیتی تاندر در این فصل نمی تواند خود را به رده های نخست کنفرانس غرب نزدیک کند، به نظر می رسد شرایط برای تکرار عنوان MVP توسط این بازیکن مناسب نیست.

مارک گسول - لامارکوس آلدریج

مارک گسول قطعا یکی از کاندیداهای ام وی پی به نظر می رسد و اگر گریزلیز فصل را به عنوان تیم اول کنفرانس غرب به اتمام برساند، بحث بر سر اینکه گسول این عنوان را به دست می آورد یا نه سخت است. اما تیم گریزلیز که سال گذشته از نظر کارآمدی حمله در رده ۱۶ام قرار گرفته بود، هم اکنون در رده‌ی ۷ام از این نظر قرار دارد و به نظر نمی رسد در تعطیلات تابستان چندان حمله‌ی خود را تقویت کرده باشد.
لامارکوس آلدریج یکی از بازیکنانی است که آمار قابل توجهی ثبت کرده است و تیم پورتلند تریل بلیزرس نیز همچنان در حال ادامه روند صعودی خود است.
کوین پلتون از ESPN توضیح می دهد که چرا ممکن است گزارشگران و روزنامه نگاران نخواهند به بازیکنان کلیپرز و فوق ستاره نو ظهور NBA (انتونی دیویس) به عنوان MVP رای دهند:
“اگر تیم گلدن استیت فراتر از حد انتظار ظاهر بشه، کردیت و اعتبار اون به پای استفن کری نوشته میشه. در حالی که اگه کلیپرز عملکرد درخشانی داشته باشه، اعتبار این عملکرد درخشان بین کریس پاول و بلیک گریفین تقسیم میشه. انتونی دیویس بازیکن دیگه ایه که شانس کسب این عنوان رو داره اما جایزه MVP همیشه به بازیکنی داده میشه که تیمش، جزو تیم های برتر باشه، بنابراین تیم پلیکانز دلیلیه که باعث میشه شانس دیویس برای کسب این عنوان کم بشه.”
دریموند گرین، هم تیمی استفن کری در این مورد گفت: “او یه آل استار خواهد بود و به همه افتخارات دست پیدا می کنه. وقتی ما به برنده شدن ادامه میدیم و این پیروزی ها باعث بالا رفتن ما میشه، سخته که کری رو به عنوان MVP در نظر نگیریم.”
از قضا بازیکنانی مثل گرین، هریسون بارنز و اندرو بوگات، کسانی هستند که می توانند برای کسب جایزه MVP بیشترین کمک را به او کنند؛ چراکه بزرگترین مانع کری در راه کسب این عنوان، پیروز شدن تیمش است.
البته کری برای رسیدن به این عنوان به چیزهای دیگری نیز نیاز دارد که خارج از کنترل او هستند. ثمر ندادن تلاش کاوالیرز برای بهبود شرایطش، پسرفت حمله گریزلیز و متوقف شدن بلیزرس، از جمله این موارد هستند. اما اگر او بتواند تیمش را در صدر جدول کنفرانس غرب حفظ کند، صرف نظر از آنچه او در مسابقات انجام می دهد، احتمالا اعتبار لازم برای کسب عنوان MVP را به دست خواهد آورد.
با توجه به اینکه لبران جیمز و کوین دورنت که در پیش فصل به عنوان کاندیداهای اصلی MVP شناخته می شدند، در حالی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خود هستند، جایزه MVP امسال برای دیگران قابل دستیابیست. استفن کری که بهترین دوران بسکتبال خود را در یکی از بهترین تیم هایی که تا به حال در آن بوده است، پشت سر می گذارد، موقعیت خوبی دارد تا این عنوان را از آن خود کند.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۹ پاسخ

  1. numberone گفت:

    باید جیمز هاردن وبلیک گریفین رو هم اضافه کنید ولی فکر کنم هاردن mvp بشه

  2. mo curry گفت:

    استفن کوری و کایری اروینگ زنگ خطرهایی برای دریک رز و راندو و پاول هست مخصوصا کوری که امسال غوغا کرده امسال کوری به عنوان برترین گارد راس جز تیم یک ال استار میشه و سال های بعد کوری شاید مثل مجیک جانسون مقام های بسیاری به دست بیاره و همیه این ها بابت مربی گارد راس تیم استیو کر هست

  3. moein گفت:

    امسال لیگ خیلی جذاب نیس بهترین ها یا مصدوما یا تیماشون نتیجه نمیگیره احساس میکنم هر سال داره از جذابیت لیگ کم میشه
    ال استارز ک کلا تموم شد با این شیوه جدید جدا کرن کنفرانس ها مسابقات دانکو سه امتیازی ک خیلی مسخره شده کجان اون ال استارزای ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ اینا

  4. Sepehr گفت:

    چرا بازیکنانی مثل کوبی و هاردن که امتیاز زیاد میگیرن رو در نظر نگرفتید ؟؟
    اول فصله هنوز

  5. آذرخش گفت:

    هوووم،
    مقاله خوبی بود، استفاده کردم.
    ممنون

  6. parsa گفت:

    بابا کوبی بدبخت ۳۹ سالشه با تیم ظعیفش بازی میکنه و هر بازی نتیجه میگیره
    کری تیمش قویه و برا همینه که کاندید mvp شده
    جیمز هم هنوز داره با تیمش دستو پنجه نرم میکنه اماده نشوده

    • پارسا جان ربطی به این داره که تیمت ضعیف باشه یا قوی سنت بالا سی باشه یا پایین سی با تیمت دسته پنجه نرم میکنی یا داری مچ میندازی خخخخخخخخخ!!!!
      مهم عملکرده خود بازیکن تو زمین آمارتو باید بازی به بازی بالاتر ببری و فقط فقط رو امتیاز تمرکز نکنی جدا از امتیاز پاس گل و ریباند هم خیلی موثر واسه ام وی پی شدن در کل ام وی پی امسال یجوری شده که حتما باید به کوری برسه میگین نه حالا ببین!!!!!!

  7. مطمنن کوری نامزد اصلیه و شانس بیشتری داره نسبت به بقیه.
    گزینه دوم مارک گسوله که امسال بهترین سنتره.
    گزینه سوم هاردنه که سبک و پست بازیش با کوری یکیه ولی یه حسم میگه کوری ام وی پی میشه و تو آل استارم جز استارتره.

  8. Erfan-Jordan گفت:

    MVP تو مشتشه!

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *