شکیل اونیل، الن آیورسن و یائو مینگ وارد تالار مشاهیر NBA می شوند

شکیل اونیل، الن آیورسن و یائو مینگ وارد تالار مشاهیر NBA می شوند

روز دوشنبه اعلام شد شکیل اونیل، الن آیورسن و یائو مینگ از جمله افرادی هستند که در سال ۲۰۱۶ وارد تالار مشاهیر NBA خواهند شد.
شکیل اونیل که ۴ بار قهرمان NBA شده است و یک عنوان MVP در کارنامه دارد، جزو ۱۰ بازیکن برتر تاریخ NBA از نظر مجموع امتیازات دوران حرفه ای است. الن آیورسن ۴ بار قهرمان امتیازی آوری لیگ شده است و در سال ۲۰۰۱ جایزه‌ی MVP فصل را از آن خود کرد؛ کسب ۴۸ امتیاز توسط آیورسن در بازی اول فینال سال ۲۰۰۱، موجب شد فیلادلفیا تنها پیروزی خود در آن سری را مقابل لس آنجلس لیکرز و شکیل اونیل به دست آورد.
تام ایزو، سرمربی تیم دانشگاه میشیگان استیت، یائو مینگ، سنتر سابق هیوستن راکتس، شریل سوییپس، ستاره‌ی سابق WNBA و جری ریینسدورف، مالک باشگاه شیکاگو بولز، دیگر اشخاصی هستند که در کنار اونیل و آیورسن وارد تالار مشاهیر می شوند.
درل گرتسن، داور قدیمی NBA، جان مک‌لندن (مربی) و زلمو بیتی و کامبرلند پوزی، ستارگان سابق بسکتبال، نیز شخصیت هایی هستند که درگذشته اند و نامشان امسال وارد تالار مشاهیر نی‌اسمیت می شود.
اونیل که سه جایزه‌ی MVP فینال در کارنامه دارد، در کنار مایکل جردن (۶ بار)، تیم دانکن (۳ بار) و مجیک جانسن (۳ بار)، تنها بازیکنان تاریخ لیگ هستند که حداقل سه بار این جایزه را به دست آورده اند. در فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰، اونیل تنها یک رای جایگاه اول در رای گیری MVP را از دست داد. او در صورت کسب آن رای، اولین MVP لیگ لقب می گرفت که در رای گیری جایزه MVP، تمام رای های جایگاه اول را به دست آورده است. تنها رای جایگاه اول که اونیل در آن رای گیری از دست داد، به الن آیورسن داده شده بود.
آیورسن که ۱۱ بار برای حضور در آل استار انتخاب شد، با میانگین امتیاز ۲۶٫۷ در دوران حضورش در لیگ، تنها بازیکن ۶ فوتی (یا کوتاه تر) است که در طول دوران حرفه ای خود، حداقل میانگین امتیاز ۲۰ را ثبت کرده است.
تام ایزو از سال ۱۹۹۵ که سرمربی تیم میشیگان استیت شده است، ۷ بار این تیم را به جمع ۴ تیم برتر تورنمنت NCAA رسانده و ۵۲۴ برد با این تیم کسب کرده است. او در سال ۲۰۰۰ این تیم را برای پیروزی ۸۹ بر ۷۶ مقابل فلوریدا و کسب قهرمانی در فینال NCAA رهبری کرد.
یائو مینگ که در درفت سال ۲۰۰۲ به عنوان انتخاب شماره ۱ توسط راکتس جذب شد، مانند دیگر سنترهای بزرگ آمار چندان خیره کننده ای ندارد اما نقطه‌ی اتصال NBA به چین بود. مینگ که سومین بازیکن چینی تاریخ لیگ است، ۸ بار برای حضور در آل استار انتخاب شد و سرانجام مصدومیت ها موجب پایان دوران حرفه ای او شد. این بازیکن ۱۵۹ بازی از ۱۶۴ بازی ممکن از دو فصل آخر حضورش از لیگ را به دلیل آسیب دیدگی از دست داد. او در فصل ۲۰۰۲-۰۳ در ترکیب تیم اول سال اولی ها قرار گرفت. یائو در نخستین رویارویی اش با اونیل، اولین شوت از ۳ شوتی که اونیل در سه دقیقه‌ی نخست بازی اقدام کرد را بلاک کرد.
شریل سوییپس اولین بازیکنی بود که در لیگ WNBA قرارداد امضا کرد. او سه بار عنوان MVP لیگ زنان را به دست آورد و چهار بار قهرمان لیگ شد. کسب ۴۷ امتیاز توسط او، یکی از اصلی ترین دلایل قهرمانی تیم تگزاس تک در تورنمنت NCAA در سال ۱۹۹۳ بود.
جری ریینسدورف به عنوان رئیس باشگاه بولز از سال ۱۹۸۵، این تیم را به یک باشگاه برنده تبدیل کرد که در دهه‌ی ۱۹۹۰، شش بار قهرمان NBA شد.
درل گرتسن ۲۷ سال در ان بی ای داوری کرد و ۱۷ سال در سمت دبیرکل اتحادیه داوری فعالیت نمود. او ۱۷۹۸ بازی فصل عادی، ۲۶۹ بازی پلی آف، ۴۱ بازی فینال و ۵ بازی آل استار را قضاوت کرد.
جان مک‌لندن، که تیم کلیولند پایپرز در لیگ ABL را هدایت می کرد، اولین مربی امریکایی-افریقایی در یک لیگ حرفه ای بود.
زلمو بیتی ۸ فصل در NBA و ۴ فصل در ABA بازی کرد و میانگین ۱۷ امتیاز و ۱۱ ریباند را ثبت کرد.
کامبرلند پوزی که از اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ تا میانه های دهه‌ی ۱۹۲۰ بازی می کرد، بهترین بازیکن افریقایی-امریکایی در زمان خود شناخته می شد. او پس از بازنشستگی از بسکتبال، به یک بازیکن برجسته در بیسبال تبدیل شد و در سال ۲۰۰۶ وارد تالار مشاهیر بیسبال شد.
کاندیداها برای ورود به تالار مشاهیر، باید حداقل ۱۸ رای از ۲۴ رای کمبته‌ی افتخارات را به دست می آوردند. مراسم رسمی ورود این ۱۰ نفر به تالار مشاهیر، روز ۹ سپتامبر در اسپرینگفیلد برگزار خواهد شد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.