انتونی دیویس در حال تبدیل شدن به پادشاه جدید لیگ NBA

انتونی دیویس در حال تبدیل شدن به پادشاه جدید لیگ NBA

شب گذشته انتونی دیویس و لبران جیمز رو به روی هم قرار گرفتند، جایی که نیو اورلینز پلیکانز به مصاف کلیولند کاوالیرز رفت. مسلما این آخرین رویارویی این دو بازیکن نخواهد بود.
با در نظر گرفتن سن دو بازیکن، به نظر می رسد انتونی دیویس در آینده ای نه چندان دور لبران جیمز را پشت سر خواهد گذاشت و به پادشاه جدید لیگ NBA تبدیل خواهد شد.

لبرون جیمز

نزول تدریجی پادشاه
ساده ترین توضیح ممکن برای شروع نه چندان خوب لبران جیمز در بازگشتش به کلیولند کاوالیرز، از دست دادن وزن یا مصدومیت پنهان این بازیکن نیست؛ بلکه سن اوست. جیمز روز ۳۰ دسامبر ۳۰ ساله خواهد شد و سن طلایی ستاره های NBA را پشت سر خواهد گذاشت. به طور کلی بازیکنان NBA در سن ۲۷ سالگی به اوج دوران حرفه ای خود از نظر آمار می رسند، هرچند اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ۲۵ تا ۲۹ سالگی دوران طلایی یک بسکتبالیست NBA است.
البته قاعده بالا در مورد ستارگان لیگ کمی متفاوت است و دوران نزول اغلب آنها از سن ۳۰ سالگی آغاز می شود. نمودار زیر نشان می دهد ۱۲ بازیکنی که حداقل ۱۵۰ پیروزی در NBA کسب کرده اند چگونه بالاتر از سایر بازیکنانی که از سال ۱۹۹۰ وارد لیگ شده اند قرار گرفته اند و در چه سنی بهترین عملکرد دوران حرفه ای خود در یک فصل را ثبت کرده اند.

انتونی دیویس در حال تبدیل شدن به پادشاه جدید لیگ NBA

گروه بالا در سن ۲۸ سالگی به اوج خود رسیده اند و تنها دو نفر از آنها (جیسون کید و استیو نش که هر دو در پست گارد راس بازی می کنند) بعد از ۲۹ سالگی بهترین فصل دوران حرفه ای خود را تجربه کرده اند.
گرچه نمودار سن طلایی اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار می دهد، اما به کار گرفتن این نمودار به تنهایی باعث می شود برخی از جزئیات مهم در مورد روند پیری از نظر ما دور بماند. در واقع با بالا رفتن سن، دو فاکتور وجود دارند که خلاف هم حرکت می کنند. گرچه بازیکنان از نظر بدنی در ۲۷ سالگی به اوج می رسند و پس از آن سیر نزولی دارند، اما بعد از این سن همچنان تجربیات و مهارت های آنها قابل افزایش است.
در اینجا برای اینکه بهتر متوجه موضوع شویم، آماری نظیر درصد ریباند حمله، درصد توپ ربایی و درصد بلاک شات را که تا حد زیادی نماینده وضعیت بدنی (سنی) یک بازیکن دارند، از فاکتورهایی مثل درصد شوت ها، ترن اورها و خطاها که نشان دهنده مهارت های یک بازیکن هستند، جدا می کنیم. نمودار زیر، نمودار وضعیت جسمی، مهارت ها و ترکیب این دو فاکتور در سنین مختلف برای بازیکنانی با سابقه ۱۰ سال حضور در لیگ یا بیشتر است.

انتونی دیویس در حال تبدیل شدن به پادشاه جدید لیگ NBA

نمودار نشان می دهد آمار مبتنی بر وضعیت جسمی (خط آبی) در آغاز دوران حرفه ای یک بازیکن در اوج قرار دارد و به تدریج و در طول زمان کاهش می یابد. در همین حال، بازیکنان مهارت ها و تجربه خود (خط قرمز) را تا اواخر دوران حرفه ایشان افزایش می دهند. خط سبز نیز نشان دهنده منحنی پیری به طور کلی است. قبل از ۲۷ سالگی، بازیکنان مهارت و تجربه ای به دست می آورند که در مقایسه با آنچه از نظر بدنی و جسمی در همین بازه از دست می دهند، بیشتر است. بعد از ۲۷ سالگی تحلیل رفتن از نظر جسمی باعث نزول تدریجی آنها می شود.
فرآیند بالا همان چیزی است که در مورد لبران جیمز دیده می شود. بهبود شوتزنی این بازیکن و اینکه او بازی کردن در کنار بازیکنانی سطح بالا در میامی را انتخاب کرد، به جیمز اجازه داد تا کارآمدترین دوران حرفه ایش در دهه سوم بازی خود را تجربه کند. اگر جیمز با هم تیمی های جدید خود هماهنگ شود، احتمالا همین روند در کاوالیرز نیز ادامه خواهد داشت و البته نکته مهمتر اینکه هم تیمی های جوان تر جیمز، با دوندگی زیاد به حمله کمک خواهند کرد.
در همین زمان، نزول جیمز از نظر بدنی در آمار دفاعی این بازیکن نمود پیدا می کند و این نزول را در فاکتورهایی نظیر بلاک شات ها و ریباند های حمله خواهیم دید. جیمز در پلی آف سال ۲۰۱۴ همان بسکتبالیست فصل عادی نبود و خود او هم چنین انتظاری از خود نداشت. ما اکنون در نقطه ای هستیم که بعید است مهارت ها و تجربه‌ی جیمز، کاملا بر نزول این بازیکن از نظر بدنی غلبه کند.
پیشرفت انتونی دیویس
نمودار پیری همان طور که بر علیه لبران جیمز عمل می کند، انتونی دیویس را به سمت فوق ستاره شدن پیش می برد. ستاره پلیکانز در سن ۲۱ سالگی نیازی به نگرانی در مورد وضعیت جسمی اش ندارد و به نظر می رسد هر روز در حال بهبود مهارت هایش است. در اوایل این فصل دیویس در رتبه نخست بازیکنان لیگ از نظر PER (رتبه بهره وری بازیکن) و درصد پیروزی بود.
البته دیویس کار سختی برای حفظ برخی از آمار اولیه خود دارد؛ به عنوان مثال اینکه این بازیکن بتواند آماری نظیر ۹ بلاک شات (که در بازی اول لیگ کسب کرد) را در هر بازی تکرار کند کمی بعید به نظر می رسد. دیگر پیشرفت هایی که این بازیکن داشته است مثل کاهش تعداد ترن اورها، احتمالا پایدارتر خواهد بود.
در حال حاضر بیش از هر زمان روشن است که اگر بازیکنان مصدوم را در نظر نگیریم، انتونی دیویس در مسیر تبدیل شدن به بهترین بازیکن لیگ قرار دارد.
تبدیل شدن دیویس به بهترین بازیکن لیگ که زمانی فاصله‌ی زیادی با آن داشتیم، امروز نزدیک تر می نماید و مهمترین فاکتورها در این موضوع، زمان و سن هستند.

منابع: ۱ و ۲

احمد شریفی

احمد شریفی هستم.گرچه خیلی کم بسکتبال بازی کردم ولی علاقم به بسکتبال از سال ۲۰۰۴ که بازی NBA LIVE 2005 رو بازی کردم بیشتر شد.از همون موقع رقابت های مختلف مخصوصا NBA رو دنبال می کنم.

۱۴ پاسخ

  1. هر چقدم دیویس خوب بشه ولی مطمنن در حد جیمز و کوبی و کارملو نمیشه و اصن لقب پادشاه بهش تعلق نمیگیره چون بازیکنای خوب دیگه ایم هستن مثلا گریفین داره عالی ظاهر میشه…
    همه این آمار با یه مصدومیت میتونه بی معنی شه!!!!!!!!!!!

    • mlbj گفت:

      اگه میخاد دیویس ستاره بشه تنها راهش ثباته.
      در مورد لبرون بگم با این همه ستاره تو تیمش دیگه نمیشه همه ی بازیا ستاره تیم باشه . نمیدونم درسته یا نه ولی حس میکنم انرژیه سابق رو نداره .
      اما کلا لبرون دوره اولش تو کلیولند یه چیز دیگه بود یه شور خاصی داشت حتی اون دورشو بیشتر از دوران میامی دوست دارم.

  2. تو ایران باید بیشتر گل بزنی و یجورای به کار فردیت تکیه کنی و تنها از راه امتیاز های زیاد میشه ستاره شد نه پاس گل و ریباند خوب یا بد اینطوریه و یه نمونش صمد که کمتر پاس میده و بیشتر خودش تموم کنندس.

  3. hiddensbk گفت:

    این مطلب خیلی هم درست نیست.

  4. OMID گفت:

    lمن کاملا مخالف با این مطلب و کاملا موافق با نظر i am BC هستم اصلا این دو تا بازیکن به هیچ طریق به هم مربوط نمیشن.کوین گارنت و هاوارد و خیلی از بازیکنای اینطوری دیگه هم بازیکنای بزرگی هستن ولی وظایف این پست از زمین زیاد تو چشم نمیاد تا بخواد آدم رو به ستاره یا پادشاه تبدیل کنه
    لبران هم کارش بین این همه ستاره تو کیلیولند سخته شکی توش نیس چون کاوالیرز پر از ستارس و هر کس دوس داره خودشو به عنوان یه ستاره نشون بده

  5. Erfan-Jordan گفت:

    درسته که دیویس داره عالی کار میکنه .لی هنوز تازه اول فصله و نباید در مورد لبران زود نظر داد…

  6. ahmad گفت:

    be nazare man bayad be khater dashte bashim ke kevin durant masdome ke az nazar emtiaz avardan harfe avalo mizane

  7. آقا یه سوال ذهن منو چهار بانده اسفالت کرده اینکه اون زیر پایین فرستادن دیدگاه یه نوشته ای هس مرا از دیدگاه های پس از این با رایانامه آگاه کن…این دقیقا چیه من اگه تیک رو بزنم چی چی میشه؟؟؟
    من با گوشی میام تو سایت…

  8. mlbj گفت:

    یعنی هر کسی کامنت بزاره اون کامنته به ایمیلت فرستاده میشه

  9. Nami گفت:

    Man az shoma khahesh mikonam mesle ghabl video ye bazi haro rooye site baraye download gharar bedid kheyliiiiiii khoob bood ke fasle pish in karo kardid 🙂

  10. regi miller گفت:

    اخه مگه دورنت و جیمز هاردن و گریفین مردن که این بابا دست دراز میخواد mvp شه

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه‌های غیرمرتبط با موضوع مطلب و همچنین دیدگاه‌هایی که به صورت فینگلیش نوشته می‌شوند، تایید نخواهند شد.
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *