فلیپ ساندرز، سرمربی مینسوتا تیمبرولوز بر اثر بیماری سرطان درگذشت

فلیپ ساندرز، سرمربی مینسوتا تیمبرولوز بر اثر بیماری سرطان درگذشت

فلیپ ساندرز، سرمربی تیم مینسوتا تیمبرولوز که در دوران ۳۵ ساله مربیگری خود بیش از ۱۰۰۰ پیروزی به دست آورد (بیش از ۶۵۰ برد در NBA) و دوران موفقی را در تیم های مینسوتا تیمبرولوز و دیترویت پیستونز گذراند، روز یکشنبه بر اثر بیماری سرطان در ۶۰ سالگی درگذشت.
او همچنین دوره ای از ۱۷ فصل حضورش در NBA، سرمربیگری تیم واشنگتن ویزاردز را به عهده داشت. ساندرز در دوران حرفه ای خود در ان بی ای رکورد ۶۵۴ برد و ۵۹۲ باخت را به جا گذاشت.
ساندرز ماه آگست اعلام کرد که برای درمان بیماری لنفوم هوچکین (نوعی سرطان خون) تحت درمان قرار گرفته است. پزشکان بیماری او را بسیار قابل درمان پیشبینی کردند و ساندرز در آن زمان اعلام کرد قصد دارد در سمت خود به عنوان سرمربی و ریاست باشگاه مینسوتا تیمبرولوز باقی بماند. با این حال، او به دلیل وخیم شدن وضعش در ماه سپتامبر، در بیمارستان بستری شد و تیم مینسوتا روز جمعه اعلام کرد که ساندرز کل فصل ۲۰۱۵-۱۶ را از ئدست خواهد داد.
ساندرز در سال ۱۹۹۶ با به عهده گرفتن هدایت مینسوتا اولین تجربه سرمربیگری در NBA را به دست آورد و در نهایت، این تیم را برای هشت بار حضور متوالی در پلی آف رهبری کرد. او که یک مربی با تفکرات تهاجمی بود، تخصص خاصی در مربیگری بازیکنان پست ۱ داشت. اما احتمالا بازیکنی که ساندرز بیشترین تاثیر را روی او داشت، یک بیگ من بود؛ پسری لاغر به نام کوین گارنت که در سال ۱۹۹۵ مستقیما از دبیرستان وارد NBA شد. تحت هدایت ساندرز، گارنت به یکی از بهترین های NBA تبدیل شد و در نهایت یک جایزه MVP به دست آورد.
ساندرز پس از آنکه در سال ۲۰۰۵ از مینسوتا اخراج شد، توسط دیترویت پیستونز استخدام شد و در هر سه سالی که هدایت این تیم را به عهده داشت، آنها را به فیتال کنفرانس شرق رساند.
ساندرز پس از سه فصلی که در واشنگتن ویزاردز گذراند، در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس باشگاه و سهامدار، به مینسوتا بازگشت. در سال ۲۰۱۴ او بار دیگر سرمربی تیمبرولوز شد. او پس از انتقال کوین لاو و آمدن اندرو ویگینز، در حال تلاش برای بازسازی تیم بود. بازگرداندن کوین گارنت برای مربیگری بازیکنان جوان، ساخت یه مرکز تمرینی جدید در مرکز شهر و نوسازی سالن تارگت سنتر، از دیگر تلاش هایی بود که ساندرز برای بازسازی مینسوتا انجام داد.
بسیاری از بازیکنان لیگ از جمله کوین لاو، لبران جیمز و جان وال از درگذشت ساندرز ابراز تاسف کردند.
تیم های NBA تحت هدایت ساندرز، در هفت فصل ۵۰ برد یا بیشتر ثبت کردند که از جمله آنها می توان به ۶۴ برد پیستونز در فصل ۲۰۰۵-۰۶ که رکورد تاریخ این باشگاه است اشاره کرد. او ۲ بار نیز در آل استار مربیگری کرد.

منبع

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

یک پاسخ

  1. mlbj گفت:

    خدا رحتمش کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *